Gå til innhold

Er det noen vits i 7 np? Gir 5 like gode bilder?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er strålende fornøyd med mitt splitter nye Canon Digital IXUS 750IS, men som på omtrent alle andre digitalkameraer jeg har prøvet ser man uklarheter i bildene når man viser dem i full størrelse på en god skjerm.

Derfor lurer jeg på: taper jeg kvalitet ved å sette kameraet til å ta bilder på f.eks. 5 megapixler?

Vil kameraet da, som jeg håper på, bruke hele bildebrikken, for så å presse bildet sammen litt så det tar mindre plass uten egentlig å tape noe særlig detaljer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på om jeg skjønner helt hva du mener, men fem megapixler er stort sett bra nok til A4 og enda større utskrifter. Syv megapixler er derfor ikke et must.

Hva slags skjerm ser du bildene på? Hvis du bruker en TV-skjerm så er det TV'ns begrensning du ser (ca 0,4 megapixler). Er det en dataskjerm så kan det også være lav oppløsning som gjør uskarheten. En datamonitor viser typisk maks 1-2 megapixler.

Skriv ut på papir hos en fotoforhandler, helst i A4/20x30... det er først da det vil vise seg hvor bra ditt kamera er (din egen printer, selv om den er veldig bra, kan skape uskarphet også). Evt. uskarphet kan komme av en helt mange faktorer, både hos deg selv og ditt kamera.

Lenke til kommentar

Canon Digital IXUS 750 IS kan settes til å ta bilder i oppløsning på 2592x1944, noe som vil gi litt mindre bildefiler. Måten det blir gjort på er opp til de som laget kameraet å bestemme så man kan ikke si noe 100% sikkert uten å studere bildene.

Siden de små objektivene i Ixus-kameraene ikke er blant de aller skarpeste så er det mulig at det vil være svært liten forskjell mellom 5 og 7 megapiksler.

Jeg foreslår at du tester begge instillingene på samme motiv uten å flytte kameraet. Eventuelt poste begge bildene her sånn at vi kan vurdere hvor stor forskjell det er.

Siden minnekort og lagringslass er blitt ganske rimelig så vil du ikke tjene mye på å bruke 5 megapiksler istedet for 7.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at for meg ser det ut som om bilder fra de fleste kompakte digitalkameraer må forminskes for å se bra ut på en god skjerm, da man ellers ser støy, artifakter, uskarpe kanter etc. veldig godt. Dette er sjelden et problem, da det er veldig få som har en dataskjerm som støtter oppløsningen et digitalt kamera av i dag tar bilder med uansett, så man som regel forminsker bildene for å vise dem frem.

Spørsmålet her er følgelig om kameraet kan gjøre den samme forminskelsen, dvs. fortsatt ta et bilde med hele bildebrikken, men dermed forminske det, slik man ellers vil gjøre i et bildevisningsprogram, til det punktet hvor det ser akseptabelt ut selv i full størrelse (hvor man må scrolle rundt på skjermen for å se hele bildet). Tanken var å gjøre dette ved å stille kameraet, som ellers er på 7mp, til 5.

Under er et par bilder jeg har tatt av noen kjedelige blomster i vinduet. Bilde 1 er med blitz, bilde 2 uten, og på tilsvarende høyere ISO (derfor støy). Bildene er tatt i makromodus, så en del av hvert bilde er uklart, men på de delene som er i fokus ser jeg ærlig talt ikke forskjell på 5 og 7 megapixler. Finn en liten "tråd" eller noe annet som stikker ut fra de små blomstene. Det er like tydelig på begge bildene.

BILDER:

http://malagmyr.homeip.net/stuff/blomster/

Forøvrig er forskjellen, på en 1gb brikke, 322 bilder på 7mp, mot 391 på 5mp. Kan gjøre at man får med seg resten av turen, det!

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
Forøvrig er forskjellen, på en 1gb brikke, 322 bilder på 7mp, mot 391 på 5mp. Kan gjøre at man får med seg resten av turen, det!

7192314[/snapback]

Kjøp en 2GB brikke da vel :D

Som Kristallo sier, så er ikke minne dyrt i dag, så det er for øvrig ingen grunn til å forminske bildene. Bedre å gjøre dette i etterkant, og heller oppbevare originalbildet med maks oppløsning på en CD eller noe i tilfelle du ønsker å lage en forstørrelse eller blåse opp et utsnitt fra bildet en gang i fremtiden. På den annen side er det vel sjelden man gjør spesielt store utsnitt eller lager større utskrifter enn A4, ettersom optisk uskarphet og sensorens kvalitet på et lite lommekamera i seg selv setter begrensninger, gjerne før megapixlene. Ville nok ikke gått under fem megapixler, men holder du deg til det, så har du nok oppløsning til det meste.

Skulle du gå tom for plass på minnekortet på en ferietur så kan du gjøre en eller flere av følgende:

-Overføre minnekortet til en CD/DVD i en fotobutikk, så du kan slette/formatere kortet og bruke det på nytt

-Kjøpe et lite minnekort for nødbruk

-Ha med/kjøpe en ekstern lagringsenhet

-Slette bilder du ikke er fornøyd med

Lenke til kommentar
Men kan programmer som photoshop gjøre forminskningen så mye bedre enn kameraet kan selv? Ideelt sett skulle kameraet kunne gjøre dette i råformat, men det er vel for mye å håpe på.

7194512[/snapback]

Det er flere fordeler med Photoshop. Ja, jeg tror det kan gjøre det bedre enn kameraet, og du har uansett mer kontroll over sluttresultatet. Samt at du har muligheten til å angre, og til å lagre bildet i full oppløsning som en sikkerhetskopi et sted :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...