Gå til innhold

SyncMaster 997mb kraftig moiré i høye oppløsninger

Str1fe

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en helt ny Samsung SyncMaster 997mb skjerm (crt)

Når jeg velger en litt høy oppløsning som 1280x1024 så får jeg veldig kraftige moire bølger. De framstår ikke skikkelig som bølger men mere som vertikale streker som går i en jevn bue.

nesten som dette: |||||||||||||||||||||||||| bare de står tettere og danner en bue til sammen. De er lengre ytterst på skjermen og blir kortere jo lengre inn de kommer.

Jeg merker det best på lyse farger.

I lavere oppløsninger merker jeg det mere som prikker (akkurat som om det var en tynn svart strek rundt hver piksel) går fint å leve med men det er merkbart mere på venstre siden enn høyre. Det gjelder for høyere oppløsninger og.

Jeg kan til en viss grad fjerne de med anti-moire instillingen på skjermen, men ikke helt. Jeg ser at de er der selv med den instillingen på. Det blir også veldig slitsomt å se på skjermen med mye anti-moire på for ting blir litt ute av fokus.

Det jeg lurer på er om dette er vanligt å ha men man må leve med å bruke anti-moire på dette eller om det er noe feil på skjermen.

jeg prøvde å ta bilde av dette men det ble veldig uklart og ufokusert med kameraet, så jeg droppet det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig lurt litt på hvorfor man skulle bruke akkurat den oppløsningen, da bildet skal bli litt strukket (5:4 vs 4:3) forhold.

VIlle bare brukt 1280*960 hvis det var uten Moire.

Edit:

Ser nå att det var ett litt større problem, ja.

KAn ikke tro dette er normalt. Ihvertfall ikke noe sånt på min skjerm.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

har prøvd mye forskjellig men de vertikale strekene kommer på alle oppløsningene over 1152x864

den nevnte oppløsningen viser veldig kraftige "prikker" som jeg snakket om i første posten

edit:

Det virker litt rart for meg hvis det er slik det liksom var "meningen" at skjermen skulle vise slike oppløsninger, når crappy skoleskjermer klarer det langt bedre så må det være noe gale.

Så hvis noen andre her har samme skjerm uten å merke noe av dette så kan jeg vel konstantere at noe er feil.

Endret av Rawmeat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...