vk2elev Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Hei, kan noen her forklare meg på en grei måte hvorfor to kuler som har helt likens form får forskjellig fart? Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Hei, kan noen her forklare meg på en grei måte hvorfor to kuler som har helt likens form får forskjellig fart? 7191540[/snapback] Hvis de har samme diameter og sånt må det jo være at den ene veier mer enn den andre... men hvis en liten og en stor kule har lik vekt etter størrelsen deres, skal de treffe bakken likt om du slipper dem likt... med tanke at de har nøyaktig samme form, veit ikke om det blei riktige ordvalg opplegg der meeen Endret 31. oktober 2006 av Keegar Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Sorry glemte å si det ja, en skal være tyngre enn den andre. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 to kuler som har helt lik form og vekt vil falle like raskt. Hvis den ene skal falle raskere må den være tyngre. Dette kommer av luftmotstand. Men hvis du hadde prøvd dette i vakuum, så vill alle gjenstander falle like kjapt. For eksempel en bil og ei fjør hadde falt like fort, merkleig nok. Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Men hvorfor får den ene større luftmotstand når de har samme form?(men ikke lik vekt.) Lenke til kommentar
Brian Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Men hvorfor får den ene større luftmotstand når de har samme form?(men ikke lik vekt.) 7191680[/snapback] sorry, en liten skriveleif. Husker ikke helt hvorfor, men tror det er fordi gravitasjonskrafta trekker mer på den ene kula. Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Men hvorfor får den ene større luftmotstand når de har samme form?(men ikke lik vekt.) 7191680[/snapback] sorry, en liten skriveleif. Husker ikke helt hvorfor, men tror det er fordi gravitasjonskrafta trekker mer på den ene kula. 7191694[/snapback] Den tunge kula har større gravitasjonskraft enn den lette, why? dont know Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Større gravitasjonskraft?, men vi har jo og lært at hvis de bare blir påvirket av tyngdegravitasjonen så faller de like raskt(i vakum)? Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Større gravitasjonskraft?, men vi har jo og lært at hvis de bare blir påvirket av tyngdegravitasjonen så faller de like raskt(i vakum)? 7191751[/snapback] i vakium (lufttomt rom) det er luftmotstanden som bremser fjør iforhold til bil, det er sikkert og visst, men det andre jeg sa er jeg ikke helt sikker på Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 i vakium (lufttomt rom) det er luftmotstanden som bremser fjør iforhold til bil, det er sikkert og visst, men det andre jeg sa er jeg ikke helt sikker på 7191821[/snapback] Det hadde faktisk vært tøft å sett dette i praksis. Do i smell a Mythbuster Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Ja, og poenget er hva er det med luftmotstanden som gjør at en blykule blir stanset mindre enn en tenniskule forde om de er like stor? Man kan vel ikke si at det er gravitasjonskraften for det er vist at jorda trekker like mye ned på dem i lufttomt rom. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) det er med luftmotstanden at den er konstant for en gitt form (og hastighet). blykula veier mye, og dens luftmotstanden er liten i forhold til denne. tenniskula har mye mindre tyngdekraft og luftmotstanden utgjør en stor del av denne og bremser denne mer opp. EDIT: Ikke rot med begrepene, jorda trekker mye mer på blykula fordi den har mer masse. Men fordi den nettopp veier så mye, blir farten den oppnår den samme som hva annet du måtte ønske å slippe i vakuum, Endret 31. oktober 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Okey, beklager det jeg sa, dere har nok rett i at jorda trekker mer på den andre. Og tusen takk for alle svarene "blykula veier mye, og dens luftmotstanden er liten i forhold til denne. tenniskula har mye mindre tyngdekraft og luftmotstanden utgjør en stor del av denne og bremser denne mer opp. " Men kunne du være så snill å forklare dette litt mer, jeg forstår det ikke helt? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 F: Kraften som virker på kula L: Luftmotstand m: Kulens masse g: tyngdens akselerasjon a: kulas akselerasjon Da blir: F=mg-L (totalt kraft er tyngdekraft - luftmotstand) Akselerasjon: a=F/m = (mg-L)/m Vakuum: (L=0) a=(mg-0)/m=mg/m=g Luftmotstand: a=(mg-L)/m=mg/m-L/m=g-L/m Vi ser av siste ledd at a blir mindre når m blir større gitt at L er den samme. Med ord: En tung kule faller med større kraft. Og når kraften fra luftmotstanden er den samme (for en gitt hastighet) så vil en tung kule bremses mindre enn en lett kule. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Okey, beklager det jeg sa, dere har nok rett i at jorda trekker mer på den andre. Og tusen takk for alle svarene"blykula veier mye, og dens luftmotstanden er liten i forhold til denne. tenniskula har mye mindre tyngdekraft og luftmotstanden utgjør en stor del av denne og bremser denne mer opp. " Men kunne du være så snill å forklare dette litt mer, jeg forstår det ikke helt? 7191996[/snapback] Hvis du reverserer en støvsuger klarer du antagelig fint å blåse en liten tennisball opp en skråning. Hvis du prøver det samme med en blykule går det ikke. Blykula ruller nedover med mye større kraft, så det lille bidraget fra støvsugern hjelper ingenting. Men tennisballen som veier mye mindre, den kan lett blåses bort. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Okey, beklager det jeg sa, dere har nok rett i at jorda trekker mer på den andre. Og tusen takk for alle svarene"blykula veier mye, og dens luftmotstanden er liten i forhold til denne. tenniskula har mye mindre tyngdekraft og luftmotstanden utgjør en stor del av denne og bremser denne mer opp. " Men kunne du være så snill å forklare dette litt mer, jeg forstår det ikke helt? 7191996[/snapback] Hvis du reverserer en støvsuger klarer du antagelig fint å blåse en liten tennisball opp en skråning. Hvis du prøver det samme med en blykule går det ikke. Blykula ruller nedover med mye større kraft, så det lille bidraget fra støvsugern hjelper ingenting. Men tennisballen som veier mye mindre, den kan lett blåses bort. 7193153[/snapback] Kommer vel helt ann på? om det er en utrolig kraftig støvsuger, vil den vel bruke mere kraft på å dytte ut blykulen, og den vil fare mye lengere.. Lenke til kommentar
toth Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Hva er det noen vaser om her? Det er da barneskole-lærdom at alt i utgangspunktet faller like fort, under like forhold, hvilket i praksis vil si i vakuum. De fleste prøvde vel i naturfagen å slippe en stor og en liten blykule på likt, etter at alle hadde gjettet den store landet først? To like store kuler, men en av aluminium og en av stål, dvs lik motstand men forskjellig vekt, vil selvsagt lande på likt om sluppet på likt. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Hva er det noen vaser om her?Det er da barneskole-lærdom at alt i utgangspunktet faller like fort, under like forhold, hvilket i praksis vil si i vakuum. De fleste prøvde vel i naturfagen å slippe en stor og en liten blykule på likt, etter at alle hadde gjettet den store landet først? To like store kuler, men en av aluminium og en av stål, dvs lik motstand men forskjellig vekt, vil selvsagt lande på likt om sluppet på likt. 7196841[/snapback] I vakuum og fra lave høyder så er barneskoleteorien forsåvidt grei, men over en lengre distanse med luftmotstand blir det annerledes. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=6871211 Endret 1. november 2006 av gaardern Lenke til kommentar
toth Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Hva er det noen vaser om her?Det er da barneskole-lærdom at alt i utgangspunktet faller like fort, under like forhold, hvilket i praksis vil si i vakuum. De fleste prøvde vel i naturfagen å slippe en stor og en liten blykule på likt, etter at alle hadde gjettet den store landet først? To like store kuler, men en av aluminium og en av stål, dvs lik motstand men forskjellig vekt, vil selvsagt lande på likt om sluppet på likt. 7196841[/snapback] I vakuum og fra lave høyder så er barneskoleteorien forsåvidt grei, men over en lengre distanse med luftmotstand blir det annerledes. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=6871211 7198058[/snapback] Tyngre objekter faller _ikke_ raskere. Kan hende de kommer raskere opp i fart, men maks-hastigheten, som vil bli oppnådd etter en viss tid, er lik på alle gjenstander, og varierer kun med luftmotstand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå