Gå til innhold

Tråden om DMC-FZ7

Anbefalte innlegg

Heihei!

Siden min tidligere sammenlignelses-tråd (her) ble veldig rotete, og handlet mer om spesifikasjoner og enkelt-spørsmål en det jeg virkelig prøvde å oppnå, oppretter jeg likså godt en ny tråd om mitt endelige valg, Panasonic DMC FZ7.

Det skal ikke diskuteres direkte om noe annet kamera i denne tråden, og det skal heller ikke trekke direkte sammenligninger, som "S3IS har jo mye bedre makrofokus enn FZ7 da".

Tips til kjøp av annet kamera skal heller ikke forekomme.

Jeg ønsker at de som ønsker å finne ut mer om kameraet kan stikke innom denne tråden, stille spørsmål, og lese generelt om kameraet.

Upassende poster vil bli rapportert, og forhåpentligvis slettet av en moderator.

Men la oss begynne...

Du kan finne mye info om kameraet på forskjellige nettsider:

Kameraet ble rangert til et "anbefalt produkt" på Akam.no.

Det er også anbefalt på Dpreview.com.

En veldig god test av Megapixel.net konkluderer med at kameraet er utrolig godt på både brukervennlighet og bildekvalitet, mens programvaren er heller dårlig.

Steves-digicams.com har også en test av kameraet.

Hilsen,

tissedam!

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også noen spørsmål til dere som har bedre erfaringer med FZ7 enn jeg har.

---------------------------------------------------------------

Jeg skal ha enten 1 GB eller 2 GB minekort.

FZ7 bruker vel SD, om jeg ikke tar helt feil? :whistle:

Har hørt at slike kamera ikke klarer å utnytte skrive og lese-hastigheten som minnekortet kan by på, mye fordi mange minnekort er laget for dSLR.

Jeg skal overføre bilder mest med via minnekortleser i min bærbare maskin, men jeg skal ikke utelukke at kabelen vil bli brukt i noen sammennhenger hvis min bærbare ikke er tilgjengelig.

Ville et slikt holde?

Vil jeg kunne overføre rakst bilder til dataen hvis jeg bruker minnekortleser med et slikt minnekort?

Leste at overføringshastigheten med kabel lå på 0,7 KB/s, noe som er ganske tregt.

Må jeg ty til et raskere minnekort, f.eks et slikt et?

Men dette blir vel litt i meste laget, vel?

Spørsmålene mine er altså:

1. Vil FZ7 utnytte et raskt (133x) minnekort fullt ut?

Tenker på om det vil gå raskere å ta et bilde, fordi minnekortet støtter raskere skrivehastighet.

2. Vil det være en fordel med et raskere minnekort i overføring TIL pc?

3. Vil hastigheten bli høyere enn 0,7 KB/s hvis jeg bruker minnekortleser?

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
FZ7 bruker vel SD, om jeg ikke tar helt feil? :whistle:
Jepp, det er riktig. Det støtter vel også SDHC standarden, som kreves for SD kort over 4GB.
Har hørt at slike kamera ikke klarer å utnytte skrive og lese-hastigheten som minnekortet kan by på, mye fordi mange minnekort er laget for dSLR.
Er nok delvis riktig. Men du har bruk for et raskt minnekort hovedsaklig ved serieopptak og for raskest mulig overføring til datamaskin (forskjellen er mellom å kunne ta en kopp eller halvannen kopp kaffe i "pausen" :) ). Til normalt bruk vil et standardkort være bra nok ettersom kameraet lagrer i et buffer før det skrives til minnekortet. Et tregt kort vil ikke begrense tiden mellom to bilder. (kjøp imidlertid et stabilt merke, som f.eks Sandisk eller Lexar).
Jeg skal overføre bilder mest med via minnekortleser i min bærbare maskin, men jeg skal ikke utelukke at kabelen vil bli brukt i noen sammennhenger hvis min bærbare ikke er tilgjengelig.Ville et slikt holde?
Ville som sagt heller satset på Sandisk eller Lexar, selv om Kingston heller ikke er blant de verste. Kvalitet koster :)
Lenke til kommentar
Jeg skal overføre bilder mest med via minnekortleser i min bærbare maskin, men jeg skal ikke utelukke at kabelen vil bli brukt i noen sammennhenger hvis min bærbare ikke er tilgjengelig.Ville et slikt holde?
Ville som sagt heller satset på Sandisk eller Lexar, selv om Kingston heller ikke er blant de verste. Kvalitet koster :)

Men samme skrive og lese-hastighet, bare Sandisk-merke?

Lenke til kommentar
Men samme skrive og lese-hastighet, bare Sandisk-merke?

7191922[/snapback]

Jepp... standardkort er helt ok.

7192000[/snapback]

Da satser vi på et slikt et.

Hva vil forskjellen være fra et slikt et, og et med 133x når jeg tenker på overføring fra minnekort til data gjennom minnekortleser?

Og du nevnte noe med seriebildemodus.

Jeg tenker å ta en del seriebilder. Kan jeg kanskje bare ta 1,5 i sekundet med et slikt "standardkort"?

Lenke til kommentar
Hva vil forskjellen være fra et slikt et, og et med 133x når jeg tenker på overføring fra minnekort til data gjennom minnekortleser?
Kommer nok helt ann på kortleseren, men de fleste klarer å vente litt mens data'ene overføres til datamaskinen.

Jeg tenker å ta en del seriebilder. Kan jeg kanskje bare ta 1,5 i sekundet med et slikt "standardkort"?

7192012[/snapback]

Bufferet vil nok fylles opp raskere, ettersom kortet ikke tar unna like raskt. Så hastigheten vil være den samme i begynnelsen, men vil senkes raskere enn om du bruker et kjappere kort. Kameraet kan uansett ikke utnytte så mye som 133x, men kanskje bare 40x eller noe sånt. Standardkort er vel halvparten av dette eller noe raskere.

Lenke til kommentar
Kommer nok helt ann på kortleseren, men de fleste klarer å vente litt mens data'ene overføres til datamaskinen.

7192012[/snapback]

Bufferet vil nok fylles opp raskere, ettersom kortet ikke tar unna like raskt. Så hastigheten vil være den samme i begynnelsen, men vil senkes raskere enn om du bruker et kjappere kort. Kameraet kan uansett ikke utnytte så mye som 133x, men kanskje bare 40x eller noe sånt. Standardkort er vel halvparten av dette eller noe raskere.

7192046[/snapback]

Så med et 60X-kort er jeg garantert fullt utnyttet hastighet? :D

EDIT: Skal jeg prioritere hastighet eller kvalitet på merket?

Alternativ 1

vs

Alternativ 2

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Prioriter merket (begge merkene du har listet opp er gode), for hvis du er uheldig og mister bilder fra kortet/kortet låser seg, så vil du angre på at du ikke la i en hundrelapp ekstra.

En av linkene dine er fra Pixmania. Les litt om de på webshopguiden (hw.no) før du bestemmer deg for å bruke de eller ikke.

Lenke til kommentar
Prioriter merket (begge merkene du har listet opp er gode), for hvis du er uheldig og mister bilder fra kortet/kortet låser seg, så vil du angre på at du ikke la i en hundrelapp ekstra.

En av linkene dine er fra Pixmania. Les litt om de på webshopguiden (hw.no) før du bestemmer deg for å bruke de eller ikke.

7192666[/snapback]

Kamera og minnekort samt batteri og en eventuell veske kjøpes på samme sted alt sammen, i butikk, ikke på nettet.

Jeg linket til Pixmania for å vise til produktet, og ikke prisen.

Da prioriterer jeg merke, når jeg mest sannsynlig kjøper FZ7 på torsdag, :D

Gleder meg som en unge! ;)

Lenke til kommentar

Har nå satt opp en foreløpig handleliste til i morgen eller fredag:

- 1 stk Panasonic DMC FZ7

- 1 stk 1 GB 60x minnekort i god kvalitet (vet ikke hvilke ulike typer de har i butikken, så jeg vet ikke sikkert hvilket minnekort jeg skal kjøpe.)

- 1 stk batteri.

Vil et slikt et være brukelig til FZ7?

Vet det er Canon, og mer mAh enn det orginale batteriet til FZ7, men vil det fungere?

Vet at Hama har en lignende type, også kalt BP-511A, i likhet med Canon-batteriet.

Vil et slikt batteri være mulig å bruke?

Burde jeg gå for Canon? (en del dyrere), eller er Hamas versjon helt brukelig?

EDIT:

Fant dette på denne siden:

Battery

Supported Battery Details 1 x Li-ion rechargeable battery - 710 mAh ( included )

Under "Detailed Product Specifications" fant jeg det.

Men, det er vel ikke inkludert i pakken, vel? :hmm:

På lefdal.com står det:

Oppladbart batteri (checked)

Batteritype Lithium-ion

Lader (checked),

Link

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke Canon batteri.

Ekstrabatteriet som du skal kjøpe må være likt det som følger med kameraet.

Kan godt være et uorginalt merke, men det må være helt likt originalbatteiet, ellers passer det ikke inn i kameraet. Som regel har ikke butikkene disse batteriene på lager, så du må regne med at det må bestilles.

Det er greiere med Canon S2IS og AA batterier. De fåes overalt og er alltid på lager.

Lenke til kommentar
Det er greiere med Canon S2IS og AA batterier. De fåes overalt og er alltid på lager.

7199395[/snapback]

Det hjelper meg ikke så alt for mye, da?

Hvis jeg prøver batteriet, og det passer, kan jeg kjøpe Hama-batteriet da?

Det er jo mer mAh enn det ordinære batteriet.

Følger det med batteri med kameraet?

Lenke til kommentar
Så lenge Hama batteriet har en betegnelse som ligner på BP-511, så vil det ikke passe ettersom det er en Canon standard. du MÅ passe på at batteriet du kjøper er laget spesielt for FZ7.

Ellers finnes slike batteri, både originale og uoriginale, i godt utstyrte fotobutikker selv om Sarom mener noe annet ;) . Vet noen ikke gidder å ha slikt på lager selv om de har selve kameraet, men i såfall er de ikke seriøse og serviceinnstilte (man kan selvsagt være utsolgt, men vi har ihvertfall ekstrabatteri til alle kamera vi selger som normal lagervare, der det er tilgjengelig... både originalt og uoriginalt om mulig).

Det følger med ett stk. batteri (oppladbart så klart) og lader når du kjøper kameraet. Ihvertfall i den norske utgaven.

Lenke til kommentar
Så lenge Hama batteriet har en betegnelse som ligner på BP-511, så vil det ikke passe ettersom det er en Canon standard. du MÅ passe på at batteriet du kjøper er laget spesielt for FZ7.

Ellers finnes slike batteri, både originale og uoriginale, i godt utstyrte fotobutikker selv om Sarom mener noe annet ;) . Vet noen ikke gidder å ha slikt på lager selv om de har selve kameraet, men i såfall er de ikke seriøse og serviceinnstilte (man kan selvsagt være utsolgt, men vi har ihvertfall ekstrabatteri til alle kamera vi selger som normal lagervare, der det er tilgjengelig... både originalt og uoriginalt om mulig).

Det følger med ett stk. batteri (oppladbart så klart) og lader når du kjøper kameraet. Ihvertfall i den norske utgaven.

7201359[/snapback]

Jeg har aldri nevnt "godt utstyrte fotobutikker". Jeg skrev:

Som regel har ikke butikkene disse batteriene på lager, så du må regne med at det må bestilles.

Ta en runde til norges fotobutikker og sjekk hvor mange som har batterier til FZ7 på lager. Det er nok ikke mange.

Selv i en godt utstyrt fotobutikk som den Afseth jobber i kan det være problemer

med battterier.

Nikon EN-EL7 batteri til Nikon 8800 måte jeg vente lenge på (det var mens kameraet var i salg) og Canon's NB-2LH til 350D var ikke inne når jeg skulle ha det. Men selvølgelig skaffet de det.

Og når det gjelder filter og div. utstyr har jeg ofte godt tomhendt ut av en av norges best utsyrte fotobutikker. Lømork var i sin glansperiode veldig bra.

De hadde alt av filter, step up/down ringer og masse utstyr på lager. Men kanskje de hadde formye så det var derfor det ikke gikk bra med dem til slutt.

Lenke til kommentar

7201359[/snapback]

Hvorfor skal jeg kjøpe et nytt et da?

Trenger ikke to batterier, ihvertfall ikke til mitt bruk.. :D

7203630[/snapback]

Det er veldig lurt med et ekstra batteri. Når du minst aner det er plutselig batteriet i kameraet ditt tomt for strøm. Og da er det veldig greit og ha et et reservebatteri som er fulladet med seg. Særlig når du er utendørs.

Men selv når du er hjemme og tar bilder i selskapet ditt, så tar det flere timer og lade opp et tomt batteri. Så det er greit med et ekstra et.

Lenke til kommentar
Men selv når du er hjemme og tar bilder i selskapet ditt, så tar det flere timer og lade opp et tomt batteri. Så det er greit med et ekstra et.

7205660[/snapback]

Var en spøk det jeg sa med batteri på lager lenger oppe her :) Ville bare presisere at så lenge noe er tilgjenglig fra norsk importør, så er det normalt lagervare i fotobutikker som stort sett har ting og tang på lager :)

De fleste lithiumbatterier tar 1-2 timer å lade opp. Tror også det gjelder Panasonic sine batteri. Og er det et nødstilfelle, så er det ikke noe problem å lade batteriet i 10-15 minutter. Du får ganske mye strøm på så kort tid.

Lenke til kommentar

7205660[/snapback]

Var en spøk det jeg sa med batteri på lager lenger oppe her :) Ville bare presisere at så lenge noe er tilgjenglig fra norsk importør, så er det normalt lagervare i fotobutikker som stort sett har ting og tang på lager :)

De fleste lithiumbatterier tar 1-2 timer å lade opp. Tror også det gjelder Panasonic sine batteri. Og er det et nødstilfelle, så er det ikke noe problem å lade batteriet i 10-15 minutter. Du får ganske mye strøm på så kort tid.

7206193[/snapback]

Trodde det ikke fulgte med jeg, siden det var så mye snakk rundt det..

Men, siden det følger med, trenger jeg ikke et ekstra et akkurat nå.

Kanskje en gang i juletider, eller bursdag rett før jul, hvis noen får tak i det til meg da.

Ellers kan jeg jo alltids kjøpe et ekstra et når jeg får penger.

Da blir det kamera og minnekort på meg.

Veske får også vente.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...