Gå til innhold

Problemer med ekstern harddisk

Jtand

Anbefalte innlegg

Jeg har en Lacie 200 GB ekstern harddisk. Hadde masse filer på den, men plutselig en dag kom ikke ikonet opp i "Min datamaskin.

Derimot finner jeg den under "Diskbehandling" en plass i kontrollpanelet. Der står det:

189,92 GB

Utildelt

Det er ingen ulyder fra harddisken. Vil gjerne ha tilbake filene. Så hva er feilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lurer jeg på og. Du er ikke den eneste som har vært plaget med dette problemet.

Regner med at problemet nettopp har intruffet, og derfor ønsker jeg svar på følgende om den disken:

Hvilket filsystem brukte du?

Om det er NTFS, Har du komprimert disken, kryptert den eller på annen måte brukt sikkerhets-instillingene som NTFS støtter?

Har du kjørt ett eller annet program som skal "fikse" ett eller annet på harddisken og som lover gull og grønne skoger i reklamen?

Har du hatt trøbbel med disken før, men likevel har vært i stand til å lese/lagre filer på disken?

Eller har du gjort ett eller annet med disken?

Lenke til kommentar

Hvilket filsystem brukte du?

NTFS.

Om det er NTFS, Har du komprimert disken, kryptert den eller på annen måte brukt sikkerhets-instillingene som NTFS støtter?

Bare formatert og begynte å bruke den.

Har du kjørt ett eller annet program som skal "fikse" ett eller annet på harddisken og som lover gull og grønne skoger i reklamen?

Nei.

Har du hatt trøbbel med disken før, men likevel har vært i stand til å lese/lagre filer på disken?

Har ikke hatt problemer med denne disken. Men har sendt inn en samme til reparasjon, var et annet problem, Windows kunne ikke gjenkjenne enheten...

Eller har du gjort ett eller annet med disken?

Nei. Helt vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Hm, nei vel. Kom ikke så langt med det.

Har enda noen spørsmål:

Hvor mye data har du liggende på disken?

Hvor ofte bruker du disken, f.ex i snitt pr. dag.

Har du noen gang kommet i skade for å koble disken ut feil, enten ved å dra ut datakabelen eller strømkabel?

Hvilken tilkobling bruker du, firewire eller usb?

Har du en link til produktet? Tenker det kan være at disk-kontrolleren inni ikke virker som den skal.

Har satt meg som mål å finne årsaken til dette problemet. Har ikke selv opplevd det, men vil helst vite hva det skyldes så jeg kan unngå det.

Teorien jeg foreløpig har er at det er en svakhet med NTFS filsystemet. At på ett eller annet pungt så skjer det en liten feil med metadataen som beskriver filplasseringa på disken, og som i sin tur gjør hele disken kapuski. Videre så tror jeg at det kan skyldes sektorfeil på selve harddisken som er slik at det er metatata som går fløyten. Og selfølgelig at ntfs ikke er laget for å kunne håndtere/rette opp akkurat dette.

- Håper forøvrig jeg tar feil.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Please try the following:

• Disconnect all cables connected to the drive.

• Connect the power cable to the drive.

• Connect the USB-cable. First to the drive. Then to the computer.

If the drive is detected correctly the problem was probably caused by improper shutdown or un-mount (unplugging the cable without dismounting first, etc.). When this has happened, the USB-interface needs to reset itself properly. After this, reconnection should be no problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...