Mikkel™ Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Takk! Har øvd litt mer nå da. Burde oppdatere siden jeg bommer på endel der og glemte noe. Lenke til kommentar
iqlizer Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Skal kjøpe ny el- gitar snart, lurte på om det var noen her som hadde erfaringer med gitarbutikken.com? Er også ute etter en Les Paul i prisklassen 3k-7k, noen som har noen anbefalinger? Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 gitarbutikken.com har jeg kun positive erfaringer med, gitarhuset.no er også en god butikk. se etter en epiphone les paul standard du Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg og skal kjøpe med enten en epiphone Les Paul Standard eller en Les Paul 100 til høsten. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Hei, har nå bestemt meg for å begynne å øve seriøst på gitaren. Tenkte jeg skulle holde meg unna tabs for en stund å lære meg akkorder skikkelig. Har noen tips til en sang med lette akkorder og som jeg kansje kan synge til? Kan de fleste basic akkordene, men er ikke så rask til å skifte mellom dem ennda. Har også hørt at det er lurt å bli god på akkorder før man begynner på tabs. Min Eppi LP 100 er kansje ikke den beste gitaren for clean lyd og akkorder, men det funker. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg kan ingen akkorder. Begynte rett på tabs, nå kan jeg en del sanger ^^ Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg kan ingen akkorder. Begynte rett på tabs, nå kan jeg en del sanger ^^ Ditto! jeg kan vel de fleste akkordene men spiller dem aldri Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 I morgen skal jeg få kjøpt meg nuten ^^ Da skal jeg klare soloen i Norther - Omen! easy men jeg failer på noen punkter Lenke til kommentar
iqlizer Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Kjøpte meg Epiphone Les Paul Custom, fornøyd med den så langt. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Han på gitarsjappa her anbefalte faktisk og kjøpe custom istede for vanlig da prisforskjellen ikke var så veldig stor. Var en vanlig eppi LP for 4500 her og en custom for 5000 Lenke til kommentar
BaltusBrun Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Anbefaler alle nybegynnere å øve på When you were young av The Killers. Utrolig lett og gjennomførlig. Her er tablaturen. Lykke Til Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Denne er mer nøyaktig: When You Were Young Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg kan ingen akkorder. Begynte rett på tabs, nå kan jeg en del sanger ^^ Ditto! jeg kan vel de fleste akkordene men spiller dem aldri Er bare til å lære seg litt grunnteori, så er ikke de fleste akkorder noe problem. Bare lær deg hvor de forskjellige tonene er på halsen, f.eks. er det slik på øverste streng (I standard eadgbe tuning): Øverste streng åpen er en E, og bånd for bånd blir det E-F-F#-G-G#-A. Der har du grunntonene for mange grep, f.eks. Em, F#m, A7, G#m osv. Så må du lære litt om intervaller. Intervaller er, tja, "Avstanden" mellom toner, f.eks. er tersen til C=E og septimen til F=E. Slå opp disse to begrepene, og lær deg skalaen. Så lærer du deg hvor alle tonene i hvert enkelt bånd i hver enkelt streng er. Etterhvert vil du kunne spille ALLE grep bare ved å se på de (f.eks. Cdim7, Fmaj7, Dsus9 osv). Dette er grovt forklart, så slå det opp. Tar ikke emr enn et par måneder, og ekstremt nyttig, spesielt når du har automatisert det Lykke til! Erlend Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 +1! Nybegynnertips: Tabs er teit. Du lærer deg kanskje låta, men du kan fortsatt ikkje å utnytte det du har lært til andre ting. Det er mykje morsommare å høyre ei låt med ein solo du tykkjer er råkul og klare å gjenkjenne skalaen soloen går i, då knekker du den lett på eiga hand. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg kan ingen akkorder. Begynte rett på tabs, nå kan jeg en del sanger ^^ Ditto! jeg kan vel de fleste akkordene men spiller dem aldri Er bare til å lære seg litt grunnteori, så er ikke de fleste akkorder noe problem. Bare lær deg hvor de forskjellige tonene er på halsen, f.eks. er det slik på øverste streng (I standard eadgbe tuning): Øverste streng åpen er en E, og bånd for bånd blir det E-F-F#-G-G#-A. Der har du grunntonene for mange grep, f.eks. Em, F#m, A7, G#m osv. Så må du lære litt om intervaller. Intervaller er, tja, "Avstanden" mellom toner, f.eks. er tersen til C=E og septimen til F=E. Slå opp disse to begrepene, og lær deg skalaen. Så lærer du deg hvor alle tonene i hvert enkelt bånd i hver enkelt streng er. Etterhvert vil du kunne spille ALLE grep bare ved å se på de (f.eks. Cdim7, Fmaj7, Dsus9 osv). Dette er grovt forklart, så slå det opp. Tar ikke emr enn et par måneder, og ekstremt nyttig, spesielt når du har automatisert det Lykke til! Erlend har du quotet feil person eller? jeg har spilt gitar i flere år nå. jeg sa bare at jeg begynte på tabs før jeg begynte på akkorder slik du hadde. alle notene kan jeg. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Folk som nettopp har begynt å spille synes jeg godt kan holde seg til tabs og akkordanvisning de første månedene. Det er ofte litt morsommere, så man mister ikke så fort lysta, og man får trent opp fingrene litt. Man bør dog ikke drøye den for lenge med teori, jeg har startet alt for sent. Lenke til kommentar
TordO Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg sliter med å finne gode kilder til musikkteori på norsk, og derfor klarer jeg ikke å bruke ord som "septimen" og "tersen", men assosierer disse med engelske uttrykk (basert på det du sier om selve notene) Lenke til kommentar
Grix Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg sliter med raske soloer, selv Black sabbath - paranoid soloen som i førstepost kalles en "fin begynner-solo" har jeg veldig problemer med. Har spilt i ca. et halv år også.. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 bare å øve så klarer du de til slutt øv på fingerspill og hurtighet. tuppen @ sjekk førstepost Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå