Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke spilt så lenge, og når jeg leser tabulatoret til sanger som jeg synes er bra, så står det sånne tegn som / \ > < () x p og sånn, og jeg skjønner ikke hva de tegna betyr. Jeg har lest forklaringa på engelsk, men jeg er ikke å god i engelsk at jeg skjønner det som blir forklart...

 

Så hvis noen kan forklare hva alle sånne tegn betyr, så hadde det vært veldig fint ;)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke spilt så lenge, og når jeg leser tabulatoret til sanger som jeg synes er bra, så står det sånne tegn som /    \   >   <   ()   x   p   og sånn, og jeg skjønner ikke hva de tegna betyr. Jeg har lest forklaringa på engelsk, men jeg er ikke å god i engelsk at jeg skjønner det som blir forklart... 

 

Så hvis noen kan forklare hva alle sånne tegn betyr, så hadde det vært veldig fint ;)

7979553[/snapback]

 

Vet ikke om disse stemmer 100%. Men...

 

Duration Legend

---------------

W - whole

H - half

Q - quarter

E - 8th

S - 16th

T - 32nd

X - 64th

. - note dotted

|-n-|  - n-tuplets

 

 

Tablature Legend

----------------

L - tied note

x - dead note

g - grace note

(n) - ghost note

> - accentuded note

NH - natural harmonic

AH - artificial harmonic

TH - tapped harmonic

SH - semi harmonic

PH - pitch harmonic

h - hammer on

p - pull off

b - bend

br - bendRelease

pb - preBend

pbr - preBendRelease

brb - bendReleaseBend

\n/ - tremolo bar dip

\n - tremolo bar dive

-/n - tremolo bar Release up

/n\ - tremolo bar inverted dip

/n - tremolo bar return

-\n - tremolo bar Release down

S - shift slide

s - legato slide

/ -  slide into from below or out of upwards

\ -  slide into from above or out of downwards

~ - vibrato

W - wide vibrato

tr - trill

TP - tremolo picking

T - tapping

S - slap

P - pop

< - fade in

^ - brush up

 

Edit: Fant på nettet... Ikke noe jeg skal ha kredit for

Endret av Jyztrik
Lenke til kommentar
Takk for forklaring, den så veldig bra ut. Jeg legger under en spoiler-tag på forsiden.

 

Jeg har lest mye bra om Elgitarboka 1-3, er det noen som har de?

8008027[/snapback]

Har ener'n!

Synes den er bra, endel forskjellige teknikker og greit med cd om jeg ikke husker feil.

De er langt fra uttømmende, men greit supplement og greit å spille fra!

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg er den rette til å forklare dette, men jeg kan jo prøve:

 

En ghost note er på en måte en tone som føles, men ikke høres. Man skal spille den svakt, uten trykk. Den skal nesten ikke høres.

 

Det er bare å søke, her er det en som forklarer hva det er for noe:

The best description of a ghost note, is a note that is felt but not heard. You will play the note softer, and without emphasis. The note is usually in-between 2 parentheses. In addition, notes in parentheses could mean optional notes. For instance, if a particular riff is repeated, but sometimes the guitar player throws in some additional notes, those additional notes may be in parentheses. Do keep in mind the use of parentheses for bent notes as well.
Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg er den rette til å forklare dette, men jeg kan jo prøve:

 

En ghost note er på en måte en tone som føles, men ikke høres. Man skal spille den svakt, uten trykk. Den skal nesten ikke høres.

 

Det er bare å søke, her er det en som forklarer hva det er for noe:

The best description of a ghost note, is a note that is felt but not heard. You will play the note softer, and without emphasis. The note is usually in-between 2 parentheses. In addition, notes in parentheses could mean optional notes. For instance, if a particular riff is repeated, but sometimes the guitar player throws in some additional notes, those additional notes may be in parentheses. Do keep in mind the use of parentheses for bent notes as well.

8022193[/snapback]

 

 

ofte kalt "blues akkorder" ... det er en "personliggjøring" av et riff ...

 

 

Ta penatonic-skalaen i høy E

 

------------------------------------

------------------------------------

------------------------------------

---------------12-14--------------

--------12-14---------------------

-12-15----------------------------

 

se på nest nederste bånd:

 

------------------------------------

------------------------------------

------------------------------------

-----------------12-14------------

--------12-13-14-----------------

-12-15----------------------------

 

et annet eksempel

 

------------------------------------

------------------------------------

------------------------------------

-----------------12-14------------

--------12s14s15-----------------

-12-15----------------------------

 

Hvis man begynner med å spille "15" eller "13" nevnt som "ghost notes" lyder det fort falskt...

 

håper dette hjalp :)

Endret av -Zoso-
Lenke til kommentar
http://musikkland.no/shop/ - Nylongitar - Cataluna - SGN-4090

 

Jeg er veldig nybegynner, kan bare smoke on water og et par grep. Burde denne gitaren holde, eller har dere noen andre jeg heller burde kjøpe? Jeg er like ved å kjøpe denne nå.

8024538[/snapback]

 

 

Nå er ikke jeg spesielt flink med akustisk, men jeg har noen meninger.

 

Jeg ville heller kjøpt en med stålstrenger, en venn av meg gjorde det og er kjempe fornøyd!

 

Jeg liker også lyden til stålstrengere mye bedre, og hvis du skal begynne med El-gitar, er det kjekt å ha litt gode herda fingre fra stålstrengene ;)

Ibanez burde være ganske bra her. Sjekk ut Ibanez V-72E, tror den kan være bra.

 

Sikkert medlemmer som kan gi bedre tips, men jeg råder ihvertfall til kjøp av stålstrenger.

 

+Bedre lyd

+Herding av fingre

+Ser kulere ut (syntes ihvertfall jeg)

+Bedre å spille på

-kan gjøre vondt i starten

 

Håper det hjalp litt ihvertfall ;)

Lenke til kommentar

Det som gjør nylonstrengeren litt lettere å spille på er at den ikke spiser opp fingerne dine med en gang. Men den har også litt tjukkere hals enn en stålstrenger, så det kan bli litt vanskeligere å ta f.eks barregrep.

 

Jeg har den Cataluna gitaren du sikter til og er bra fornøyd. Fin nybegynnergitar, men hvis du har lyst til å spille mer rock, så er en stålstrenger et bedre valg.

 

:)

 

Edit: Herding er at når man har spilt en stund får man "træl" på fingerne, det vil si at huden blir mye tjukkere og hardere sånn at det ikke blir så vondt å spille.

Endret av poborsky
Lenke til kommentar
Hmm, jeg trodde det var mye lettere å spille på nylon jeg. Takker for teksten din, men vil gjerne ha flere synspunkt.

 

Forresten, hva menes med herding av fingre?

8024823[/snapback]

 

Det er lettere og spille med nylon både pga. størrelsen på hals og bånd og at du ikke må trykke så hardt.

Jeg bynte selv og spille på nylon. Etter ca et år ble det stålstrenger. Det funket fint for meg. Men det beste er jo i bunn og grunn stålstrenger, så det er jo det smarteste kjøpet. Litt vanskligere i starten men det kommer du kjapt over :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...