Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Målet er ikke å bli en gitargud, men å fårstå og utdype meg i diverse ting.

Musikk teori er i teorien helt lik, men hvert instrument behandles ulikt. Trommer har kanskje ikke så mye skalaer og tone teori, der er det vel mest rytme? Anbefales det vel å lære et par akkorder, er ikke noe vits i å starte med den "kjedelige" teorien, er det vel. Så fort du har lært deg et par grep kan du spille en drøss med sanger.

Den første dagen jeg fikk gitar i henda skjønte jeg ingenting, men bare etter en uke så var feel'n inne, det føltes ikke rart i å holde i det lenger, det å holde grep var enkelt, men det å bytte rask gikk ganske tregt. Husker ikke egentlig når farta kom, men den er ihevrtfall her nå ^_^

Musikk teori begynte jeg ikke å lese før denne sommern, og det er mye å lære :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarte å ryke E-strengen (første) på gitaren min. Så jeg trenger nye strenger, men nybegynner som jeg er, har jeg ikke peiling på hvilke strenger jeg burde kjøpe... Tenkte jeg like godt kunne bytte ut alle strengene når man var igang. Fins jo forskjellige tykkelser på strenger, hvilke er best? Spiller for det meste rock/metal. Når det gjelder forskjellige tuninger.. tjukkere strenger passer vel bedre for lavere tuninger? Hva burde jeg kjøpe? Håper noen kan informere litt :)

Gitaren er en Epiphone Les Paul Standard.

Lenke til kommentar

Siden det er en Epiphone regner jeg med at det sitter 009-046-strenger på den fra fabrikken? Det gjorde det ihvertfall på min. Jeg leverte inn gitaren for å sette den opp med 010-strenger, men vet ikke om dette er nødvendig. Jeg hadde prøvd å sette på et 010-046-sett, det er standardstørrelsen. :)

Lenke til kommentar

De strengene du linker til har en spesiell "coating"/er dekket med et belegg, som gjør at de varer lenger. Jeg har ikke prøvd Elixir-strenger, men har hørt at de er ganske glatte og at tonen blir litt annerledes (?). Selv bruker jeg d'Addario 010-046 og trives med det :mrgreen:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

en ting er sikkert,og det er det at det mangler masse sanger i den listen din, martinsama bla. guns n roses estranged med den nydeligste gitarspillingen noensinne, motorhead med ace of spades og metallica med whiskey in the jar:P dette erf sanger du burde tilføye til listen:p

er forresten ny på gitar, med en ibanez RG560 Med floyd rose og en peavey transtube-series forsterker:P

er dette en bar nybegynner pakke eller?

en ting er sikkert,og det er det at det mangler masse sanger i den listen din, martinsama bla. guns n roses estranged med den nydeligste gitarspillingen noensinne, motorhead med ace of spades og metallica med whiskey in the jar:P dette erf sanger du burde tilføye til listen:p

er forresten ny på gitar, med en ibanez RG560 Med floyd rose og en peavey transtube-series forsterker:P

er dette en bra nybegynner pakke eller?

Lenke til kommentar

Ibanez RG560 er nok en god gitar ja! De pleier å være bra, det eneste er at Floyd Rose kan være kinky for en nybegynner, det har jeg en del erfaring med.

Peavey Transtube har jeg ikke særlig erfaring med, men er vel en grei transistorforsterker tror jeg.

Jeg vet det er en del sanger som er kule som kan være på forsiden, men holder med et par sanger som er i samme sjanger og stil. Trenger ikke å skrive opp alle tøffe sanger som går an å spille syns jeg, holder med noen sanger innenfor samme sjanger som tar i bruk ulike teknikker. Og på metal/hard rock - stilen tror jeg det er nok sanger på forsiden for en fersking, hehe.

Lenke til kommentar

Les førsteposten i denne tråden. Den er stappfull av informasjon for ferske gitarister.

Posten din er helt umulig å svare på, da vi ikke aner hva slags type gitar du har, hva slags budsjett du har, eller hva du ønsker å spille. Men som sagt, les førsteposten, og spør en gang til, når du har fått svar på mange spørsmål.

Lenke til kommentar

Hehe ja litt dårlig forklart av meg.

Jeg har ikke gitar forresten, tenkte jeg skulle ønske meg en til jul.

Har sett litt på disse, tenkte kanskje en av de kunne være grei til å begynne med: http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=739 og http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1017 Funker disse til å spille heavy metal og sånt forresten? Eller? :ph34r:

Men jeg så ikke noen linker på første siden til hvor jeg kunne lære meg noter osv. Helst på norsk. Jeg trenger å lære det helt grunnleggende ;)

Endret av Gordo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...