Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Vel, headset rett i gitaren funker dårlig. Du kan koble gitaren til PC-en og så til forsterkeren, men det blir ikke særlig pen lyd av det. Hadde jeg vært deg hadde jeg investert i en liten Roland Cube, de er ikke særlig dyre ;)

Ingen big deal, men jeg mente aldri at headset skulle rett i gitaren. Men det var kanskje ikke krystallklart formulert. Som jeg sa så behøver jeg ikke gitarforsterker med innebygd høyttaler. Det jeg lurte på er om det finnes alternativter som kan brukes sammen med headset eller steroanlegg. Om en Roland Cube er det nærmeste jeg kommer det jeg er ute etter, så er det helt ok :)

Ser at det mange linker til opplæring, bøker etc, så den delen bør være bra oppdekt. Er det noe annet en bør anskaffe når en setter i gang fra scratch? Hvordan forebygges/behandles såre fingertupper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, headset rett i gitaren funker dårlig. Du kan koble gitaren til PC-en og så til forsterkeren, men det blir ikke særlig pen lyd av det. Hadde jeg vært deg hadde jeg investert i en liten Roland Cube, de er ikke særlig dyre ;)

Ingen big deal, men jeg mente aldri at headset skulle rett i gitaren. Men det var kanskje ikke krystallklart formulert. Som jeg sa så behøver jeg ikke gitarforsterker med innebygd høyttaler. Det jeg lurte på er om det finnes alternativter som kan brukes sammen med headset eller steroanlegg. Om en Roland Cube er det nærmeste jeg kommer det jeg er ute etter, så er det helt ok :)

Ser at det mange linker til opplæring, bøker etc, så den delen bør være bra oppdekt. Er det noe annet en bør anskaffe når en setter i gang fra scratch? Hvordan forebygges/behandles såre fingertupper?

Er nok bare og spille. Huden på fingrene blir fort hard, så du kommer ikke til å slite med dette lenge;)

Lenke til kommentar

Ja, ja, får tidsnok oppleve om det blir såre fingre eller ei. Et stk Epi Slash Les Paul samt en Roland Cube 20x er på vei i posten :) Får bare håpe jeg klarer å sette av tid til å øve! Med lange dager på jobb, og lyse kvelder i sikte kan det bli hardt å mure seg inne for å øve. Finner vel fort ut hvor tålmodig jeg er :whistle: Gleder meg i alle fall stort til å begynne.

Endret av xvis
Lenke til kommentar

Nja, jeg har spilt i over ett år, og spiller minst en time daglig, og jeg sliter fortsatt med såre fingertupper. Har nok litt med hvordan man spiller, og rett og slett person til person. Hender ofte at jeg river opp huden på fingertuppene i perioder hvor jeg spiller musikk med mye bending. SRV hadde jo også dette problemet. =p

Lenke til kommentar

Nylon eller Metallstrenger?, nybegynner.

hey, jeg skal lære meg å spille gitar. har tilgang på 2 gitarer, en med nylon og en med metallstrenger. begge to er "billig" gitarer bare sånn for å lære seg. hvilken burde jeg spille på?. nylongitaren har et sett ubrukte kvalitetsstrenger (700kr elns).

målet er å kunne spille de sangene jeg har lyst til, for det meste rolige ballader eller noen klassikere.

Lenke til kommentar
Hey. jeg har et lite problem med gitaren. H-strengen(den nest nederste) skurrer som en boble fra 72. Hva gjør jeg for å bli kvitt denne plagsomme skurrelyden ?

Hva er det den skurrer i, er den nær "frettspitterne" som jeg kaller de?

Eller er det rett og slett bare strangen som skurrer?

For lyden må jo komme fra noe som er borti strengen.

Den kan jo ikke bare skurre på egenhånd.

Offtopic:

AHCDEFG vs. ABCDEFG <--- Hvem i allverden fant opp H? Det blir jo egentlig bare feil :)

Lenke til kommentar

Ta Greenday som et eksempel, der spiller man mange powerchords ( var det det det het? ). Du vil høre de som 2-3 toner som klinger samtidig. Selv om du treffer den første først. Husk at når du slår på strengene slår du ganske så fort over de.

Men med fingerspill så bruker man vanligvis fingrene.... :)

Men spiller du metal etc. går det mye i powerchords, ellers så kan du jo spille noen soloer. Spiller ingen rolle om du spiller 1 eller flere strenger om gangen, så lenge det høres bra ut.

Lenke til kommentar
men vill det ikkje med 2 strenger bli slik at den ene strengen blir slått litt før den andre når man bruker plekter?

som Victoryseieren sier så er det nok powerchords du sikter til, men de slåes såpass sammtidig at man ikke hører noe forskjell. jeg VET at du har hørt smoke om the water. der spiller de to strenger amtiding, men det blir bare en tone ut av det :p

Lenke til kommentar

Heisann, her om dagen fant jeg ut at jeg skulle begynne og spille litt gitar, og målet er selfølgelig og bli flink.

Så jeg satte meg ned og leste litt her, har en akustisk gitar som lå liggende her. Stakk og kjøpte nye strenger,skifta og satte med ned og begynte med "time of youre life" med green day. Den går nå knirkefint, men jeg er mere en metalmann,og kikka på låta gary more - the loner og ble litt forelsket i den og tenkte jeg skulle forsøke.

Først måtte jeg ha meg en el-gitar,så jeg hørte litt rundt og fikk fisket meg en gitar,byttet den faktisk mot gamle PCn min, og føler meg rimelig fornøyd.

Gitaren var en "Peavey signature model" eller noe.

Bildet av gitaren finner du her

Er dette dugenes?

Forsterkeren jeg bruker er en marshall, noe mer veit jeg ikke. snedig søt sak.

Lånte meg også en "whwha" elns, husker ikke helt hva han kalte det, men der er vaffal kul og se på og lager masse fancy lyder.

Anyways. jeg begynte litt nå for 10 minutter siden, og må virkelig si dette her er mye vanskeligere enn green day.

Burde også nevnes at jeg ikke kan noen grep overhodet,ikke tabs. Lastet ned Guitarpro 5, og prøvde meg fram litt der, det syns jeg var en relativt genialt program, lett og forstå,lett og lære:)

Lurer litt på hvor lang tid dere tror det tar og lære seg og spille den her sånn "okey" ?

Jeg har lest litt av tråden, men ikke hele.. Lurer derfor på om dere har noen tips til hvordan man blir flink, fort.

Bøker ser jeg blir anbefalt, men det er virkelig ikke tingen for meg;p Hater og lese, og syns det var vanskelig generelt og lære gjennom ei bok. siste dagene har jeg spilt alt fra 1-3 timer daglig og føler stor framgang.

Leser masse på forum, og mye guider.

tenkte jeg bare skulle forhøre meg ang gitaren, og kanskje få noen gode tips på veien til og bli en gitarist. Jeg er målbevisst og lærer fort. Håper dere kan hjelpe meg med noen triks og tips.

Takk for alle svar på forhånd:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...