Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Bor du i nærheten av noen gitarbutikker? I så fall er det bare å gå inn og kjøpe i standardstørrelser. Hvis ikke kan du bestille på Riff(nettbutikken er nede nå, men kommer opp snart) eller Musikkborsen eller noe. Såvidt jeg vet er Epi LPS helt rund i passform til stativer, så den burde passe de fleste, f.eks dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ting jeg lurer på mens vi er inne på reimer:

jeg har sett noen reimer som har noen slike "lock-bolts" eller noe som låser reimen fast til gitaren. hvordan funker denne egentlig? kan man kjøpe slike bolter til å montere på reimen, eller må det følge med?

Lenke til kommentar

Jeg ville tipse om det, men greide ikke forklare det og fant det ikke i noen nettbutikk. Jeg har en slik en, den hindrer at reima faller av og det er kjempepraktisk. Fungerer som at man har to ringer som er "låst" i hverandre, men som kan snues. De har et hull hver, formet som nøkkelhull, og så skrur man dem slik at man kan tre dem over skrua der reima er festet, og så vrir man dem slik at bare de smale endene i hullene overlapper hverandre, og så går ikke reima av. Jeg kjøpte mine på Imerslund, der kostet de 25 kroner og stod i en krukke på disken. Vet ikke om de har dem andre steder, men de er absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar
om jeg har forstått tegningen riktig ser det jo ut som om du bare kan løfte del 2 rett av del 1. altså at den blir dårligere. det er jo ingenting som holder den på plass

Sitter som faen. Skal få ein snickers av meg hvis du mister gitaren med slike.

Lenke til kommentar

Jeg tror deg når du sier det, men det ser jo ut som om de henger løst oppi.

som om du erstatter det vanlige skinn/lær/tøy-festet med et metallfest.

disse bildene forklarer hva jeg mener:

482088xg2.jpg482090vc1.jpg

482089yn1.jpg

det ser jo ut som om hvis du gir reimen en liten dytt nedover at det faller av. det er jo bare gravitasjonskraft som holder den på plass

edit:

kom over denne:

http://www.samedaymusic.com/product--DNP7007SI

den ser jo fakist mer sikker ut, og koster bare brøkdelen av de metallfestene. tror det var disse Hippie-Erlend mente

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar

install_straplock1.jpg

Om du ser på del 2 her, så er det en gjennomgående fjærbasert pinne som går inn i skruehullet på selve bolten (del 1), sånn at del 2 sitter låst.

Når du skal ha av reimen må du trekke ut kulen på del 2 for at "hesteskoen" skal fritt kunne dras av del 1.

Det er dette systemet som følger på Fender US Strat.

Eneste du må passe på når du monterer et slikt system er at hullet på reimen som du drar ned på del 2 er stort nok. Hvis ikke ligger reimen og folder seg som igjen gjør at mutteren, del 4, ikke får festet seg skikkelig og kan begynne å løsne.

Men det har jo mer med reimen å gjøre enn med selve systemet da! :)

*edit: linken du viste til er 'grei'.

Spiller du live tar det lengre tid å bytte fra gitar til gitar og så er det plastikk.

Skal funke, men blir uansett litt skeptisk...

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
edit:

kom over denne:

http://www.samedaymusic.com/product--DNP7007SI

den ser jo fakist mer sikker ut, og koster bare brøkdelen av de metallfestene. tror det var disse Hippie-Erlend mente

Det var akkurat sånne jeg mente, har sånne selv og de funker fett. Det tar uansett ikke så lang tid å bytte gitar, så det er egentlig ikke noe problem for min del, bytter bare mellom gitar og trombone foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...