Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan anbefale å lære barré-versjonen først. Den var ihvertfall like lett for meg.

Bare plukk hver streng til du merker at hele grepet sitter, uansett hvor lang tid det måtte ta. Så gjør du det igjen. Og igjen.

Krever en del pressing med pekefingeren som sikkert er uvandt. :)

Lenke til kommentar
Ja veldig uvant.. hehe.. Holder på med how to save a lifenå, og der dukker det opp en halkjip g/b og, som ikke var lettere:P

Men da holder jeg altså 3 strenger med pekefingen, og 2 med ringfingern? hehe.. skal ikke være greit.. :p

Altså, ta pekefingeren din, hold over hele 1 fret, eller bånd om du vil, og ta ringfingeren på G-en på bånd nr 2, og lillefingeren og den siste fingeren som er vansklig å ta opp og ned uten å ha med de andre på A streng.

Det vil være litt vansklig å ta barre-grep i førsten, for du er antagelig ikke vant med det. Det vil også bli veldig tungt å spille en sang i bare barre-grep.

Ett triks for å øve opp fingre og hender på det er å ta armhevninger, men ta de ved å holde seg på fingrene.

Lenke til kommentar
Å spille gitar krever mye teknikk men minimalt med muskelstyrke. For mye fokus på muskler og styrke gjør deg anspent og hemmer dermed teknikken. Armhevinger og liknende gjør deg sikkert sterkere men det gjør deg ikke til en bedre gitarist.

Jeg er enig i det, men du klarer å ta barre-grep lettere hvis du gjør som jeg sa. Dette merker man godt i førsten, da man ikke har spilt barre-grep før. Har du teknikken og alt er i orden, vil man fortsatt bli fortere sliten og trøtt i musklene hvis du ikke er trent til det. Logisk nok det.

Lenke til kommentar
Strengene føles bedre på en eller annen måte, de føles tykkere og generelt bedre å spille på (...)

Med dette argumentet bekreftet du vel egentlig at du heller bør skifte strenger enn å bruke flere tusen på en dyrere gitar. ;)

Gitaren jeg har er under 3mnd. Skal virkelig strengene bli så dårlige over så kort tid?

Nei, men strenger finnes i forskjellige tykkelser. Du har sikkert .009-strenger, og har kanskje prøvd en gitar med .010- eller .011-strenger, det er ganske store forskjeller, og absolutt en smakssak. Du kan ofte sjekke på nett hvilket strengesett gitaren din blir levert med. Finn det ut og se om du har lyst til å gå en størrelse opp. :)

Ja, for gitaren jeg har, er direkte ubehaglig å spille på, iforhold til feks Crafter ML-Rose.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i det, men du klarer å ta barre-grep lettere hvis du gjør som jeg sa. Dette merker man godt i førsten, da man ikke har spilt barre-grep før. Har du teknikken og alt er i orden, vil man fortsatt bli fortere sliten og trøtt i musklene hvis du ikke er trent til det. Logisk nok det.

Nei, det er ikke logisk nok. Skal du bli flinkere til å spille gitar så spill gitar. Armhevinger og annet tøys har ikke noe med gitarspilling å gjøre og gjør det ikke til en bedre gitarist. Som sagt tidligere: for mye fokus på muskelstyrke virker snarere mot sin hensikt. Det gjør deg anspent og hemmer teknikken.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke logisk nok. Skal du bli flinkere til å spille gitar så spill gitar. Armhevinger og annet tøys har ikke noe med gitarspilling å gjøre og gjør det ikke til en bedre gitarist. Som sagt tidligere: for mye fokus på muskelstyrke virker snarere mot sin hensikt. Det gjør deg anspent og hemmer teknikken.

Men du, hvis du bruker de samme muskelgruppene, som i armhevninger ved å holde seg på fingrene, som ved å spille på gitar, du er da enig, at man klarer å holde ut lenger, at man klarer å klemme hardere barre grep og at det generelt går bedre?

Lenke til kommentar

For det første vil du ikke bruke de samme musklene på samme måten ved å ta armhevinger som ved å spille gitar. For det andre er muskelstyrke sterkt overvurdert ved gitarspilling. Med det mener jeg at det krever minimalt med styrke men at de rette musklene brukes akkurat så mye som nødvendig. For det tredje må du gjerne ta armhevinger for å bli sterkere men det gjør deg ikke flinkere til å spille barre-grep. For det fjerde er problemet som oftest at man bruker for mye styrke og på feil måte og konsekvensen er at man ikke slapper av men spenner en hel masse unødvendige muskler. For det femte: skal du bli flinkere til å spille gitar så spill gitar. Armhevinger er borkastet i så måte.

Lenke til kommentar
For det første vil du ikke bruke de samme musklene på samme måten ved å ta armhevinger som ved å spille gitar. For det andre er muskelstyrke sterkt overvurdert ved gitarspilling. Med det mener jeg at det krever minimalt med styrke men at de rette musklene brukes akkurat så mye som nødvendig. For det tredje må du gjerne ta armhevinger for å bli sterkere men det gjør deg ikke flinkere til å spille barre-grep. For det fjerde er problemet som oftest at man bruker for mye styrke og på feil måte og konsekvensen er at man ikke slapper av men spenner en hel masse unødvendige muskler. For det femte: skal du bli flinkere til å spille gitar så spill gitar. Armhevinger er borkastet i så måte.

Jeg skrev hvis det var de samme muskelgruppene, for det andre er det jo ikke overvurdert med muskelstykre. Det er jo veldig aktuelt, om man ikke er sterk nok i fingeren til å klemme over alle, om det så er 1 gang eller 30ganger.

Å som jeg sa, er jeg helt klar over, å enig med deg at man burde være avlsappet osv.

Det var et tips, hvor vidt du syns det hjelper eller ikke, er vel din mening. Ikke vær så kverulerende.

Lenke til kommentar

Dette er beste vei til styrke i fingrene uten slitasje:

Finger_Trainer.jpg

Armhevinger på fingrene vil bare skape slitasje i de små fingerleddene, de er ikke skapt for å få et press på 40-50KG. Som folk her sier, det handler mer om teknikk. Man skal ikke presse mange kiloene for å få en fin lyd.

( Klatring er et alternativ som ikke presser på leddene )

Har vi noen gang sett armene til en gitarist? De er ikke akkurat svære.....

GITARIST

Eric-Clapton-Photograph-C12148014.jpeg

ARNOLD

Arnold.jpg

Lenke til kommentar

Det er ikke bestandig kjeklulf og jeg er like enige, men i dette tilfellet er vi veldig samstemte- gitarspilling har lik oppunder null å gjøre med muskelstyrke. Blir man sliten, er det som regel kun fordi man har feil teknikk. Øv på å spille gitar, ikke på armhevinger.

Veldig OT..

Når det er sagt, så medfører mangeårig gitarmishandling muligheter for partytricks få andre gjør etter deg, som for eksempel dette:

Alt gjøres med helt strake fingre. Legg la oss si to fyrstikker på langfingeren ved negleroten, og legg peke- og ringfinger på oppsiden av fyrstikken. Strekk armen rett ut, og knekk begge fyrstikkene. Unngå grimaser og annet fjask. Det skal jeg love deg at ikke mange andre klarer.

Nå tror jeg ikke at jeg har spesielt muskuløse fingre, og om det drar damer, er jeg veldig i tvil om. Men det får "Gutta som skal vinne alle konkurranser" til å gå av skaftet.

Ble to fyrstikker for mye? Prøv med en, det er nesten ingen som klarer det, heller..

Lenke til kommentar

Lurte på om noen hadde tips om en bra stålstrengsgitar (helst svart) til rundt 2000kr? Spiller mest Allsanger så trenger ikke være noe high-tech gitar, men bør ha en fin klang.

Har også tenkt tanken på å bestille fra utlandet (kanskje USA) hvis det er billigere.

Har en kamerat som eier en Ibanez gitar http://www.instrumentpro.com/P-IBAAEL10EB.html, som er veldig god å spille på. Ligger på litt over 3000 i Norge, noe som er for mye.

Håper noen kan hjelpe meg:)

Lenke til kommentar
Lurte på om noen hadde tips om en bra stålstrengsgitar (helst svart) til rundt 2000kr? Spiller mest Allsanger så trenger ikke være noe high-tech gitar, men bør ha en fin klang.

Har også tenkt tanken på å bestille fra utlandet (kanskje USA) hvis det er billigere.

Har en kamerat som eier en Ibanez gitar http://www.instrumentpro.com/P-IBAAEL10EB.html, som er veldig god å spille på. Ligger på litt over 3000 i Norge, noe som er for mye.

Finnes mange billige ibanez gitarer i Norge, å det finnes jo flere slag. Det beste du kan gjøre er å dra til en butikk å teste. Gitarer varierer godt.

Lenke til kommentar
Jeg skrev hvis det var de samme muskelgruppene, for det andre er det jo ikke overvurdert med muskelstykre. Det er jo veldig aktuelt, om man ikke er sterk nok i fingeren til å klemme over alle, om det så er 1 gang eller 30ganger.

Å som jeg sa, er jeg helt klar over, å enig med deg at man burde være avlsappet osv.

Det var et tips, hvor vidt du syns det hjelper eller ikke, er vel din mening. Ikke vær så kverulerende.

Du bruker ikke de samme muskelgruppene og ikke på samme måte og da er det fullstendig bortkastet. Muskelstyrke er dessuten sterkt overvurdert. Du kan jo spørre en av lærerene dine hvor mange elever vedkommende har hatt som har hatt for lite muskler til å spille et instrument, og hvor mange elever vedkommende har hatt som har fått problemer med senebetennelse etc. på grunn av for mye press og anspenthet.

Tipset ditt er ikke bare dårlig, det er direkte feil og kan skade mer enn det gavner. Ingen bør tro at denne typen øvelser hjelper på gitarspilling og du vil ikke finne en eneste seriøs gitarlærer som påstår dette. Dessuten: Lær deg betydningen av ordet "kverulere" før du bruker det. Det er ikke kverulering å påpeke at en påstand er direkte gal.

Lenke til kommentar

Jeg kjener flere som har kjøpt seg bålgitar fra Stagg. Veldig mye gitar for pengene, jeg synes faktisk det er mer lyd i disse enn tilsvarende Ibanez, Fender osv.:

http://kaaresagmyr.no/gitarsiden.htm

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...