kjeklulf Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Strengene føles bedre på en eller annen måte, de føles tykkere og generelt bedre å spille på (...) Med dette argumentet bekreftet du vel egentlig at du heller bør skifte strenger enn å bruke flere tusen på en dyrere gitar. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Strengene føles bedre på en eller annen måte, de føles tykkere og generelt bedre å spille på (...) Med dette argumentet bekreftet du vel egentlig at du heller bør skifte strenger enn å bruke flere tusen på en dyrere gitar. Gitaren jeg har er under 3mnd. Skal virkelig strengene bli så dårlige over så kort tid? Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Hei! Nå har jeg akkurat fått 4000 for min 2 mnd gamle Tangelwood, å jeg lurer nå : Skal jeg kjøpe en Crafter ML Rose til 6000-7000kr? Jeg har spilt litt, kan ett par sanger, å liker å spille ganske godt, men er redd for å gå lei av det å liksom "bruke opp" 6-7000kr. Jeg tør ikke, eller kan kanskje ikke synge , å da er vel det mer eller mindre poengløst med en dyr gitar? Spørsmålet jeg vil fram til er, syns dere det er verdt med en dyr gitar, som oppover 7000kr og videre - selv når dere ikke står på evnt. konserter? Hva har det til å synge med gitar å gjøre? Det er ikke sangstemmen som avgjør om du spiller/låter bra! Jeg er klar over det, men hvis man ikke opptrer for andre, eller at man bare sitter og klinger litt for meg selv, syns jeg det er mer eller mindre oppskrytt å ha en gitar til 7000kr. Er det flere som hører på, syns jeg det er mer poeng i det. - Selvfølgelig, man kjøper den som regel da for sin egen del. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Dette er det jo kun du som kan svare på. Om du synes at du trenger en gitar til 7000 , eller 70 000 for å klimpre litt på sang nummer tre, så er jo det greit. Ikke noen andre enn du som kan avgjøre om det er rett og feil. Men om du spør om jeg synes det er nødvendig, så er svaret nei, verken 7000 eller 70 000. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Vel, da er det jo en grei sak, hvis du nå etter et par dager ikke er i stand til å gå tilbake til en billigere gitar. Alternativet da er jo å slutte å spille, og det er jo ikke lurt. Du får trøste deg med at det kunne ha vært verre. Du kunne jo ha prøvd en vintage Martin, for eksempel. Som du sier, det er jo kun snakk om tre tusen. Småpenger. Handle, du. Jepp. Det øker også lysten til å spille videre veldig mye! Får ta noen showbilder når jeg får den ^ ^ Lenke til kommentar
Erren Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Strengene føles bedre på en eller annen måte, de føles tykkere og generelt bedre å spille på (...) Med dette argumentet bekreftet du vel egentlig at du heller bør skifte strenger enn å bruke flere tusen på en dyrere gitar. Gitaren jeg har er under 3mnd. Skal virkelig strengene bli så dårlige over så kort tid? Nei, men strenger finnes i forskjellige tykkelser. Du har sikkert .009-strenger, og har kanskje prøvd en gitar med .010- eller .011-strenger, det er ganske store forskjeller, og absolutt en smakssak. Du kan ofte sjekke på nett hvilket strengesett gitaren din blir levert med. Finn det ut og se om du har lyst til å gå en størrelse opp. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Hvis du brukar gitaren aktivt er 3mnd veeeldig lenge å vente med å skifte strengar. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Hvis du brukar gitaren aktivt er 3mnd veeeldig lenge å vente med å skifte strengar. Venta 1 år før jeg bytta strenger på broderns gitar, og den ble vel i gjennomsnitt brukt 30 mintter hver dag... Eller litt over 7 dager i ett strekk..... Men så klart, det begynte å komme noen rare ulyder ^^ Gikk fra .009 til .011 tror jeg hvis jeg ikke husker feil, det er mye bedre å spille på .011 Endret 16. mars 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg kjøpte gitar på fredag og ble anbefalt å bytte strenger med en gang av butikken. Dette var en tanglewood som ble levert med "diddario" el no rundt der... Fikk hvertfall med noen ghs santana strenger på 11,5 som gjorde alt enda bedre. Og jeg syntes at gitaren hørtes veldig bra ut med originalstrenge i første omgang! Et spm til de som bytter strenger ofte: Hvor kjøper dere strenger, og hvilket merke anbefaler dere for en hjemmeklimprer? Tenkte å bruke str. 11-11.5... Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Stikker.no 0.11 pleier å< vere okay, men dette er ein ting du må prøve deg fram til sjølv. Pleier å ta ein del tid og eksperimentering før du finn strengane som passar deg best. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Takk for svar:) Ellers så er det noe mer jeg også gjerne skulle hatt svar på.. Drop d tuning: Hva menes med dette og hvordan får man stemt gitaren slik? Ser det er mange forskjellige "tuninger" når jeg titter på tabs.. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Drop-D er å stemme E-strengen 2 halvtonar ned til D. Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Trenger litt hjelp med å komme igang... Noen som kan forklare hvordan jeg spiller fra tabs? Her er Jeff buckleys Hallelujah: |---------|--0----0----|------0----------|--------------|-----------------| |-0----3--|------------|-------------3---|--0-----0-----|-------0----3----| |---------|--3----3----|-----------------|--------------|-----------------| |---------|------------|-----------------|--2-----2-----|-----------------| |---------|------------|-----------------|--------------|-----------------| |---------|------------|-----------------|--------------|--0--------------| |-0---0-----|--------------0---------|---------------------|------------------| |-----------|---0------------------3-|--0---------0--------|----------0----0--| |-3---3-----|-------3----------------|------0---------0----|-------0-------0--| |---------2-|-----------2------2-----|--2-------2--------2-|----2--------2---2| |-----------|------------------------|---------------------|------------------| |-----------|------------------------|---------------------|-0----------------| |------------------|---------------------|------------------|----------------| |------------------|---------------------|------------------|----------------| |-------0--------0-|-------0-----------0-|-------0--------0-|-------0-------0| |----2--------2----|----2----------2-----|----2--------2----|----2-----------| |-1--------1-------|-1---------1---------|-2--------2-------|-2--------2-----| |------------------|---------------------|------------------|----------------| Jeg har skjønt poenget med e,a,d,g,h,e og at numrene indikerer hvilke bånd... Men hvordan spiller jeg strengene? Hvilke fingre skal plasseres på hvilke bånd, hvordan spilles flere strenger samtidig osv. Ingen mulighet til å få noen til å vise... Hvis noen kunne prøvd å hjelpe eller vet om sider som forklarer/viser hadde jeg blitt utrolig glad. Rimelig ny på gitar, men har lært meg 10-15 grep og spiller en del sanger. Kommer til å kjøpe meg el-gitar etter konfirmasjonen. Mvh. K EDIT: Code tag Endret 17. mars 2008 av olopolo Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Fingersetting er ganske individuelt, men vi har jo bare 5 fingre på venstrehånda, så det blir ikke så mange kombinasjoner, noen ganger kan du lese ut i fra tabben at de strengene du skal holde på danner et greb, andre ganger danner de ingenting... Halleluja spilles vel vanligvis med tommel på de tre tykkeste, og finger nummer 2,3 og 4 på de tre tynneste ( fingerspill ). Tallene viser til hvilket bånd du skal spille på, 3 bety 3.bånd. Det skal være ganske selvforklarene. |--3--------| |--0--------| |------4----| |-----------| |-----------| |--2--------| Her skal du slå på streng 1(3), 2(0) og 6(2) samtidig, så skal du slå streng 3(4) alene. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Ulempa med tabs er jo at all informasjonen du får er kva bånd du skal sette fingrane på. Resten må du finne fram til sjølv. Absolutt ein fordel å kunne låta utenat i hovudet først. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Et tips når dere skal poste tabs er å legge dem i code-tags. Uten: |---------|--0----0----|------0----------|--------------|-----------------| |-0----3--|------------|-------------3---|--0-----0-----|-------0----3----| |---------|--3----3----|-----------------|--------------|-----------------| |---------|------------|-----------------|--2-----2-----|-----------------| |---------|------------|-----------------|--------------|-----------------| |---------|------------|-----------------|--------------|--0--------------| Med: |---------|--0----0----|------0----------|--------------|-----------------| |-0----3--|------------|-------------3---|--0-----0-----|-------0----3----| |---------|--3----3----|-----------------|--------------|-----------------| |---------|------------|-----------------|--2-----2-----|-----------------| |---------|------------|-----------------|--------------|-----------------| |---------|------------|-----------------|--------------|--0--------------| Lenke til kommentar
MVR Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Spørsmålet er sikkert stilt før, men gidder ikke lete meg frem til det. Når er det på tide å bytte strenger på gitaren? Hvordan oppdager man det? Det er litt rar lyd i gitaren min, lurer på om det skyldes at stengene er gåen. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Når strengane begynner å bli misfarga og fulle av skitt og lort kan det vere smart å skifte. Dra fingeren din under den tynnaste strengen langs heile halsen, så merkar du fort om det er på tide. Lenke til kommentar
MVR Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Hva koster det sånn ca. for nye strenger? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå