Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å svare kort- ja, det er forskjell på en Gibson til 16000 og en Epi til 4500.-. Skulle bare mangle. Men det at det kanskje ikke er like stor forskjell på kvaliteten som prisen skulle tilsi, er noe som for meg er mulig å diskutere.

Gibson- gitaren har bedre "alt", men man betaler også mer for navnet. Etter min mening. Man trenger faktisk ikke en gitar til 16000 for å begynne å spille gitar, en nybegynner vil høres ut som en nybegynner på begge to.

Lenke til kommentar
Den ja. Tør ikke tenke på hvor vanskelig det blir med sånn full barré i tillegg. :p

Lærte full barré først. Begge sitter greit nå.

me too.

Jeg lærte meg egentlig de fleste grepene veldig kjapt, kunne de fleste på under 1mnd, inkludert et par barre grep, men nå har jeg mistet litt lyst, men ett par spørsmål;

C-barre

A-moll barre

E - barre

EM barre

Er liksom de mest nødvendige for å spille en hel sang i barre!

Lenke til kommentar

Hei!

Nå har jeg akkurat fått 4000 for min 2 mnd gamle Tangelwood, å jeg lurer nå : Skal jeg kjøpe en Crafter ML Rose til 6000-7000kr?

Jeg har spilt litt, kan ett par sanger, å liker å spille ganske godt, men er redd for å gå lei av det å liksom "bruke opp" 6-7000kr.

Jeg tør ikke, eller kan kanskje ikke synge , å da er vel det mer eller mindre poengløst med en dyr gitar?

Spørsmålet jeg vil fram til er, syns dere det er verdt med en dyr gitar, som oppover 7000kr og videre - selv når dere ikke står på evnt. konserter?

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar

Sikkert spurt en del ganger før men.

Har lyst til å kjøpe meg en litt bedre gitar enn cruiseren jeg har nå. Gjerne med en forsterker med effektmuligheter i tillegg. Det jeg hører på og har lyst til å spille er ac\dc, iron maiden, black sabbath osv. Tenkte å bruke rundt 5-7000 og kjøper GJERNE brukt! Ser det er så mye der ute, og har ikke peil på forskjellige gitarer og hvordan de låter, noen tips dere kan komme med?

Lenke til kommentar
Hei!

Nå har jeg akkurat fått 4000 for min 2 mnd gamle Tangelwood, å jeg lurer nå : Skal jeg kjøpe en Crafter ML Rose til 6000-7000kr?

Jeg har spilt litt, kan ett par sanger, å liker å spille ganske godt, men er redd for å gå lei av det å liksom "bruke opp" 6-7000kr.

Jeg tør ikke, eller kan kanskje ikke synge , å da er vel det mer eller mindre poengløst med en dyr gitar?

Spørsmålet jeg vil fram til er, syns dere det er verdt med en dyr gitar, som oppover 7000kr og videre - selv når dere ikke står på evnt. konserter?

Hva har det til å synge med gitar å gjøre? :)

Det er ikke sangstemmen som avgjør om du spiller/låter bra!

Per i dag har jeg ikke en akkustisk gitar, men fordi jeg har vært så pass heldig (bortskjemt) at jeg har fått testet mange utrolig bra gitarer kunne jeg aldri ha gått til anskaffelse av en som kostet under 10-15 tusen som en generell regel. Uten at jeg opptrer men fordi jeg vet hva som "tilfredsstiller" meg og ikke.

Er det noe du virkelig ønsker så kjør på! Er det ikke så viktig så kjøp heller noe som er rimelig....

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har spilt gitar og elbass siden 1973, og en rekke andre instrumenter. Jeg har spilt i band, storband, korps, kor, alene, duo, trio, og omtrent alle andre musikalske sammenhenger du kan tenke deg.

Jeg har musikerutdannelse, og har tjent mer penger på spillingen min enn de fleste. Jeg eier over 20 strengeinstrumenter, og ingen av den koster så mye mer enn 7000. Nå har jobben min bestått av mange andre ting enn kun å spille, så derfor har jeg aldri blitt veldig god, og derfor har jeg valgt verktøy ut fra det.

Jeg velger å ha mange "kyllinger", i stedet for et par "kalkuner".

Lyden sitter i fingrene, kunnskap om musikk og hva man selv kan prestere. Gitaren er bare et verktøy. Kjenner du en snekker som er lidenskaplig opptatt av hammeren sin, og snakker om årgang, metalltetthet, farge, hvem som har lagd den, om den er "reliced" og andre ting?

Hvis du kan to sanger, klarer du deg lenge med det utstyret du har. Ingen kan "kjøpe" seg god lyd, eller ferdigheter. Det at en del bruker masse penger på gitarer er helt greit, men det er ikke nødvendig. Det er kun kos. Finnes ikke fornuft i det. Men at andre velger annerledes, er helt greit. Det er ikke feil, eller på noen måte forkastelig. Men du blir ikke en bedre gitarist av å eie en dyr gitar.

Hvis den gitaren du kjøper er såpass solid at den holder stemming, stemmer i båndene, og har en strengehøyde som du er komfortabel med, er du nesten i mål. Da er resten egeninnsats. Bruker du la oss si 5000 på en gitar, er den mer enn bra nok i mange år. Nå vet jeg ikke hvorfor du solgte den gitaren du har, en gitar jeg ikke kjenner, men som jeg antar er helt OK.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Det at en del bruker masse penger på gitarer er helt greit, men det er ikke nødvendig. Det er kun kos. Finnes ikke fornuft i det.

Vel, det har jo noe for seg å kjøpe en dyr og god gitar. Den vil være lettere å spille på, holde seg bedre, og noe du ikke har nevnt her, god lyd. Nå går jo mye på prioriteringer i dette feltet, men gir du noen et valg om gitar med dårlig og god lyd, så velger mange klart en med kremlyd, selv om de må legge på noen tusen, og selv om de kanskje ikke har spillt gitar før.

Men alt handler om prioriteringer..

Lenke til kommentar

God lyd? En lyd som høres bra ut. Der ikke noen store frekvensområder stikker ubehagelig ut, ei heller ikke mangler. Ofte er det god fylde og bass i kassen. Tonene holder seg bra.

Dårlig lyd i motsetning, er gitarer som (i mange tilfeller) har lite bass og fylde, kanskje mangler fokus på vesentlige frekvensspektre, og har fremtredende frekvenser som kan oppfattes som 'ulyd'. De kan høres daffe ut i lyden, tonen dør fort ut.

At den dyr er enklere å spille på, er vel ganske enkelt å forstå. De som lager gitarene legger større flid i håndverket, større nøyaktighet, stiller større kvalitetskrav til treverk og mekanikk, og behandler det bedre. Bedre kvalitet gir en bedre hals som gjør gitaren god å spille på.

Lenke til kommentar

Jeg tror mange av oss hadde blitt grundig lurt hvis det hadde blitt arrangert en blindtest med gitarer med høy og lav "mojo"- faktor.

Det betyr ikke at det er noe feil med å kjøpe seg en dyr gitar. Men det er feil å si til en nybegynner at man trenger en dyr gitar for å låte bra, eller at man blir fortere flink av å spille på den.

Gitarer i dag koster en slikk og en ingenting i forhold til hvor mye penger vi har. Derfor er nybegynnere kjempeheldige som starter opp nå. For et par tusen kroner får man en gitar av helt utmerket kvalitet.

Jeg er helt overbevist om at jeg- og mange her- låter like lite Clapton helt uavhenging om vi spiller på en MIM- strat, eller en Clapton signature.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Det at en del bruker masse penger på gitarer er helt greit, men det er ikke nødvendig. Det er kun kos. Finnes ikke fornuft i det.

Vel, det har jo noe for seg å kjøpe en dyr og god gitar. Den vil være lettere å spille på, holde seg bedre, og noe du ikke har nevnt her, god lyd. Nå går jo mye på prioriteringer i dette feltet, men gir du noen et valg om gitar med dårlig og god lyd, så velger mange klart en med kremlyd, selv om de må legge på noen tusen, og selv om de kanskje ikke har spillt gitar før.

Men alt handler om prioriteringer..

Jeg er klar over at nødvendigheten av en dyr/dyrere gitar er liten, men jeg klarer ikke å kjøpe en billig gitar, sålenge jeg har spilt 2-3 dager på den til 7000kr.

Jeg vet ikke forskjellen, eller om det er noe forskjell på streng høyden, men jeg syns ALT er bedre med den gitaren til 7000, iforhold til den til 4000.

Strengene føles bedre på en eller annen måte, de føles tykkere og generelt bedre å spille på, lyden er mye bedre, mer bass, samtidig som lyden er mer jevnere over hele, gitaren er bedre å spille på, antagelig av formen, Cutaway iforhold til en "vanlig". At den er el-akustisk er enda en fordel, dersom jeg velger å spille med forsterker osv.

Jeg klarer rett og slett ikke å gå tilbake til en 4000kroners gitar. Jeg har valgt prioriteringer for tiden ved at jeg sparer, jobber ekstra ol. Men vi får se.

Uansett ; Fra å gå halveis til et produkt, eller ved å legge til ynklige 3000kr, så får man et mye bedre produkt, så er det jo ikke mye å lure på.

Lenke til kommentar

Vel, da er det jo en grei sak, hvis du nå etter et par dager ikke er i stand til å gå tilbake til en billigere gitar. Alternativet da er jo å slutte å spille, og det er jo ikke lurt.

Du får trøste deg med at det kunne ha vært verre. Du kunne jo ha prøvd en vintage Martin, for eksempel.

Som du sier, det er jo kun snakk om tre tusen. Småpenger. Handle, du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...