srbz Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Hey folkens, Vurderte å lage en ny tråd men tar det her. jeg er en over gjennomsnittet musikkinteressert gutt på 17 år, som har spilt piano store deler av livet. Det jeg angrer bittert på nå er at jeg ikke startet å spille gitar tidligere, siden jeg nå føler at det er "for sent". Uansett, hvor vanskelig vil det bli å "selvlære" meg på hobbybasis? Har noen her erfaringer med det? Ed Det viktigste for å bli god på gitar, er ikke når du begynner å spille, men hvor mye du øver daglig. Dersom du øver nok, kan du bli skikkelig dyktig. Øvingen må også ikke minst være relevant og selvsagt varieres etterhvert som du tilegner deg nye ferdigheter/øker kunnskapsnivået. Du sier at du har spilt piano i mange år, da er du sannsynligvis vant til å øve masse på instrumentet, i tillegg til at du har endel musikalske forkunnskaper som er bra å ta med seg videre til andre instrumenter. Nå er det drøye 10 år siden jeg selv begynte å spille gitar (jeg har ikke spilt kontinuerlig hele tiden, og jeg har ikke øvd flittig og noe særlig målrettet). Jeg kjenner et par stk som var minst fem ganger dyktigere enn meg, både teknisk og mht tonelære, etter å ha spilt kun et drøyt år. Disse spilte da rundt 8 timer daglig, og betydelig mer bevisst på å faktisk lære seg noe skikkelig enn jeg noengang har vært. Til opplysning så begynte f.eks. Herman Li, leadgitarist i Dragonforce (sjekk på youtube hvis du ikke har hørt om dem), å spille gitar fire år før meg, da han var 17. Han er i dag - i mine øyne - trolig en av verdens fremste tekniske gitarister. Nå er det ikke nødvendig å sette seg slike ambisjoner, men etterhvert som du får inn basics bør du legge listen litt høyere enn du egentlig venter å prestere, for å se skikkelig progresjon. Jeg foreslår også at du kikker litt på kommunal-/privatundervisning. Dersom du har motivasjon til å øve og lære, så har du nok ganske godt utbytte av dette. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Slitt ut? No way. Bytt strengar og juster den. Den ble solgt for en del år siden... ikke bare strengene, men de knappene man stiller volum og slikt på også begynte å fuske. Kom gjerne med tips til ny gitar og forsterker. EDIT: Har søkt litt på nettet nå, og jeg tror Epiphone Les Paul Standard (Ebony) skal være en veldig god gitar. I Norge må man ut med ca. 5.000 kr. for denne, men via en utenlandsk butikk kan jeg få denne for ca. 3.000 kr. inkl. alle skatter og avgifter. (var visstnok avvist på fabrikken, men ingen feil er funnet og selgeren har gode karakterer fra liknende handler tidligere) Hvordan er det egentlig å handle slike ting fra utlandet? Ofte det er noe galt med gitarer? Endret 1. mars 2008 av datating Lenke til kommentar
thadon Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Jau, nå har den ene strengen på gitaren min ryket og det er på tide å kjøpe nye, men hvilken størelse? Aner ikke hva som satt på fra før, eller hvilken tykkelse som er best Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Stod sikkert 009-42 eller 010-49 på den frå fabrikken. 026-78 er best. Lenke til kommentar
MVR Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Det fingerspiller til Nothing else matters av metallica, hordan er det? Edit: Drit i dette!!! Vet ikke en gang selv hva jeg ville med dette innlegget Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Ta med deg strengen som røyk i butikken så er det fort gjort å se hvilke tykkelse det er for de som jobber der. Sikkert 009 sett, da det er det som står montert på det aller meste av gitarene som blir solgt i butikk. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Stod sikkert 009-42 eller 010-49 på den frå fabrikken. 026-78 er best. Finnes 026-sett? :!: Lenke til kommentar
edds Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Kjøpte meg en Morgan W-104N idag. Takker for alle tips, erfaringer og motivasjon fra folk i tråden her. Nå skal det spilles så ørene flagrer. Har spilt meg igjennom den "Tom Dooleys gitarskole" greia noen linke til tidligere, så nå sitter de fleste av grepene. Sliter dog litt med F. Noen tips til hva jeg bør gjøre videre? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Synes du det funker greit med sånne leksjoner, kan du fortsette her: http://justinguitar.com/ Det er sikkert noe overlapp, men det tåler du vel. Lenke til kommentar
edds Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Absolutt. Takk skal du ha! Forresten, noen som vet hvor jeg kan finne en (foretrukket ung) spillelærer i Oslo-området? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Lær grunnakkordane: E, Em, F, Fm, G, A, Am, C, D, Dm osv, så forskjellige former av barrè. Så kan det vere greit å lære durskala, mollskala og pentatonskala og følgje dei opp med å lære fleire posisjonar. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 Line 6 Echopark, noen her som har prøvd den? Er på utkikk etter en delay-pedal, nemlig Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Kan noen anbefale en rimelig og god forsterker til Epiphone Les Paul Standard? Kun til "husbruk". (er nybegynner) Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Roland Cube 15X, 20X eller 30X. Lenke til kommentar
Martin.F Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Hvis du skal spille litt av hvert kan Roland Cube 30X være et godt alternativ. Har den selv, og er fornøyd med den. Du har også liknede forsterkere i samme prisklasse; VOX AD30VT, og Line6 Spider III. Du kan gå for 15/20-watterne også, det holder i massevis for hjemmebruk. Disse forsterkerne ligger på mellom 1800-2500,- i pris. Endret 7. mars 2008 av Martin.F Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Er Roland og de andre du nevnte greit til rock/metal også? Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jada. Jeg spiller ihvertfall mye Metallica, og Led Zeppelin, AC/DC, Velvet Revolver og lignende på min 20X. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Line 6 Echopark, noen her som har prøvd den? Er på utkikk etter en delay-pedal, nemlig Heilt ålreit pluss litt til. Og superbillig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå