Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg brant meg faktisk på en ovnsrist en gang, og trakk instinktivt hånden bort da jeg hørte freselyder, før det begynte å svi. Det var inni håndflaten though, men jeg fikk bare et lite merke. Vondt som fy var det likevel, etterpå!

Det har mer med at sterk smerte er bedøvende, slik at kroppen/lemmet ikke skal bli lammet av smerten og kunne instinktivt trekke seg unna.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Vel kommentaren var kanskje litt ironisk ment, uten at det var mulig å skjønne det.

For å forklare litt.

Jeg tror at de fleste gitarlærere som bruker "Tom Dooley" til å begynne med, gjør det av helt andre grunner enn at det er den kuleste og fineste sangen som finnes.

(Den har vel solgt noen titalls millioner på plate, så alle synes sikkert ikke at den er så grusom, men det er en annen sak.)

Jeg anser sangen som et greit verktøy til å øve på å skifte mellom de to første grepene man lærer seg. Utvalget av sanger man da kan bruke er relativt begrenset, og sangen blir som sagt et verktøy, ikke et mål i seg selv. Når man på siden sin går ut og avfeier denne metoden, uten å egentlig forklare noe om hvordan man da vil gjøre det annerledes, blir det for meg litt sånn "Jeg er så mye kulere enn de som bruker TD". Det synes jeg ikke er videre seriøst.

Det kan jo tenkes han bruker "Josefin med sin symaskin" i stedet for. Den svinger jo mye mer.

Lenke til kommentar

Hey folkens,

Vurderte å lage en ny tråd men tar det her.

jeg er en over gjennomsnittet musikkinteressert gutt på 17 år, som har spilt piano store deler av livet. Det jeg angrer bittert på nå er at jeg ikke startet å spille gitar tidligere, siden jeg nå føler at det er "for sent".

Uansett, hvor vanskelig vil det bli å "selvlære" meg på hobbybasis? Har noen her erfaringer med det?

Ed

Lenke til kommentar

Tom Dooleys gitarskole er bra saker det, for den som er nybegynner og vil lære seg å spille gitar.

Det er kanskje ikke det som fenger den som vil se kul ut i speilet på gutterommet, og spille som gitarhelten med minst mulig øving, men absolutt en veldig bra nettside som er helt gratis å bruke.

Går man gjennom den siden grundig, har man avansert fra supernybegynner til en som kan spille akkorder til de fleste sanger uten problemer. Ikke verst det.

Lenke til kommentar

Etter mange år uten gitarspilling tror jeg at det er på tide med litt hobbyspilling igjen.

Har en gitar tilgjengelig i huset som er akustisk og grei nok å starte på, men vil ha en elektrisk.

For sikkert 10 år siden kjøpte jeg et slikt nybegynnersett med en fender-kopi og en forsterker for 2.500 kr. på en lokal musikkbutikk. Kvaliteten på selve gitaren var så som så, og etter noen år med ikke så fryktelig mye spilling begynte den å bli slitt ut faktisk.

Noen som kan anbefale meg en ny elektrisk gitar med forsterker? Det er først og fremst rock/metal jeg vil spille, men såklart også noe "mykere" innimellom.

Ser for meg en del Metallica blant annet. Prisen er ikke det viktigste, men vil ikke legge så alt for mange lappene i det da jeg ikke er helt sikker om det faller i smak igjen.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Vet ikke. Føler bare at for å oppnå skikkelige ferdigheter må man begynne i ung alder. :p

Men flott! Hvor langt er det egentlig mulig å komme på egenhånd, altså uten timer/kurs osv?

Når du fyller 9 år begynner den maximale læreeven å forsvinne, ja når du er ni år, det betyr at før du er 9 år tar du til deg ting lettere, men de fleste begynner vel å spille gitar i starten av tenårene. Så er det de få som starter når de er små. Det er aldri for sent å lære noe så lenge du ikke blir dement eller noe.

Du er 17år, jeg var 19 år ( er 20 nå ), og går du virkelig inn for noe så kan du lære det, hadde kanskje spillt litt keyboard fra før av, men det var ganske så slapt, så tok ikke med noe kunnskap fra der, men det siste året har jeg spillt mer, både på keyboard og gitar, sitter vel i gjennomsnitt en halvtime hver dag med gitaren. Spiller nok kanskje litt mindre på keyboardet, fordi jeg føler at gitaren er enklest å lære når det gjelder memorisering av sanger. Gitaren ble faktisk kjøpt til bror min så han kunne lære seg å spille før han ble "for gammel", han er 13 år, men dessverre så er ikke motivasjonen helt på topp enda. Det er veldig synd, kunne jo vært artig å spille keyboard og gitar sammen, for å spille sammen er en veldig grei måte å øve på.

På egenhånd kan du komme dit du vil selv, lessons på youtube, og litt lesing av musikk teori + motivasjon, så har du alt du trenger. Det lønner seg også å lære litt nytt hver dag, mange klager på at de lissom ikke kommer noen vei, men det nytter ikke å øve på en G i 100 år, du vil jo aldri kunne spille noe da, selv om G'n sikkert høres fantastisk ut.

Djfreedo: Ble ikke så mye flinkere, men jeg lærte meg grep som jeg egentlig ikke har begynt å bruke enda fordi jeg ikke spiller noen "bål-sanger"... Er jo mye kulere med fete gitarsoloer, powerchords og M.A.S.H theme fingerspill. Men burde nok lære meg noen postgirobygget sanger snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...