Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hva jeg burde lære meg nå? Kan det meste av sanger av Rise against, The offspring Green day, Blink 182, Sum 41. Kan for det meste bare powerchords og bare noen vanlige gitargrep.

Syns bare det blir for kjedelig og mister fort interessen da jeg ser i ei gitarbok med flere titalls grep.

Edit ;)

Endret av Bysk
Lenke til kommentar

Som jeg innså etter et par dager etter å ha spilt gitar i mange flere år enn jeg høres ut som, så har jeg forholdsvis liten progresjon ved kun å sette meg realistiske mål på gitarfeltet, på kort sikt. Legg listen litt høyere enn du egentlig forventer å beherske på det stadiet du er i øyeblikket, og du vil finne at ting er ikke fullt så avanserte som de gjerne fremstår ved å lytte til det.

edit: jeg vil forresten korrigere meg selv litt - helt i starten kan det være greit å ikke overdrive for mye da mangel på resultater (dersom du ikke får til det du prøver på) sannsynligvis kan drepe motivasjonen din. Kjør på det du orker, men hvis det blir for vanskelig får du trappe ned til et nivå du behersker inntil videre. Uansett må du være klar over at det skal endel øving til for å oppnå mestring, og dersom motivasjonen din overlever det at du setter høye krav til deg selv fra starten, så har du et veldig bra utgangspunkt.

Men selvsagt er det viktig å starte på basics. Mer konkrete anbefalinger overlater jeg til andre å gi. Undervisning er ikke dumt, så lenge du klarer å henge med. Det gjorde ikke jeg, og nå akter jeg å spole tilbake og ta det fra der jeg kom til.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Chords "osv"?

Det burde være en smal sak å finne "standard-akkorder" på nettet (ACDEFGH/B, moll- og andre varianter av disse), det burde være et bra sted å begynne. Ellers finner du sikkert endel om akkordteori og -systemer også, men et alternativ som du kan vurdere, og som jeg nevner 2 innlegg over, er å se deg rundt etter gitarundervisning. Kommunale musikkskoler har gjerne greie timepriser, evt finnes det også veldig dyktige privatlærere litt avhengig av hvor i landet du befinner deg.

Lenke til kommentar

Du tenker på B/H-dur?

Tror nok du må trå til med barré der. Hørt om CAGED? Kort fortalt er det de fem "grunnformene" for vanlige dur-akkorder, men fungerer kun for akkordene C, A, G, E og D. Andre akkorder må spilles som varianter av nevnte akkorder, bare lenger oppe på gitarhalsen. Og da må du vel i de fleste tilfeller til med barré uansett, det blir ihvertfall det enkleste.

Lenke til kommentar
Takk skal du ha!! Det var en B/H dur jeg tenkte på ja :)

Men kan man spille en B med barrie lenger oppe på gitarhalsen, eller må den være på sjuende felt?

En grei huskeregel: Det er 4 ulike vanlige dur-grep som kan flyttes oppover med barre: E - A - D - C. Hvert bånd tilsvarer en halv tone.

Det vil si: A-grepet med barre i 2. bånd blir B/H (2 halvtoner over A). E-grepet med barre i 7. bånd blir også B/H (7 halvtoner over E). D-grepet med barre i 9. bånd blir B/H (9 halvtoner over D). C-grepet med barre i 11. bånd blir B/H (11 halvtoner over C).

Sånn kan man telle seg til alle varianter av alle grep bare man vet hvor mange halvtoner som er mellom. Eb kan for eksempel tas som D-barre i 1. bånd, C-barre i 3. bånd, A-barre i 6. bånd, E-barre i 11. bånd.

Det tilsvarende gjelder selvsagt for moll-grep og alle andre variasjoner.

Lenke til kommentar

Du kan flytte mer eller mindre alle grepene oppover både uten barre og med, og få "nye" akkorder.

Feks. G: Flytt fingrene et hakk opp og vips du har G#. Bare husk å ikke spille på de løse strengene.. Eventuelt legg på en barre.

EDIT: må sjekke ting et par ganger :p

Endret av TPRTPR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...