Fribbern Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Hvordan vet jeg i hvilket bånd jeg skal spille de forkjellige grepene? er det noen regel for dette? mulig veldig noob spørsmål:P Takker for svar Endret 29. januar 2008 av Fribbern Lenke til kommentar
Asdt Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) 1 for finger nr. 1 aka pekefingeren osv. Endret 29. januar 2008 av Fruxo Lenke til kommentar
Lommiss Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Snakket med eieren av 570'en nå, og den er fortsatt til salgs, utrolig nok! Men er ikke sikker på om jeg gidder å kjøpe den, den har vært brukt siden 97' sier han Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Snakket med eieren av 570'en nå, og den er fortsatt til salgs, utrolig nok! Men er ikke sikker på om jeg gidder å kjøpe den, den har vært brukt siden 97' sier han Er ikke det i så fall en positiv ting? Såvidt jeg har fått med meg burde gitarer spilles på regelmessig for at de skal holde seg. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Snakket med eieren av 570'en nå, og den er fortsatt til salgs, utrolig nok! Men er ikke sikker på om jeg gidder å kjøpe den, den har vært brukt siden 97' sier han Det har nødvendigvis ikke så mye å si det! Er gitaren godt behandlet, så kan den holde seg lenge den! Min er fra 2001, og merket ikke at den var særlig brukt Og 570, er en mye bedre (og finere) gitar enn 370 Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg har en elbass fra 1974. Den er på langt nær utslitt. Hvis man ikke er profesjonell musiker, skal det godt gjøres å slite ut en gitar. Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) . Endret 6. februar 2017 av Bønne Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Nå vrenger jeg inn en "off topic" her..... Er jo ikke nybegynner, men ikke proff heller... Men er nok nybegynner i barregrep-verdenen.... Vet ikke om det er noen her som kan svare, siden denne sangen ikke er så veldig enkel heller. Lasta ned Cavatina-tabben ( Hjortejegeren | The Deer Hunter, theme'n ) fra ultimate-guitar.com, den sangen er jo berykta for sine barregrep.... Grep i seg selv er ikke noe problem, og får fin lyd ut av de, ikke noe mye skurring osv. Problemet er rett og slett at Guitar Pro gir meg noen problemer, Cavatina skal jo spilles med barregrep, men jeg ser jo ingen? Skal det ikke være en sånn strek i Guitar Pro der fingeren skal dekke over? Har lasta ned et par tabs, men alle er like, ser ikke ut som barre... Vil jo helst spille den "the way it's meant to be".... Vil du ha en bra nybegynner låt, prøv ut John Petrucci - Wishful Thinking... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 En sang har jo ikke mange barregrep i seg selv. Det blir veldig avhengig av tonearten man spiller den i. Cavatina har for eksempel få barregrep i G, som de fleste andre sanger, og mange i F. På samme måte som andre sanger. Det har jo en sammenheng med at de "åpne" grepene klinger dårlig, og eller er vanskelige å ta. Forsøk å transponere Cavatina til F, så skal du se du får trimma pekefingeren! Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Cavatina er beryktet for sin fingersetting, ikke sine barre-grep. Det er svært få steder i den det er nødvendig med barre-grep. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Cavatina er beryktet for sin fingersetting, ikke sine barre-grep. Det er svært få steder i den det er nødvendig med barre-grep. Det der var akkurat det jeg trengte å høre, hvor i **** leste jeg at det var barregrep? Satt i hele går og lurte på hvordan jeg skulle spille den med baregrep... "The frequent transitions from one barre chord to another throughout the song makes it difficult to sustain the melody and keep it legato." <-- kanskje jeg ikke skal stole på wikipedia mer :/ Da er det jo bare å fortsette og øve Skal sies at fingersettingen er litt vrien, men øvelse gjør mester Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Nå begynner det å bli mange år siden jeg spilte den sist men det er bare et par steder det er nødvendig med barre etter det jeg husker. Fingersettingen er heller ikke så utrolig vanskelig men det er en del fingerflyttinger som gjør at det er vanskelig å holde melodien fremtredende og få skikkelig legatofølelse i akkompagnementet, som det står på Wikipedia. Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 har et spørsmål. Utifra denne linken til en sang: http://www.ultimate-guitar.com/print.php?w...b&id=396767 Hva betyr "capo on 3fret"? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) A capo (short for capotasto, Italian for "head of fretboard", also called a fret lobster or cheater bar) is a device used for shortening the strings, and hence raising the pitch, of a stringed instrument such as a guitar, mandolin or banjo http://en.wikipedia.org/wiki/Capo Så du skal ha en : på 3. bånd. Endret 4. februar 2008 av Slettet-yzDjfSSl Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 A capo (short for capotasto, Italian for "head of fretboard", also called a fret lobster or cheater bar) is a device used for shortening the strings, and hence raising the pitch, of a stringed instrument such as a guitar, mandolin or banjo http://en.wikipedia.org/wiki/Capo Takk for svar Bare har jeg forstått dette riktig nå, alle strengene skal åresses ned i 3 bånd, for så og spille hele sangen slik? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) Jepp, de skal presses ned med en capo. EDIT: Lief was hree Endret 4. februar 2008 av Slettet-yzDjfSSl Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 takk for svar Da blir det mere øving. har kun spilt i en uke og 3 dager Lenke til kommentar
thadon Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Noen som har noen gode nybegynner-sanger? Kan ikke så mye, eneste sangen jeg kan spille hel er transilvanian hunger og begynnelsen på to andre Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Du har noen tips på første posten i denne tråden! Håper de er av interesse. Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Sitter og ser i en sangbok som jeg har og kommer over dette: "G/F#" Hva betyr det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå