Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

øve, øve og atter øve ;) spill grepene igjen og igjen. tilslutt greier du å skifte fort nok :)

Og det med vondt i fingertuppene har nok skjedd med oss alle.. men etter en viss tid så får du hard hud der, og da kjenner du det ikke :)

Edit : litt for sen.. :p

Endret av ThKarlsen
Lenke til kommentar

Det med at man får vondt i fingertuppene fikk jeg aldri erfart... Uff, prøvde en gitar uten bånd her om dagen. Skikkelige gamle strenger + slide oppover halsen = streng sage seg inn i fingertuppene.. ikke noe jeg vil anbefale andre akkurat.. Men med nye strenger tror jeg at det ville funka ganske bra :)

Lenke til kommentar

husker jeg opplevde det samme for noen måneder siden:

en kamerat hadde gitar i 8. klasse og vi gåt nå i 2. på vgs. Den har stått uberørt siden den gang, og jeg skulle se om det var noe liv i den, og strengene hadde rustet seg slik at det var som å spille på biffkniver! ^^

den lyse e-strengen røk etter tre sure noter og holdt på å daue da den kveilet seg rundt hånden min ^^

Lenke til kommentar
Hvordan er Ibanez 370DX fra RG serien? Noen som har erfaringer med den? Jeg heller mer og mer mot den, og for øyeblikket ser det ut som det er den jeg vil ende opp med.

Har lest noen brukeranmeldelser som ikke er så glade i whammy'en på den.. Det beste er vel og prøve ut selv hvis du har muligheten til det :)

Lenke til kommentar

Vel, alle gitarhelter som for eksempel bruker Les Paul, klarer seg uten. Derfor kan man trygt si at man ikke trenger det, og at man blir mye flinkere til å bende strenger enn å rive i "vispepinnen". Det er etter min mening en fordel.

Det er helt klart at det er lettere å stemme en gitar med fast stol, og at det er lettere å holde den stemt, i hvert fall hvis gitaren er "billig", la oss si under 4-5 tusen. Uansett hvordan man vrir og vernger på det, er det mer "mikk" med en flytende stol. Om det er et problem, avhenger av en viss grad av hva man definerer som et problem.

Så svaret på spørsmålet- kortversjonen, etter min mening, er "nei". Definitivt ikke.

Lenke til kommentar

Men jeg får jo ikek den 370dx'en uten whammy, så er det så mye å gjøre med det? Kan man ta den av, slik at jeg slipper problemet med at den ofte må stemmes?

Men det kan du umulig være så vanskelig å lære seg å stemme, det finnes jo til og med sånne små duppeditter som hjelper deg til å gjøre det :p

Lenke til kommentar

Det finnes en dings man kan sette inn. Enten kan man lage noe i tre, eller så kan man kjøpe noe som heter tremol-no. Lese mere her: http://tremol-no.com/

Om du trenger det eller ikke aner jeg ikke. Jeg hadde prøvd uten. Det er ingen grunn til å gjøre dette problemet større enn det det er. Med litt pris på gitaren, er ikke flytende stol det samme problemet. Bare husk å skifte strengene en for en. Det gir minst problemer med strengeskift.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Lommiss, før du bestemmer deg for 370'n, ber jeg deg også vurdere 570'n!

RG 570

Begge er utrolig flotte gitarer, men jeg vil tro du blir hakket mer fornøyd med en 570.

Men, for alt du vet kan jeg være en dum ku som ikke har filla peiling på noen verdens ting :p

Ber deg bare tenke deg nøye om! :) 570'n er tross alt en gitar til 10.000 kroner.. det sier vel sitt..

Endret av Martin.F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...