Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Velvel, noen som vet hvor man kan få kjøpt pakker med en del plektre (rundt 50-200)? Er ute etter å ha noen års forbruk av Tortex Green eller lignende.

Importere fra det store utland :)

http://cgi.ebay.com/Dunlop-Tortex-88mm-Gre...oQQcmdZViewItem

http://www.juststrings.com/tortextriangled...ccessories.html

http://www.shorelinemusic.com/accessories/dunlop-picks.shtml

osv..

Lenke til kommentar

Angående Tortex-plekterne som selges i 12-pack på denne siden; det står $5.50 for 1. Jeg regner med at dette er en 12-pakning? Så hvis jeg bestiller 12 tolvpakninger derfra, blir regnestykket $3.75 (ca 20kr) * 12 = $45 = 240kr?

Utrolig billig da. En tolvpakning går for det samme som to plektere her hjemme. Og det er vel ikke så mye moms å snakke om på.. noen plektere? :p

Lenke til kommentar

Har noen nybegynner sprøsmål om gitar.

Hva er tremolo, og er det bra eller dårlig på en gitar?

Hva karakteriserer en nybegynnergitar, og hva vil det si at den er lettspilt?

Hvorfor må noen gitarer stemmes oftere enn andre, ut ifra hvilken modell man spiller på?

Og hvor mye penger burde jeg regne med å bruke på en god nybegynnergitar?

Endret av Lommiss
Lenke til kommentar
Hva er tremolo, og er det bra eller dårlig på en gitar?

Tremolo er vibrasjons-arm, som brukes for å enten senke eller øke tonehøyden. På billige gitarer er det billige tremoloer, så disse tremoloene er da dårligere.

Hvorfor må noen gitarer stemmes oftere enn andre, ut ifra hvilken modell man spiller på?

Særlig tremolo-gitarer (de med dårlig og billig tremolo) har en tendens til å miste stemminga ofte.

Lenke til kommentar
Og hvor mye penger burde jeg regne med å bruke på en god nybegynnergitar?

Hvis du føler og vet at du vil sette deg inn i gitarens verden, og kommer til å spille mye, så kan man kjøpe en gitar som ikke er helt nybegynner F. eks en Epiphone Les Paul Standard. Hvis du først vil prøve ut og se hvordan det er, og ikke vet om du vil fortsette med det, så er det ikke så stor vits og kjøpe en den Les Paulen, men heller prøve en Ibanez Gax30. Den har jeg, og er veldig fornøyd med den. Skal godt gjøres og få mer gitar for pengene mener jeg.

Men man må jo ha forsterker i tillegg, og da koster det jo mer.

Hvis ikke du tenker på akustisk gitar da, enten nylon- eller stålstrenger. da trenger man hovedsaklig ikke forsterker.

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar

Ibanez har mange gode gitarer som er av god kvalitet, med priser fra 2000 - 25000. Så bare si hva budsjettet ditt er på, så skal det ikke å være så vanskelig å anbefale deg modeller du burde teste!

Du kan jo også stikke innom nærmeste gitarbutikk, kikke og prøve deg frem litt. :)

Lenke til kommentar

Brutkmarkedet er din venn:

Ibanez Roadstar series 1986-88

Ibanez RG 320 DX

Ibanez S520EX S-Series

Ibanez RG 570

Ibanez S Modell

Alle er fra finn.no.

Er det noen du synes ser interessante ut av disse da? :)

Jeg er en stolt eier av en Ibanez S-serie. (S 520 DVF, som du forøvrig kan se her !), og jeg er strålende fornøyd! Ga 4500 for den brukt. ; )

Så, den S520EX'en ligner ganske mye på den jeg har. Litt andre pickups, men i bunn og grunn samme gitar.

Kan også legge til at RG 570 er en svinegod gitar, og den jeg har linket til her hadde en herlig finish, spør du meg! :whistle:

Endret av Martin.F
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har nettopp begynnt og spille gitar. (begynnte på fredag).

Men når jeg prøver spille sanger, så må jeg stoppe opp for og bytte grep, og jeg hater at jeg ikke får det til raskt nok. Og jeg har ikke lyst til og gå videre med og lære meg enda flere grep før jeg klarer og bytte mellom de jeg allerede kan.

Har dere noen gode treningstips? Hvor lang tid tror dere ca det tar før jeg klarer og bytte noen lunde raskt?

PS: har også veldig vondt i fingertuppene :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...