Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Da har jeg prøvd å spille inn enda en sang!

Har sittet og øvd ganske mye på Orion i det siste, og tenkte jeg kunne legge den opp på tuber'n for å høre hva folk syntes. Det er en del slurvefeil, syntes den er litt vrien innimellom, men er ganske fornøyd med det endelige resultatet :)

Har prøvd å rette opp i en del ting fra forrige innspilling, så håper det ikke er like mye å pirke på denne gangen! :blush:

Håper dere liker'n!

Den var jo konge :D

fortsett med å laste opp flere filmer. Har to sanger i ermet som jeg planlegger å laste opp snart ;)

kan ta den første i helgen.

Takk skal du ha!

Ja, last opp litt filmer, det er moro å se/høre folk spille :)

pent martin!

Takk takk!

Jeg hørte at du driver og spiller med Simen? Så på youtube at du er fra Tønsberg. Det er litt skummelt egentlig, går nemlig i klasse med han :p

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*host* Noen skulle tatt å filma seg selv spille idyll med fokus på høyrehånden *host*

:whistle:

fra spøk til revolver: Burde jeg spille med plekter på min akustiske gitar? Syntes det er veldig vanskelig å få til down/up strums med plekter da jeg ikke er vant til det så bruker som regel bare peke/tommel samlet.

Endret av Keylar
Lenke til kommentar
*host* Noen skulle tatt å filma seg selv spille idyll med fokus på høyrehånden *host*

:whistle:

Om du tenker deg at hver takt er 16-delt så går det omtrent sånn (D=downstroke, U=upstroke):

(Prøv å beveg hånda opp og ned 16 ganger for å holde rytmen, men slå strengene bare der det er merket)

G
----------------
D---D--U-UD-DUDU

C
----------------
DU--D--U-UD-DUDU

Em
----------------
D---D--U-UD-DUDU

D (under X-en går du over til Dsus4, er bare å sette lillefingeren på bånd 3, 1. streng)
---------X------
D---D--U-UD-DUDU

osv...

I refrenget kan du jo spille f.eks

Em - Am (Am ved X)
--------X-------
D---D-DUDUDU-UDU

osv...

Endret av Forfe
Lenke til kommentar

Billig forsterker?

Lurer på hva jeg skal velge for noe, helst så billig som mulig.

Det dyreste jeg går for er en Marshall MG30DFX til 1760kr

En annen jeg har sett på er Laney LG35R

Men egentlig trenger jeg sikkert ikke en så "dyr" (dyrt for meg hvertfall wink.gif trenger ikke å spille særlig høyt bare rent og uten knitring som er i pakkeforsterkern jeg har nå.

Noen som eventuelt som kan poste link til noen skikkelige norske gitarforum?

Lenke til kommentar

e|------------------------------------------------------------------------------|

B|---------------4h5p4-----4-5~----------------------------------------------|

G|-4-8-6~--4-6---------6------------6h8p6---6-8~--6b(7)---6---4~------|

D|--------------------------------6-9---------9------------------------------------|

A|------------------------------------------------------------------------------|

D|------------------------------------------------------------------------------|

Hva betyr "--4h5p4--" i en solo? Altså hva sier bokstavene meg?

Lenke til kommentar

Litt tåpelig spørsmål kanskje, men pytt pytt.

Hvis man har en distortion-pedal for ekstra vreng, hvilken kanal på forsterkeren skal man bruke den på; clean eller lead/hva den nå enn heter?

Jeg har en Cube 20X, og hvis jeg ville ha mer vreng, hvor skulle jeg brukt pedalen? Clean? Lead - tube amp? Lead - distortion? :p

Lenke til kommentar

Ja, det kommer forsåvidt anpå hva slags lyd du vil ha også! :)

Det hender jeg bruker distortion-pedalen min for å få endra mer topp og gain enn det distortionkanalen har. At jeg bruker vrengen fra forsterkeren (hvis du liker den) og drar den enda lengre ved å sette en pedal foran. Bare å prøve seg litt fram! :)

Lenke til kommentar
Da har jeg prøvd å spille inn enda en sang!

Har sittet og øvd ganske mye på Orion i det siste, og tenkte jeg kunne legge den opp på tuber'n for å høre hva folk syntes. Det er en del slurvefeil, syntes den er litt vrien innimellom, men er ganske fornøyd med det endelige resultatet :)

Har prøvd å rette opp i en del ting fra forrige innspilling, så håper det ikke er like mye å pirke på denne gangen! :blush:

Håper dere liker'n!

Fy flate, som du ligner på en i parallellklassen min.

Men bra spilling. =D

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du er etter, men du har noen her:

http://www.lu.hio.no/ALU/musikk/Musikkteori/Musikkteori.htm

http://taktogtone1.homestead.com/musikkteori.html.

Litt om både akorder, noter og takt og rytme.

Hvis ikke kan du bare prøve på ville google-søk! :)

Fy flate, som du ligner på en i parallellklassen min.

Men bra spilling. =D

Haha, kult. Regner ikke med at jeg er det. :p

Takk forresten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...