Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ingen aning om hvordan man leser tablaturer, for meg så ser det ut som en ascii :p

Men har jo såpass vett at jeg skjønner at det er båndene på halsen, men fatter liksom ikke hva de tallene betyr :roll:

Har vel noe me akorder etc. å gjøre?

|-----------0--------|-----------0--------|------------7------|

|--------0-----0-----|--------0-----0-----|------------8------|

|-----0-----------0--|-----0-----------0--|----------9--------|

|--------------------|--------------------|--------9----------|

|--------------------|--------------------|------7------------|

|--0-----------------|--0-----------------|--0----------------|

her er jo en masse 7tall og greier og jeg skjønner ikke bæra:p

Lenke til kommentar

Tallene har vel forsåvet ingenting med akorder å gjøre.. Skal prøve å forklare litt her, selvom jeg er trøtt... :p

du ser de 6 strekene imellom tallene? det er strengene på gitaren. den første 0'en er da på E-strengen (den tykkeste). Tallet viser hvilket bånd du skal trykke ned på. så 0 blir da bare å spille på en åpen streng. Mens 7 er da på det 7'ende båndet, 8 er på det 8'ende båndet osv.

håper du skjønte litt mer, kan lage en tegning hvis du ikke gjorde det ;)

Lenke til kommentar
Tallene har vel forsåvet ingenting med akorder å gjøre.. Skal prøve å forklare litt her, selvom jeg er trøtt... :p

du ser de 6 strekene imellom tallene? det er strengene på gitaren. den første 0'en er da på E-strengen (den tykkeste). Tallet viser hvilket bånd du skal trykke ned på. så 0 blir da bare å spille på en åpen streng. Mens 7 er da på det 7'ende båndet, 8 er på det 8'ende båndet osv.

Joda forklaringa var ganske lett forståelig :)

Bånd 0 vil da være helt nede på gitaren, etter hva jeg har lært så er oppe og nede helt motsatt på gitarhalsen iforhold til hva som virker logiskt?

Lenke til kommentar

Joda forklaringa var ganske lett forståelig :)

Bånd 0 vil da være helt nede på gitaren, etter hva jeg har lært så er oppe og nede helt motsatt på gitarhalsen iforhold til hva som virker logiskt?

Tja, når man leser tabs, skal man gå utifra når du sitter med gitaren ;) hvis du tenker deg at du har gitaren på fanget, med fronten på gitaren rett opp, så vil du skjønne atr det egentlig er ganske logisk :)

eks:

post-126682-1199357987_thumb.jpg

Kanskje det gjorde det lettere :)

Lenke til kommentar

Altså som jeg har hørt så er første båndet på gitaren nede med stemme skruene

EDIT: etter litt nærmere ettertanke så bør vel det bli rett etter som taben jeg fant var til Nothing else matter introen :p

Endret av MaSo
Lenke til kommentar
Så da fikk du klarhet i det?

Jepp gjor nok det :)

vist vi tar utgangspunkt i denne taben:

|-----------0--------|-----------0--------|------------7------|

|--------0-----0-----|--------0-----0-----|------------8------|

|-----0-----------0--|-----0-----------0--|----------9--------|

|--------------------|--------------------|--------9----------|

|--------------------|--------------------|------7------------|

|--0-----------------|--0-----------------|--0----------------|

Er det sånn at jeg slår på hver enkelt streng, eller slår over alle for hvert "grep" om man kan kalle det for det?

Etter som jeg leser tablaturet så skal du ha 1 finger hvert punkt. så her blir det da spillt E-G-B-E-B-G, E-G-B-E-B-G, E-A-D-G-BE på BE blir det da brukt 2 fingrer?

Om dårlig fårklart/formulert så kan jeg prøve å skrive om

Lenke til kommentar

Det stemmer det, hvis tallene står "over hverandre" så skal de spilles samtidig, som i en akkord.

Jeg anbefaler virkelig programmet Guitar Pro, det viser hvordan du spiller sanger med tabs og det simulerer gitarlyden slik at du hører hvordan det skal høres

Jeg begynte å bruke det programmet da jeg begynte å spille, og skjønte tabs med en gang. :)

Lenke til kommentar
Det stemmer det, hvis tallene står "over hverandre" så skal de spilles samtidig, som i en akkord.

Jeg anbefaler virkelig programmet Guitar Pro, det viser hvordan du spiller sanger med tabs og det simulerer gitarlyden slik at du hører hvordan det skal høres

Jeg begynte å bruke det programmet da jeg begynte å spille, og skjønte tabs med en gang. :)

aha, høres smart ut :) da er jo ikke det så vanskelig å lese tablaturer som folk påstår :p

E||--------------------|-----------------------------|

B||--------------------|--------2h3p2----5-----5--2--|

G||--------------------|-----2--------2--4-----4--2--|

D||--------------------|-----------------------------|

A||--------------------|--0--------------------------|

E||----------------0h2-|-----------------4--4-----2--|

men hva betyr da 0h2 eller 2h3p2? blei forvirra nå :hmm:

Lenke til kommentar

H betyr hammer og P betyr Pull. Hammer er at du "slår" ned strengen bare med en finger på venstre hånd og Pull er at du drar fingeren på venstre hånd ned fra strengen.

0h2 = slå an en åpen streng (0) og "slå" fingeren raskt ned på strengen i 2. bånd (h2).

2h3p2 = trykk ned strengen i 2. bånd (2) og slå an, "slå" fingeren raskt ned i 3. bånd (h3)og dra den ned fra strengen igjen (p2).

Her er en demonstrasjon:

http://www.youtube.com/watch?v=TJcTtrnodNY

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
trenger noen fingerspill sanger noen som kan poste noen greie som ikke er alt for vanskelig?

Johnny Cash - Hurt

Tommel på A-streng. Pekefinger D-streng. Slå an resten med enten tommel eller pekefinger som en akkord.

Vers:

-----------Am-----------C-----------D------------------

E||----------0-----------0-------------2---------------

B||----------1-----------1-------------3-----------------

G||----------2-----------0----------2-------------------

D||-------2-----------2---------0----------------------

A||----0-----------3------------------------------------

E||-------------------------------------------------------

Refreng: Am - F - C - G

Eller er den for lett kanskje?

Det jeg gjør med veldig mange sanger som bare spilles med akkorder, er at jeg gjør sangene om til fingerspill. I enkelte tilfeller høres dette mye finere ut, spesielt på versene, og når jeg kommer til refrenget slår jeg akkordene igjen :)

Men, om det blir for vanskelig finnes det mange sanger der ute med enkelt fingerspill.. kommer ikke på noen i farta riktignok.. det er strengt tatt leggetid :p

God natt..

Endret av Martin.F
Lenke til kommentar
Johnny Cash - Hurt

Tommel på A-streng. Pekefinger D-streng. Slå an resten med enten tommel eller pekefinger som en akkord.

Heller

Tommel på A-streng. Pekefinger D-streng og lange finger og ringefinger samtidig på neste

Joda, selvfølgelig :) Jeg synes bare den låter bedre ved å slå an GBE-strengene som en akkord etter de to første notene ;) men, smaken er som baken!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...