ThKarlsen Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Riktig, riktig! Øvelse gjør mester (mine innlegg igjen) Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Hehe vel jeg klarer vel strengt talt bare å skifte mellom de 2 grepene på versene da hehe Du skal ikke kimse av låter med to grep. Da jeg begynte å spille gitar startet jeg med en barnesangbok og fant en sang med kun to grep og veldig mange vers. Jeg ga meg ikke før jeg kunne spille igjennom alle versene uten å måtte stoppe mellom grepskiftene. Deretter transponerte jeg den opp en kvart så jeg fikk et nytt grep å forholde meg til. Gjentok det samme og transponerte på nytt, helt til jeg kom tilbake til utgangspunktet. De vanskeligste grepene (Eb, Ab, Bb, C#/Db, F#, Gb, H) tok naturlig nok noe lenger tid. I løpet av noen få dager hadde jeg alle de vanlige dur-grepene inne og kunne skifte mellom dem uten stopp eller "halting". Personlig har jeg mer tro på den metoden enn det å lære seg låter med flere grep så fort du behersker et par stykker. Lærer man seg å gjøre grepskifter raskt og ryddig med en gang er det utrolig enkelt å lære seg nye grep og nye skifter. Lenke til kommentar
Shjatå Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Har akkurat fått meg en gitar, og det jeg lurer på er hvordan man "leser" disse "tabsene" på internet? Jeg forstår ikke disse tallene ( 7,9,0 osv.) Sikkert dumt spørsmål, men men Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hvis det står 7 på A-strengen, skal du holde på A-strengen i 7. bånd mens du slår an strengen.Et bilde sier mer enn tusen ord: Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Har akkurat fått meg en gitar, og det jeg lurer på er hvordan man "leser" disse "tabsene" på internet?Jeg forstår ikke disse tallene ( 7,9,0 osv.) Sikkert dumt spørsmål, men men Hver horisontale strek er en streng, tallet viser hvilket bånd du trykker ned i. Kun strengene med tall på skal slås an og det står som regel en liten forklaring til bokstavene og tegnene som kan befinne seg ved tegnene (det kan være bends, hammer-ons, glissando etc.) Den øverste strengen på tabulaturen er den tynne E-strengen på gitaren, om du skjønner. Veldig grunnleggende, dette, men jeg har vansker for å forklare i stor detalj uten å gjøre det helt mongo. Konnis var før, men siden det ikke står hvilken streng som er A på tabulaturen kan det jo være greit å si hva som er hva. Endret 19. desember 2007 av Stonemeister Lenke til kommentar
Shjatå Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Tusen takk! Ble mye lettere å forstå nå, var ikke så avansert som jeg fryktet Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hehe vel jeg klarer vel strengt talt bare å skifte mellom de 2 grepene på versene da hehe Du skal ikke kimse av låter med to grep. Da jeg begynte å spille gitar startet jeg med en barnesangbok og fant en sang med kun to grep og veldig mange vers. Jeg ga meg ikke før jeg kunne spille igjennom alle versene uten å måtte stoppe mellom grepskiftene. Deretter transponerte jeg den opp en kvart så jeg fikk et nytt grep å forholde meg til. Gjentok det samme og transponerte på nytt, helt til jeg kom tilbake til utgangspunktet. De vanskeligste grepene (Eb, Ab, Bb, C#/Db, F#, Gb, H) tok naturlig nok noe lenger tid. I løpet av noen få dager hadde jeg alle de vanlige dur-grepene inne og kunne skifte mellom dem uten stopp eller "halting". Personlig har jeg mer tro på den metoden enn det å lære seg låter med flere grep så fort du behersker et par stykker. Lærer man seg å gjøre grepskifter raskt og ryddig med en gang er det utrolig enkelt å lære seg nye grep og nye skifter. Helt enig i denne metoden. Det å starte med en enkel sang, gjerne en man kan utenat, er veldig smart når det gjelder å lære seg det grunnleggende. Da slipper man å lære seg sangen samtidig som man sliter med å få motorikk og slikt til å fungere. Problemet er at veldig mange ikke synes sånne sanger er "kule" nok. Vil man gjøre seg selv en tjeneste, og heller vil lære å spille gitar enn å være maks kul på kortest mulig tid, gjør man seg selv en tjeneste. Dessuten er "Tulsa Time" en genial låt. En av mine favoritter, rett og slett fordi den har to grep. Lenke til kommentar
Sandman1 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Opplæringsprogram på nettet for nybegynnere. Er det noen som har noen formening om disse fungerer? (for sånne som er 40 +... og muligens litt tungnemme ) Så en litt (mildt sagt) impnerende video på YouTube, og den linket til noe som heter www.musicmasterpro.com . Gutten var jo bare en liten tass jo... og raste gjennom "Canon" rimelig overbevisende. (prøvde søkefunksjonen først, men det dukket ikke opp her). mvh Knut Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Den beste "gratislæreren" jeg vet om, er Justin Sandercoe. Det finnes sikkert flinkere gitarister der ute, men fordelen med han er at han forklarer godt, har et bra pedagogisk talent, og er ikke ute etter å brife. Han har mange gode leksjoner, faktisk 90 filmer på youtube, og en glimrende nettside. Anbefales på det sterkeste! http://www.youtube.com/profile?user=JustinSandercoe Lenke til kommentar
BlueDevil Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Jeg må ha litt hjelp. I høst kjøpte jeg en gitar, av en kamerat, men den var ikke "komplett". Jeg måtte ha en del til den. Så jeg dro til musikksjappa i byen. Jeg fikk beskjed om at han måtte bestille den delen jeg trengte. Nå har det gått et halvt år, uten at han har fått den, så jeg gidder ikke å vente mere. Gitaren er av type Behringer, det er alt jeg veit. Billig type vel og merke. På bildet nedenfor er delen jeg trenger, jeg veit ikke hva de heter. Men hvertfall, det er der hvor strengene "kommer opp" fra baksiden. Den "skoen" som strengene ligger oppå. BILDE Noen som kan hjelpe? Er det noen nettbutikk som selger det jeg trenger? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Ein sadel? (Den vesle delen som det er ein av for kvar streng) Eller heile stolen? Kan ikkje skjønne at dei ikkje hadde sadlar på lager. Det er jo praktisk talt forbruksvare. Kostar mellom 50 og 100kr. Hvis det er heile stolen du må ha hadde eg nok heller skaffa meg ein ny gitar. Lenke til kommentar
BlueDevil Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 En sadel/sal(?) ja. Noen som veit om en netbutikk som selger dette? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Einkvar instrumentbutikk som ikkje har sadlar på lager kan likegreit leggje ned heile pakket. Det skal dei ha overalt. Lenke til kommentar
JonasPonas Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Hei prøv fear of the dark. Enkel tab Enkel men anderledes Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Til dere som spurte om gitarlæring over internett. Jeg kom over en veldig bra internettside; www.Guitarmasterclass.net. Startet av Kristoffer Dahl, en gitarist fra Sverige. Jeg synes han er utrolig flink, og sammen med andre gir han gode opplæringsprogram. Det ligger en del gratis videoer der, men hvis du betaler en liten slump med penger, så får du nytte ut av alt som er på siden De har også et lite community der, med masse andre folk som skriver. Ikke se på dette som reklame, men som en liten anbefaling. Jeg lærte en del teknikker via den siden. Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Jeg lærte meg Johnny Cash - Hurt på under 1 time med denne video'n. Makan til fint oppsett for å lære bort edit: kjøpte meg forresten en fin akustisk(klassisk) gitar idag, da jeg syntes man ikke skal spille cash på den elektriske (tusen takk julelønning) Endret 29. desember 2007 av Keylar Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 denne er bedre: http://farhatguitar.com/index.php?load=noticias Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg likte den siden veldig godt Aivio Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Er det noen som vet sånn ca hvordan jeg "strummer" i "idyll" sangen, har prøvd å høre men får det ikke helt til å stemme, grepa sitter men bare strummingen som jeg sliter med. Lenke til kommentar
Dagon Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg lærte meg Johnny Cash - Hurt på under 1 time med denne video'n. Makan til fint oppsett for å lære bort edit: kjøpte meg forresten en fin akustisk(klassisk) gitar idag, da jeg syntes man ikke skal spille cash på den elektriske (tusen takk julelønning) Takk for meget god url. Veldig fin sang også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå