apegryn Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 @castorfiber: Nå må harmony-central tas med en klype salt. Jeg sier ikke at s20 er noe dårlig gitar, men en bør se det litt an med tanke på antall reviews og ordleggingen. Noen har en tendens til å forelske seg i sitt instrument, og da er det ingenting som kan måle seg. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Der er vi helt enige. En pose salt, tenker jeg vi sier. På den annen side, pleier gjerne negative ting å bli nevnt, også, hvis det er ting folk irriterer seg over. Endret 25. november 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Noe jeg lurer på er; Hva er egentlig intonering? For å forstå intonering må du forstå prinsippet med hvordan en tone blir dannet på en gitar. Vil derfor kort fortelle om det. Når du slår en streng så dannes tonen pga av ulike årsaker. Lengden på strengen. Derfor endres tonen når du endre hvilket bånd du trykker på (evnt løs streng) Hvor stram strengen er. Derfor endres tonen når du strammer eller slakker strengen på stemmeskurene. Tjukkelsen på strenge. Derfor ulik tone på de ulike strengene. Med intoneringen så er det det første punktet som er i fokus. Si du slår en løs første streng. Den skal da være (vanligvis) en e. På tolvte bånd på samme streng skal tonen være en oktav høyrer, igjen en e på første streng. Men som sagt så er det også andre årsaker for hvilke tone man får når man slår en streng. Så for å kompansere for dette, kan man endre strenge lengden. Husk nå at løs streng kan endres pga stemmingen alene, avstanden mellom løs og 12.bånd er fast slik at man da går inn og endre lengden fra 12.bånd til stolen slik at den blir nøyaktig en oktav høyrer enn løs. Så da intonerer man ved å justere stolen for å endre strenge lengden til de høyere båndene. Håper dette var forståelig og avklarende. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Takk for god forklaring på intonasjon, åpnet øynene mine en del Endret 26. november 2007 av Martin-sama Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 og så spørsmål 2: hva er intonering godt for? Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Jeg kan vel prøve meg Men kan vel tenke seg til at hvis gitaren ikke er skikkelig intonert, så vil gitaren høres sur ut selv om den er riktig stemt i åpen posisjon. (?) Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 og så spørsmål 2:hva er intonering godt for? Martin-sama svarte veldig godt på på det. Rent praktisk så justeres de seks skurene på strenge-stolen. Her nederst på bilde. Ofte så snakker man om at gitaren er sur på båndene. Altså at gitaren er riktig stemt med tanke på tonen som kommer når man slår løs streng, men når man da trykker på et høyere bånd, altså at strengen blir kortere så tilsvarer ikke da lengden fra båndet til stolen det som den skal være. (Feks at 12 bånd ikke er presis en oktav høyrere enn løs) Som regel er ikke gitaren mye falsk, men nok til at det merkes, og at lyden har et preg av støy. Lenke til kommentar
stratosfære Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 noen som kan anbefale noen enkle klassiske gitarsanger? sånn som spansk romanse, bare det at jeg greier ikke de barregrepene som er på den låta.. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Cavatina - theme fra deer hunter Tab Lenke til kommentar
stratosfære Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Cavatina - theme fra deer hunterTab Kanskje den hadde gått fint ja Takker! Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg kjøpte meg en Squier med forsterker, og har som småningom begynt å klampre litt. Fikk også med en fin bok "Spill Gitar!", men er det viktigst å kunne de fleste grep som "D" og "A7" før man begynner å lære seg sanger igjennom tabs?. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jepp, for en nybegynner lønner det seg å lære grep, bytting mellom grep og spille riktig i første omgang som gjelder. De fleste artister bruker vanlige grep gjennom sangene og da vil man gjenkjenne dem og spille dem riktig fortere enn å lære alt på nytt. Hvis du har mulighet, kan du melde deg på kurs. Der gjennomgås det de vanligste grepene og sanger. Jeg er ferdig med nybegynner kurset og skal begynne på videregående etter nyttår. Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hehe ok! Da blir det litt mer Tom Dooley Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Ikke spill Tom Dooley gang på gang hvis du synes det er kjedelig. Det jeg mener er viktig når man skal lære å spille gitar er å spille det man synes er morsomt. Hvis man går lei kommer man jo ingen vei. Jeg har aldri gått på noe gitarkurs, men kan allt det grunnleggende. Jeg har til og med lært mer på et år med selvlæring enn det mange som har gått på kurs har lært. Hvorfor? Jo, fordi de på kurset blir tvunget til å spille det læreren vil at de skal spille inntill de blir så gode at de selv kan bestemme. Nå, etter et år med selvlæring vurderer jeg å begynne på gitarkurs for å komme meg videre med sanger jeg har lyst til å spille. Det skal også sies at jeg har spillt piano i mange år og da hadde en fordel når jeg begynte å spille gitar. Men husk alle nybegynnere: spill det dere synes er morsomt bare dere sørger for at dere lærer dere det dere bør kunne av grep og evt tabelatur. Lenke til kommentar
JonasPonas Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hei hei, Jeg lurer på hvor jeg kan få meg en "Metal" Pedal for en billig pris? Lenke til kommentar
stratosfære Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hei hei, Jeg lurer på hvor jeg kan få meg en "Metal" Pedal for en billig pris? Boss Metal Zone er et valg i billigkategorien, men nå vet ikke jeg helt hva du mener med billig... http://www.myhrbraaten.no/product_info.php...products_id=117 Eller Electro-Harmonix Metal Muff. http://www.gdg.no/index.php?main_page=prod...products_id=690 Men det beste er å teste ut selv så klart Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Digitech Death Metal distortion http://www.digitech.com/products/DeathMetal.htm Lenke til kommentar
veluci Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 hei:) lurer på noe.. den der hotel california av eagles er en utrolig fin sang da.. men det er jo utroli mange måter å spille den på.. grep for grep.. og fingerspill osv.. lurer på om det er noen som vet hvor eg kan finne hele live versjonen.. og den rette versjonen?? finner den ikke??? fant ikke ut hvor eg skulle poste, så tenkte att det passet fint å poste den her:) Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Etter min mening finnes det jo ikke noen "riktig" versjon av en slik sang. De som vel har hevd på det mest originale, er vel Eagles, og de har da spilt inn flere versjoner. De spiller den stor sett slik at det første grepet man tar ern H- moll, men mener det er unntak. Noen ganger er det brukt capo på 12- strengeren, andre ganger ikke. Fordelen med denne tonearten er at det blir mange åpne grep, og det er nesten en forutsetning for de fleste, særlig hvis man finner fram 12- strengeren sin. Det er tungt for venstrehånda. I den tonearten det da blir, tror det er H-moll. ( er faktisk ikke helt sikker..) er det en liten ulempe, man må være tenor med trange bukser for å klare å synge den. Det er det jo flere som sliter med. Du finner video på youtube, som her, for eksempel. http://www.youtube.com/watch?v=fJt86UqHtX8 Den er kanskje ikke så velegnet som instruksjonsvideo.. Endret 6. desember 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
jøgleren Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) altså du har kjente versjoner: 1. Hotel California orginalen 2 Den akustiske live versjonen(hell freeze elr noe) Det som er viktig å huske på når du skal lære en slik omfattende sang er at det er flere gitarer samtidig, opptil 5, vertfall på den akustiske versjonen. Sånn musikalsk sett synes jeg den akustiske versjonen er den fineste, men noe vanskeligere. Men Soloen på den orginale versjonen er døds rå. Hva foretrekker du? Det er spørsmålet. Nivå messig er det store forskjeller på vanskelighetsgraden på disse sangene. Anbefaler deg å lære basic akkordene, forspillet på den akustiske versjonen, og soloen på orginalen. Det som er kjekt, er at du kan improvisere med begge versjonene inni hverandre, så det kommer litt an på hvor mye du vil gjøre ut av det selv;) gitarsoloen på orginalen er her vertfall..med instruksjonsvideo og tabs http://www.freelicks.net/Hotel_california.htm Vanskelig å finne tab til deg..Du bør kjøpe(anbefaler deg ikke laste ned akkurat;)) guitar pro(et tab avspillende musikkprogram). Da kan du bare søke på 911tabs.com så finner du lett riktige tabs til alle versjonene. Endret 5. desember 2007 av jøgleren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå