stratosfære Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Fikk gitaren min idag, og driver å øver på en par grep. Ikke lett dette gitt!Kjenner det godt i fingrene på venstrehånda og, hehe. I morra stikker jeg vel å kjøper en Vox ad30 tenker jeg. gratulerer med gitar hvilken gitar er det ? Har hørt mye godt om vox ad30 så tror ikke det er noe bomkjøp. en fin side til å lære å spille gitar er denne her: http://www.kjetils.nettsider.no/tomdooley/leksjon6.htm har lært alle grepa mine derfra, og stoffet er lettfattelig. Lenke til kommentar
Dagon Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Det er en Ibanez Rg321. Er allerede igang med Tom Dooleys skole, hehe. Mye bra i denne tråden her! Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Stilig gitar, Ibanez lager gode gitarer til overkommelige priser Bra at du finner mye nyttig i tråden, bare å spørre hvis du lurer på noe! Lykke til Endret 23. oktober 2007 av Martin-sama Lenke til kommentar
stratosfære Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Det er en Ibanez Rg321. Er allerede igang med Tom Dooleys skole, hehe. Mye bra i denne tråden her! ai, det var en sånn jeg også ville ha, men som budsjettet mitt ikke tillot.. jaja, kjører hvertfall ibanez jeg også Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Er det lurt å gå for en Epiphone Les Paul Standard framfor LP100? Standard koster 1500kr mer, men jeg er villig til å betale det hvis det er verdt det. Noen som kan anbefale en el-gitarbok? Endret 24. oktober 2007 av Konnis Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Ser noen sanger har forskjellige tuning osv, hva mener de med det? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 dvs at under sangene så var gitaren stemt i en annen note. Lenke til kommentar
Stephen Colbert Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Er det lurt å gå for en Epiphone Les Paul Standard framfor LP100? Standard koster 1500kr mer, men jeg er villig til å betale det hvis det er verdt det. Noen som kan anbefale en el-gitarbok? LP100 er elendig! Bolt-on neck og masse drit, tar vekk essensen i LP, kjøp standarden du! Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Ser noen sanger har forskjellige tuning osv, hva mener de med det? Det betyr kort og godt at gitaren er stemt forskjellig fra standard tuning (EADGBE) Noen sanger er stemt ned en halvtone (For eksempel Blind Guardian - Bards song), noen er stemt ned en heltone (For eksempel Death - Pull The Plug) noen er den mørke e-strengen stemt i D (for eksempel RATM - Killing in the name off) Det er ganske enkelt å stemme ned gitaren til de forskjellige tuningene og det åpner et hav av muligheter. Jeg bruker stemmeapparatet BOSS TU-80. Virkelig en hendig liten sak. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Noen som øver med metronome her? evt hvordan ting er bra og øve på til metronome? Lenke til kommentar
Dagon Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Nasjonalsangen er fin trening til nybegynnere som meg fant jeg ut. Førstesidemateriale? Ellers er det mange vanskelige sanger på førstesida Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Kan noen gi en god forklaring på hvordan jeg skal strumme(?) med aukustisk gitar? Jeg pleier bare å strumme med tommelen men det er veldig vanskelig når man skal strumme oppover, blir fort sår i tommelen. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Kan noen gi en god forklaring på hvordan jeg skal strumme(?) med aukustisk gitar? Jeg pleier bare å strumme med tommelen men det er veldig vanskelig når man skal strumme oppover, blir fort sår i tommelen. Jeg syntes selv det var veldig lite info om dette når jeg først begynte å spille gitar. Selv så slår jeg med pekefingeren både opp og ned, men lyden blir ikke helt best, så plekter er kanskje å foretrekke. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Noen som øver med metronome her? evt hvordan ting er bra og øve på til metronome? Øver med metronom noen ganger. For å få licks til å sitte riktig, så begynner man sakte og øver for så å klare det fortere og fortere. Hvis du har en solo som du vil øve på, så kan du sette metronomen på 50-60 BMP som er en grei nybegynner-fart, så må du selv finne ut av når du kan øke Jeg er dårlig til å forklare, du kan se litt her, mulig det står noe nyttig. Nasjonalsangen er fin trening til nybegynnere som meg fant jeg ut. Førstesidemateriale? Ellers er det mange vanskelige sanger på førstesida Hehe, de er kanskje ikke så enkle med en gang, men med litt trening så sitter de ganske fort Anbefaler guitarpro eller liknende "tabulatur-programmer" for å lære sanger, funker veldig bra. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Noen som øver med metronome her? evt hvordan ting er bra og øve på til metronome? Øver med metronom noen ganger. For å få licks til å sitte riktig, så begynner man sakte og øver for så å klare det fortere og fortere. Hvis du har en solo som du vil øve på, så kan du sette metronomen på 50-60 BMP som er en grei nybegynner-fart, så må du selv finne ut av når du kan øke Jeg er dårlig til å forklare, du kan se litt her, mulig det står noe nyttig. Flott, den linken du posta hjalp. Skal prøve meg litt frem når jeg er hjemme fra jobb. Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Kan noen gi en god forklaring på hvordan jeg skal strumme(?) med aukustisk gitar? Jeg pleier bare å strumme med tommelen men det er veldig vanskelig når man skal strumme oppover, blir fort sår i tommelen. Jeg syntes selv det var veldig lite info om dette når jeg først begynte å spille gitar. Selv så slår jeg med pekefingeren både opp og ned, men lyden blir ikke helt best, så plekter er kanskje å foretrekke. Kjøpte plekter selv i går, føltes ut som en helt ny verden som åpnet seg Endret 1. november 2007 av robiwan Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Akustisk ftl EL ftw Lenke til kommentar
bruker234 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 har ikk'no piel, så jeg spør dere her. E------------------------------------------------------------------| B------------------------------------------------------------------| G------------------------------------------------------------------|x6 D---9--9--9--9---7h9---7--5----------------------------------------| A-7--7--7---7-----------------------9--9--9--9--7h9----7----5------| E------------------------------------7--7--7--7--------------------| jeg vet at man skal spille det som står der, men dette sier meg ingenting. kan noen forklare?? (dette var bare et eksempel) Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Det kalles tabulatur, og er for min smak langt enklere enn akkorder Tabulatur spilles ved at du spiller i det båndet som er angitt. Her begynner du med 7. bånd i A strengen, og spiller den, og tar så og spiller 9. bånd i D strengen, etc... regner med du vet hvilken strenger som er hva... prøv youtube siden jeg suger i å forklare Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå