Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere

Martin-sama

Anbefalte innlegg

hvor finner jeg tabs til themesongen til skippy? den som går på tv2 om morgenen? noen som vet om noen fete theme songs til gitar? (kan mc gyver, tetris og super mario). noen som vet om noen fete, som er morsomme å spille, og høres bra ut?

9521733[/snapback]

Er ikke helt sikker på hvor du får tabs til skippy. Men du kan jo prøve å sjekke om du klarer den uten tabs?

Ellers så er Top Gun theme ganske så stilig! Den spilles vel av Joe Satriani eller Harold Faltermeyer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Woohoo! Virker som jeg endelig har skjønt dette med akkorder og hvordan de er bygget opp, og hva som gjør en moll til en moll osv!

Det er utrolig mange dårlige sites som prøver å forklare dette, men jeg klarte det til slutt! Tok bare to år med litt forskning her og der...

Har imidlertid noen spørsmål om ord og uttrykk.

Hva er en dur?

Hva er en ters?

Hva er en oktav?

Hva er de norske ordene for:

flat (b)

sharp (#)

major

minor

augmented

diminished

sus(2,4, etc)

Lenke til kommentar
Woohoo! Virker som jeg endelig har skjønt dette med akkorder og hvordan de er bygget opp, og hva som gjør en moll til en moll osv!

Det er utrolig mange dårlige sites som prøver å forklare dette, men jeg klarte det til slutt! Tok bare to år med litt forskning her og der...

Hva er en dur?

Hva er en ters?

Hva er en oktav?

flat (b)

sharp (#)

major

minor

augmented

diminished

sus(2,4, etc)

9532944[/snapback]

Oktav har blitt forklart for ikke så lenge siden, av Tronni :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=656750&st=393#

på den siden der...

Lenke til kommentar

Hva er en dur?

Hva er en ters?

Hva er en oktav?

flat (b)

sharp (#)

major

minor

augmented

diminished

sus(2,4, etc)

9532944[/snapback]

Dur: http://no.wikipedia.org/wiki/Dur

Ters: Intervall på 3 halvtoner(liten ters) eller 4 halvtoner(stor ters).

Oktav:"En oktav er i musikken intervallet mellom to toner hvor den ene har dobbel så høy frekvens som den andre."

Major = Dur

Minor = Moll

Sus = Suspended på engelsk, men tror det bare heter sus på norsk...

Men hvordan dur og moll akkorder er bygd opp er ganske lett..

"En durakkord er en akkord bestående av de tre tonene dominant (grunntone), stor ters og ren kvint.(Dur Skalaen)"

Altså D-dur = D, F# og A

"En mollakkord er en akkord bestående av de tre tonene dominant (grunntone), liten ters og ren kvint.(Moll Skalaen)"

Altså D-moll = D, F og A

Men for all del, det kan være jeg tar feil. Jeg er ikke akkurat noen teori gud. :p

Lenke til kommentar

tacomodo, ta en ting om gangen. Dersom du ikke kan noe musikkteori (så et spørsmålstegn ved F#) må du først ta for deg det enkleste før du kan forstå resten.

Det at du forstår hva et oktavintervall er (intervallet mellom to oktaver), er viktig for å forstå resten. Oftest synest jeg det er lettest å tenke teori på piano. Der ser du at et mønster repeterer seg.

H= hvit

S= svart

H S H S H H S H S H S H slik går det igjen og igjen.

Piano-Keys-for-Guitar.jpg

Du ser kanskje at tonen C er å finne samme plass i mønsteret, og dette er C i ulike oktaver (på samme måte som D, E, F osv. finnes i ulike oktaver). Mellom to C'er er det 11 andre noter, kallt halvtoner. Slik at skalaen har 12 halvtoner (kalles kromatiske skala). Dette er alle tonene som normalt blir spilt i vestlig musikk, og hvert bånd på gitaren din representerer en halvtone (derfor vil du få samme tone på 12. bånd som åpen streng, bare en oktav høyere).

Når det står en b eller # (som heter kryss), betyr det egentlig at en tone er en halvtone lavere (b) eller høyere (#). Derfor heter den svarte tangenten til høyre for G, G#. Og den svarte tangenten til venstre for G, Gb (F# er også korrekt).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og da var min første el gitar bestilt. Kjøpte meg en Squier gitar (se-100 pakken) på intersalg.no

Det følger med: Forsterker (Sp-10), el. stemmer, gig bag, plekter og andre små ting.

Jeg synes det var mye for pengene, er jo snakk om en billig pakke gitar. Men jeg forventer at Squier skal ha litt bedre kvalitet og være bedre å spill på enn en gitar du får på Elkjøp :p

Håper jeg har rett..

Lenke til kommentar
Og da var min første el gitar bestilt. Kjøpte meg en Squier gitar (se-100 pakken) på intersalg.no

Det følger med: Forsterker (Sp-10), el. stemmer, gig bag, plekter og andre små ting.

Jeg synes det var mye for pengene, er jo snakk om en billig pakke gitar. Men jeg forventer at Squier skal ha litt bedre kvalitet og være bedre å spill på enn en gitar du får på Elkjøp :p

Håper jeg har rett..

9630595[/snapback]

Der har du rett, squier er noe helt annet enn Reef som du får på elkjøp :)

Jeg har ikke prøvd særlig mange strat-kopier, men den squieren jeg har prøvd var god den!

Lykke til med spillingen, bare å spørre her hvis det er noe du lurer på ;)

-

Martin

Lenke til kommentar

Håper jeg har rett..

9630595[/snapback]

Der har du rett, squier er noe helt annet enn Reef som du får på elkjøp :)

Jeg har ikke prøvd særlig mange strat-kopier, men den squieren jeg har prøvd var god den!

Lykke til med spillingen, bare å spørre her hvis det er noe du lurer på ;)

-

Martin

9630788[/snapback]

Yes, gleder meg veldig til jeg får den :w00t:

Jeg har noen venner som har spilt gutar i ca. 2 år, så det er litt digg. Da kan jeg bare ta spørsmål på skolen eller over msn. Men selvfølgelig er Diskusjon.no et fullgodt alternativ :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...