Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Jeg kan anbefale denne pakken her:

 

https://www.gitarbutikken.com/index.php?sho...&visprodukt=946

 

hadde en tråd her tidligere hvor jeg vurderte denne gitarpakken. til slutt gikk jeg for den. den er utrolig billig egentlig, koster 2500,- kr.

 

ibanezen er egentlig kølsvart, ikke så gråaktig som på bildet. slipper også vib-stang, som i min oppfatning til gitarer i denne prisklassen er et pluss at det ikke er.

 

senere vil jeg nok gå fpr den rg'en nevnt tidligere her med fast stol til 3000,- virker fin den :)

 

jeg som er ganske nybegynner syntes at denne gitaren her var ganske bra. sammenlignet med den lokale musikksjappa's sine gitarer med høyere pris, og syntes at det var slettes ikke et dårlig kjøp.

 

har også lagt til et klipp for de som vil høre hvordan gearet låter. heller mest mot rock og metal, så er det klippet er basert på, hvis det er basert på noe :blush:

 

Ps. er nybegynner så det holder, så gitarferdighetene mine er ganske dårlige :D

 

http://rs17.rapidshare.com/files/30225035/ererer.mp3.

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det er nevnt tidligere i tråden, men jeg sier det likevel. Jeg vil anbefale å starte med ting som ikke er for vanskelige når man er nybegynner. Man kan senere tape mye på å ikke kunne det grunnleggende. Vet av flere som har startet på ting som er alt for vanskelige for dem, og de øver på disse tingene i veldig lang tid før de faktisk får det til. Det hjelper lite å kunne noen få "vanskelige" låter godt, hvis man ikke vet hva grunnleggende ting som en E-akkord er...

Lenke til kommentar

Heisann, jeg hørte en låt her en dag .. og plutselig fikk jeg for meg at Akkurat DEN skulle jeg lære meg, så jeg lånte meg en gitar og her sitter jeg, uten en clue i det hele tatt om hvordan jeg spiller en gitar.

 

Så håper noen kunne fortelle meg hva evt som man bør lære først?

 

Er en El-gitar av noe Marshall saker, er visst ganske ålreit(ikke at jeg har noe peil at all) Og en marshall Forsterker og masse andre saker som jeg ikke har peiling på hva er .

 

Trenger Freshe tips, skal ta meg tid og lese gjennom tråden her og prøve meg fram .. Fast bestemt på og bli Flink:)

 

Låta er forresten denne:) Remade av en random kar på youtube:

 

 

:whistle:

Endret av Marius2k
Lenke til kommentar

Hehe, ja, der har du noe å jobbe med!

 

Jeg tror M@tt fra youtube en dag kommer til å bli satt på samme linje som Vai, Satriani og de der. Han er helt vill.

 

Hvis du ikke har peiling i det hele tatt, vil jeg anbefale deg å starte med noen instruksjonsvideoer, de fra Justinguitar og de fra Ultimate guitar.

Det er en start, ta deg også tid til å lese teori og sånn. Du kan også prøve deg på noen av de sangene som er nevnt på 1. siden av denne tråden ;)

 

Har litt dårlig tid, men kan ta for meg mer etterpå, så kan du ta en titt på de videoene imens! :)

 

-

Martin

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

Til Marius:

For å spille slik må du kunne masse skalaer, palm muting, bends, hammer on/pull offs, basic chords osv. osv. Du kan ikke bare hoppe over alt og bare begynne på en komplisert sang ;) Pluss for å få samme tonen som fyren får i den sangen der, trenger du kanskje god forsterker og gitar =)

 

Forresten har han Matt fyren spillt gitar siden han var 7 år, og igjennom den tid har han nok lært seg en god del sanger og teknikker før han spillte inn denne videoen ;)

 

Til Martin:

Man blir ikke Vai selv om man spiller bra ;) Grunnen til at Vai ble kjent har mye med orginalitet å si =) La meg bare si at å starte med en Vai signatur gitar ikke er det beste skrittet mot orginalitet ;)

 

 

Tips til alle nybegynnere fra en nybegynner :p

Når dere lærer sanger, ikke lær bare åpningriffet, f.eks du lærer bare åpningsriffet til CFH(Cowboys from Hell) bare for å imponere noen venner, lær hele sangen, soloen kan vente, men hvis bare lærer litt av hver sang utvikler du deg ikke så bra som du gjør når kan hele sanger =)

Endret av SaintedThomas
Lenke til kommentar

Har gjort det, selv om han lagd litt musikk er det blitt gjort før ;)

F.eks i byen min er det et band som ligner veldig Led Zepplin og GnR osv. De er veldig gode, men musikken de spiller har blitt spillt før og de har ikke funnet en nisje. Dette kan skje når man covrer mye musikk fra ett spesielt band ;)

Noen kan lykkes uten å ha med seg originalitet, bare se på pop musikk og RnB.

Man kan diskutere om Matt sin musikk er original eller ikke, jeg mener den er uoriginal og vi ikke kommer til å se mye til han i fremtiden, hvis han ikke utvikler seg selv i en mer selvstendig rettning, det er min mening :)

Lenke til kommentar
Til Marius:

For å spille slik må du kunne masse skalaer, palm muting, bends, hammer on/pull offs, basic chords osv. osv. Du kan ikke bare hoppe over alt og bare begynne på en komplisert sang ;) Pluss for å få samme tonen som fyren får i den sangen der, trenger du kanskje god forsterker og gitar =)

 

Forresten har han Matt fyren spillt gitar siden han var 7 år, og igjennom den tid har han nok lært seg en god del sanger og teknikker før han spillte inn denne videoen ;)

 

Til Martin:

Man blir ikke Vai selv om man spiller bra ;) Grunnen til at Vai ble kjent har mye med orginalitet å si =) La meg bare si at å starte med en Vai signatur gitar ikke er det beste skrittet mot orginalitet ;)

 

 

Tips til alle nybegynnere fra en nybegynner :p

Når dere lærer sanger, ikke lær bare åpningriffet, f.eks du lærer bare åpningsriffet til CFH(Cowboys from Hell) bare for å imponere noen venner, lær hele sangen, soloen kan vente, men hvis bare lærer litt av hver sang utvikler du deg ikke så bra som du gjør når kan hele sanger =)

8596453[/snapback]

 

 

Vet jeg ikke kan begynne på den da?;p

Kan litt hammer on og palm muting, driver å praccer hele tiden ..:)

Lenke til kommentar
Har gjort det, selv om han lagd litt musikk er det blitt gjort før ;)

F.eks i byen min er det et band som ligner veldig Led Zepplin og GnR osv. De er veldig gode, men musikken de spiller har blitt spillt før og de har ikke funnet en nisje. Dette kan skje når man covrer mye musikk fra ett spesielt band ;)

Noen kan lykkes uten å ha med seg originalitet, bare se på pop musikk og RnB.

Man kan diskutere om Matt sin musikk er original eller ikke, jeg mener den er uoriginal og vi ikke kommer til å se mye til han i fremtiden, hvis han ikke utvikler seg selv i en mer selvstendig rettning, det er min mening :)

8597080[/snapback]

 

 

Christ, gutten er jo 16 år!

 

Han har god tid til og utvikle ny og orginal musikk:)

Lenke til kommentar

Noen som vet om en plass på internett hvor jeg kan finne tekster?

 

Noen som har Elvis Presley - Hound dog tekst med grep?

 

 

Johnny Cash - Hurt

Bob Dylan - Blowin' in the wing

Nirvana - Polly

 

Hadde vert fint med tekster av de også...

Endret av sniper_eagle
Lenke til kommentar

en god og forholdsvis grei låt er Metallica - for whom the bell tolls. rytme-gitaren er grei, med noen deler i låta som ikke er spesielt vanskelige, men som man må øve på for å få original hastighet.

 

etterhvert kan man jo prøve seg på lead-gitaren. (har ikke kommet så langt selv ;) )

 

en annen låt er The Shadows - Nivram. fin blues/jazz sang som er fin å lære. The Shadows har sikkert også andre brukbare låter for nybegynnere :)

 

mulig jeg har nevnt det tidligere i andre tråder eller i denne tråden, men den første sangen jeg lærte var Zelda, Ocarina Of Time - gerudo Valley. rett og slett fordi jeg syns den er litt tøff, hehe :)

 

midi

http://www.unlimitedgamer.net/coverage/oot.../z64-gerudo.mid

 

den er spansk preget og baserer lite på grep.

 

hadde ikke elgitar da, kun klassisk, og funker ikke å spille barre-grep (eller generelt metall/hard rock) på en klassisk gitar, for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Jeg klarer fint barre-grep på klassisk.

Man må bare presse en del på nylon-strengene.

8662237[/snapback]

hehe, skulle sjekke et bilde på google av en powerchord, og fikk se et barregrep på klassisk ja.. sorry for det, visste ikke nok om emnet til å uttale meg noe om det :blush:

 

jaja. men mente generelt at den musikksjangeren jeg appellerte (rock/metal) til ikke er best å spille på klassisk gitar ;)

Lenke til kommentar

Yeah! Har akkurat funnet ut at jeg har mestret Pinch harmonics :D Det tok meg noen uker, men nå har jeg det inne! Det gjør spillinga mye gøyere, og tøffere å høre på :D Ikke føles bedre enn et pinch harmonic som avslutter et sakte tungt metal riff :D

 

Anbefaler alle som liker metal, å lære seg denne teknikken.

En god lære video:

Lykke til, og husk, ikke gi opp selv om det er vanskelig, når du greier det er det deilig :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...