Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er "picking"?

8382154[/snapback]

"To pick" betyr strenkt tatt bare "å plukke", i dette tilfelle på strengene. Altså å slå an en streng. Det dekker strengt tatt flere måter å gjøre det på, enten det er med fingrene (finger picking) eller med plekter (flat picking). Så det er det du gjør med den hånda du ikke tar grepene med.

 

Å slå hele akkorder kalles vanligvis ikke "picking", det er helst når du slår an en streng av gangen (skjønt det kan være flere av gangen når du spiller fingerspill.) Tapping og lignende stiler kalles heller ikke picking.

 

Det er min måte å forstå det på i hvertfall.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Tapping er helst hvis det er for langt for venstrehånden å komme opp der mens en skal holde på et annet sted, så "slår" en på strengen på det båndet man skal spille på. Det høres også ofte stiligere ut enn hvis man picker på alle båndene, og det kan også være lettere å spille "fortere".

Litt dårlig forklart kanskje :ermm: men men :)

Lenke til kommentar

Vreng er fint å ha når en skal tappe, ellers må man slå veldig hardt for å få det til å høres bra ut. Eller trenger vel man ikke noen "spesielle instillinger".

En fin tappe sang er Midnight av Joe Satriani.

Det er tohånds tapping. Veldig gøy å spille.

Du kan jo også prøve deg på begynnelsen på one soloen av metallica, den er jo relativt grei å spille.

Endret av jokkeman
Lenke til kommentar

Jeg driver med akuratt den samme som Justin viste. Den er veldig lik introen på en Atreyu sang jeg liker, så den er litt kul og begynne med :)

 

Det jeg merker med gitarspillingen min er at jeg sliter veldig med å få fart på fingrene, spesielt når jeg skal spille litt raske overganger og lignende.. Jeg tror mye av problemet er at jeg bruker helt feil teknikk for å spille dem. :/

Lenke til kommentar

Takk for tipset, skal ta meg en titt der! Lurer på en ting til, dog. Jeg bruker Guitar-Pro 5 til å lære meg selv sanger med, og jeg ser til stadighet en avlang skråstrek / forran tallet. Det høres spesielt ut når en slik tone blir spilt, og jeg klarer ikke å kopiere det eller tenke ut hvordan det blir gjort. Altså slik kan det se ut /7 (Bare at / er mindre skrå)

 

Noen som kan forklare? :)

Lenke til kommentar
Hmm jeg tror ampen min er litt dårlig. Jeg har på maks Gain (som er vreng, ikke sant) Og alikevell må jeg slå veldig hardt får at det ikke skal bli en tom plompelyd. Gitaren jeg bruker er sikkert ikke av det beste slaget heller. :/

8384504[/snapback]

I begynnelsen kan det være vanskelig å få skikkelig lyd når du tapper. Spill mye, da får du stålhud på fingrene og at du bygger opp styrke i fingrene. Driver selv å lærer tapping for tiden og jeg synes begynnelsen på soloen i "Metallica - One" er fin til dette formålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...