CastorFiber Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 HM- riff er vel lettest å spille med pentaton- skala, slik til å begynne med. Og at du hater at folk sier du skal øve- vel, greit, men de har rett. Du må øve. Først sakte, og så med metronom, og så med metronomen satt til høyere hastighet. Du er egentlig veldig heldig. På Youtube ligger det veldig mange instruksjonsvideoer, sjekk ut Justin, for eksempel. Da jeg begynte å spille, sånn rett etter krigen, måtte vi finne ut av ting selv.. Velvel.. Poenget er at det er bare å jobbe selv, og så kommer ting etter hvert. Det tar faktisk tid, og det er en god del teori det er greit å kunne, men du lever i en tid der kunnskap er gratis, og lett tilgjengelig. Trøste deg med det, du. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Skal begynne med litt gitar på egen hånd til etter ferien. Hva er det første jeg bør begynne med? Har så vidt hatt fingre på strenger før! Lenke til kommentar
Stephen Colbert Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Du burde begynne med å kunne basis akkordene, C D E Em Cm A Am osv. På youtube kan du finne fine videoer som kan hjelpe deg med dette, så finner du sanger du kan bruke disse akkordene til, fine sanger å begynne med: Animals - House of the rising sun(øve på finger picking) Johnny Cash - Hurt Bob Dylan - Blowin' in the wing Nirvana - Polly osv. Endret 2. april 2007 av SaintedThomas Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Blur - Song 2 er en veldig enkel sang å spille. Burde legges til i førstepost. Lenke til kommentar
H-e-l-l-o Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Ikke noe altfor spesifikt, men Children of Bodom har mange soloer som gir god trening på sweep-picking. For eksempel Kissing the Shadows, som har 3 slike soloer. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) se på http://justinguitar.com/html/beginners_html/BC02-Dchord.html . Se på bildene øverst. Hvorfor matcher ikke bildene på hvor han holder fingrene? Endret 3. april 2007 av Toppris Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Skjønner ikke hva du mener. Kan ikke se noe feil der? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 se på http://justinguitar.com/html/beginners_html/BC02-Dchord.html . Se på bildene øverst. Hvorfor matcher ikke bildene på hvor han holder fingrene? 8303750[/snapback] Det gjør det! Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 se på http://justinguitar.com/html/beginners_html/BC02-Dchord.html . Se på bildene øverst. Hvorfor matcher ikke bildene på hvor han holder fingrene? 8303750[/snapback] Stemmer da 196% det. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 pft selvsagt er det det. ser jo det nå da .. men bildet er jo i feil-format i forhold til RL / bilde. Lenke til kommentar
xersess Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 umm, eg kan å lese tablaturer, og på streng 3 står det jo feil! står jo 1, skal jo stå 2 der. Lenke til kommentar
Azagrath Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 umm, eg kan å lese tablaturer, og på streng 3 står det jo feil! står jo 1, skal jo stå 2 der. 8317722[/snapback] Finger nr. 1 (pekefinger) betyr det. Selve tonen er markert riktig på andre bånd Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Da tror jeg du skal ta en liten prat med den som har lært deg D. Det der er den vanlige måten å ta den på. Det finnes andre måter, for å frigjøre 1. finger, men det er liksom litt viderekommende, og ikke et tema i en leksjon som heter "Your first chord". Lenke til kommentar
xersess Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) umm, eg kan å lese tablaturer, og på streng 3 står det jo feil! står jo 1, skal jo stå 2 der. 8317722[/snapback] Finger nr. 1 (pekefinger) betyr det. Selve tonen er markert riktig på andre bånd 8317758[/snapback] å, faen det såg eg ikkje ville synes det var litt meir naturlig å kalle pekefingeren "P",(P.I.M.A alle fingrene) er ikkje det ka den heiter på gitar-språk... Endret 5. april 2007 av xersess Lenke til kommentar
Azagrath Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Pleier å stå numerert sånn som på eksemplet. Ihvertfall når tonene står market med f.eks en slik svart firkant. I andre tabulatur (spesielt rock/metal og slikt) står det som regel kun nummer, og da er det snakk on hvilket bånd på strengen. F.eks sånn som det her: E:------------------3^8-T12^8^3-------------------- B:---------------5-------------------5----------------- G:------------5-------------------------5-------------- D:---------5-------------------------------5----------- A:------7-------------------------------------7-------- E:-3^8-----------------------------------------8^3--- Lenke til kommentar
xersess Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 japp, det viste eg, blir det samme som på guitar pro dt, men eg bare syntes det var litt forvirende at dei kalte pekefingeren for finger 1. har lært at: pekefinger heiter : P langefinger: i ringfinger: m lillefinger: a Lenke til kommentar
SirAnderz Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Wonderwall med Oasis, er den vanskelig å spille? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Wonderwall med Oasis, er den vanskelig å spille? 8363739[/snapback] Ikke spesielt. Sett capo'en på andre båndet og spill i E moll, så går det greit: Hovedtemaet går slik: Em7 - G - Dsus4 - A7sus4. Grepene er ikke så vriene som de høres ut. Poenget er holde den lyse D'en og G'en (holde de samme tonene på de to lyseste strengene) gjennom hele temaet: ---3---3---3---3--- ---3---3---3---3--- ---0---0---2---2--- ---2---0---0---2--- ---2---2---0---0--- ---0---3---2---0--- Slå "bass, bass, hele" på Em7 og Dsus4. Den dype Fiss'en i Dsus4 tar du med tommelen. Eller du kan droppe den om du passer på å ikke slå an E-strengen. Edit: Refrenget er streite akkorder: C - D - Em osv. Med forbehold om feil. Har ikke tid til å finne frem gitaren og prøve. Geir Endret 12. april 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Noen som har noen gode tips til å trene gehøret litt? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Tja, øving står jo sentralt. Det finnes et program som hjelper til med dette, http://www.earmaster.com/ Endret 12. april 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå