Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Sølvin Refvik - Den Elektriske Gitarboka 1 ;) Kjempebok! ^^

8161728[/snapback]

 

 

Jepp, det er en knallbok! Vil anbefale den til de som vil lære seg elektrisk gitar, den går gjennom dur og moll skala og mye mer! Løp og kjøp. :thumbup:

8169372[/snapback]

 

Basset faktisk litt sammen med han en gang i tiden. Kjempeflink fyr, bøkene er veldig gode. Anbefales.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et par relativt enkle sanger som kan anbefales til nybegynnere og de som har spilt litt.

 

* Offspring - Pretty Fly for a White Guy (Powerchords)

* Chuck Berry - Johnny B Goode (Grei sang for dem som har spilt en stund. Sangen går for det meste i 8- og 4-deler, så det er lett å holde kontroll på takten, og det er jo introen over alle introer).

 

 

 

Ellers vil jeg anbefale nybegynnere, og egentlig alle, å spille med metronom. Sanger høres mye bedre ut når de spilles tight.

 

 

Har begynt med det selv nå.

Lenke til kommentar

Jeg har spillt piano helt siden jeg var i 8-års alderen, men brakk begge armene da jeg var 11 og måtte ta et halvt års pause pga åpent brudd. Etter det har jeg spillt piano gjenvlig og har hatt tilgang på gitar de to siste årene, men har ikke vist sånn giga interesse for det før et par måneder siden. Jeg er nå 15, kan de fleste grep og har ikke spillt så mye før nå. Selvfølgelig har jeg igjen for å ha spillt piano i mange år, men det er ikke for sent. Mange kjente gitarister som spiller i verdenskjente band begynte ikke å spille før de var rundt 15, og noen enda senere til og med. Det har ikke noe med om du beggyner når du er 5 eller om du begynner når du er 15. Det er bare å være iverig, interresert og spille mye. Har du disse evnene kan du bli kjempegod uavhengig av alder

Lenke til kommentar
Jeg har spillt piano helt siden jeg var i 8-års alderen, men brakk begge armene da jeg var 11 og måtte ta et halvt års pause pga åpent brudd. Etter det har jeg spillt piano gjenvlig og har hatt tilgang på gitar de to siste årene, men har ikke vist sånn giga interesse for det før et par måneder siden. Jeg er nå 15, kan de fleste grep og har ikke spillt så mye før nå. Selvfølgelig har jeg igjen for å ha spillt piano i mange år, men det er ikke for sent. Mange kjente gitarister som spiller i verdenskjente band begynte ikke å spille før de var rundt 15, og noen enda senere til og med. Det har ikke noe med om du beggyner når du er 5 eller om du begynner når du er 15. Det er bare å være iverig, interresert og spille mye. Har du disse evnene kan du bli kjempegod uavhengig av alder

8234073[/snapback]

 

Jeg mener å huske at John Petrucci begynte i 15-årsalderen, og hans evner skal man ikke kimse av. :)

Lenke til kommentar
Jeg begynte da jeg var 17. Kjenner folk som begynte i 11-12 års alderen, som ikke er sånn "WOW!"-flinke. Det som har mest å si er hvor motivert du er, hvor mye du øver og om du har struktur på øvingen.

8249672[/snapback]

 

 

Har du et bra eksempel på en bra øvningstruktur? For meg blir det som oftes kun og øve på sanger jeg "kan" litt fra før en liten stund så gir jeg meg.

Lenke til kommentar
Har du et bra eksempel på en bra øvningstruktur? For meg blir det som oftes kun og øve på sanger jeg "kan" litt fra før en liten stund så gir jeg meg.

8255649[/snapback]

Start med oppvarming, gjerne med metronom.

Deretter begynner du på små licks du kan, litt for å få feelingen!

Så begynner du på ting du ikke er så stødig på, feks sweeping. Begynn sakte, pass på at hver tone og bevegelse er 100% presise, så kjører du opp temp. Så er det repetering og repetering, til det sitter.

Og så avslutt gjerne med å spille litt nye sanger.

 

De som blir best, øver gjerne flere timer til dagen!

 

Også kan du jo lese teori!

Lenke til kommentar
Det hørtes bra ut, har enda ikke lært meg hva "licks" er men vet om noen videoer jeg kan se som man kan lære noen enkle.

 

Takk!

8255724[/snapback]

lisks er små riff type ting!

gitarbøkene av refvik som har blitt nevnt tidligere kan jo være grei å pløye seg igjennom!

8255739[/snapback]

 

 

Har faktisk en kamerat som har den nå som jeg så forsiden av den når jeg skulle bestille, får spør om jeg kan låne den da.

Lenke til kommentar
Jeg begynte da jeg var 17. Kjenner folk som begynte i 11-12 års alderen, som ikke er sånn "WOW!"-flinke. Det som har mest å si er hvor motivert du er, hvor mye du øver og om du har struktur på øvingen.

8249672[/snapback]

 

 

Har du et bra eksempel på en bra øvningstruktur? For meg blir det som oftes kun og øve på sanger jeg "kan" litt fra før en liten stund så gir jeg meg.

8255649[/snapback]

Jeg pleier gjerne å øve litt skalaer med metronom, lese litt teori og spille litt sanger. Det er sjelden jeg setter meg ned og "øver". Det blir mer til at jeg tar opp gitaren og spiller en sang eller fire en gang i blant.

Lenke til kommentar

Tony Iommi - flame on

 

drit lett riff for nybegynnere, og ikkje minst solo-en. soloen er så lett at selv den ferskaste nybegynner kan lære den, og det går faktisk ann å imponere med den og. sangen er også litt kul :)

 

til trådstarter: anbefaler å legge den sangen i første-innlegg :thumbup:

Endret av xersess
Lenke til kommentar

Hater at folk sier at; "du må bare øve, øve øve!", det er noe bullshit! Man må vite hva man skal øve på først! De siste dagene har jeg slitt ut fingrene på å lære meg pinch harmonics på tykke strenger slik Zakk Wylde gjør(noen som har litt tips til det der, sliter fortsatt litt med å få til pinch) og etter jeg har "mestret" det skal jeg fortsette å lære penta skalaen og lage noen riff å lære litt Black Label Society sanger, og fortsette å lage eget materiale. Har allerede laget en sang :D Utrolig morsomt, spesielt når man kan lagre idène sine på Guitar Pro :)

 

 

Uansett, noen som kan hjelpe med pinch harmonics?

Og noen som vet om en skala man kan bruke til heavy metall riff osv.?

har hørt noe om chrometrick eller noe?

 

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...