Ensi Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Noen som har et godt tips til en liten forsterker som egner seg med vrengpedaler? Blir mye heavymusikk, så det er de lydene jeg ønsker mest. Skal kun brukes til å spille for meg selv (hørtes ensomt ut ) i liten og dårlig isolert leilighet! Har for øyeblikket en peavey valveking 112 combo, det blir litt voldsomt.. Vrengpedaler er dårlige. Mange vil si meg imot her, men vis du ser etter en billig forsterker, med gode lyder (både for heavymusikk og alt annet) og effekter, vil jeg anbefale deg en moduleringsforsterker som en liten Line 6 Spider. Disse har ganske OK lyd, med masse lyder og effekter å velge mellom. Pluss de fleste har hodetelefon-inngang. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 http://www.learnandmaster.com/resources/Learn-and-Master-Guitar-Lesson-Book.pdf Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Dette er vel rette tråden å lufte noen synspunkter. Lurer temmelig mye på hvordan vanskelighetsgraden egentlig er når det gjelder gitarspill. Er i en familie der nesten alle har talenter for musikk. Men spille instrumenter har jeg problemer med, hvertfall gitar. Har prøvd i noen perioder, men det å gjenta de grepene og det der får meg bare til å gi opp. Er det sånn med gitar, at når man trener begynner det med tiden gå av seg selv..? Det med strenger og grep virker helt forferdelig. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 ja. gitarspilling er veldig mye muskelhukommelse. Du tenker ikke at fingeren skal dit og dit, du bare Gjør det. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Lillefingeren min på høyre hånd blir vond nesten med en gang jeg begynner å spille, hva gjør jeg? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 høres ut som du anstrenger hånden eller noe. Skal ikke tviholde på plekteret. Lenke til kommentar
McIvar1 Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Da har jeg bladd igjennom tråden. Hvordan gikk det med TS og dere andre som hadde lyst til og lære og spille gitar? Noen eksempler på You Tube F.eks. Mvh Gammel gitarist Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Lillefingeren min på høyre hånd blir vond nesten med en gang jeg begynner å spille, hva gjør jeg? Lillefinger på høyre hånd, altså anslagshånda? Spiller du med eller uten plekter og hvordan holder du plekteret? Vet du hvorfor fingeren blir vond? Gnisser den mot strengene eller noe annet, for eksempel? Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Hva er anslaghånda? Jeg bruker fingeren til å sette under strengene så de andre fingrene finner riktig streng. For det meste spiller jeg med plekter, med mindre det er fingerspill. Den gnisser ikke mot strengene. Jeg lurer på om det er senebetennelse, men den har da ikke så slitsom funksjon? Det er dessuten 1-2 måneder siden jeg spilte mye gitar. Da måtte jeg slutte fordi jeg hadde vondt i alle fingrene på begge hendene. Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Anslagshånda er hånda du slår på strengene med. Du bruker en teknikk som kalles "anchoring" med lillefingeren, altså? Det er noe mange meget gode gitarister gjør (Steve Morse, blant annet), men det kan skape problemer i håndledd osv. http://chainsawguita...-why-is-it-bad/ Vil anbefale deg å prøve å løse opp i høyrehånda når du spiller og ikke ankre med lillefingeren. Det krever litt trening, men det er veldig greit å finne strengene også uten det referansepunktet som lillefingeren gir. Høres ut som at du er ganske stram i hånda og armen når du spiller, og om du ikke har senebetennelse nå vil du få det etter hvert ved å slite så mye på muskulaturen i armen. Vet ikke hvor lenge du har spilt, men om du sliter med at teknikken din gir deg problemer ville jeg anbefalt en gitarlærer som kan se på hva du gjør feil og få rettet på det. EDIT: Angående Steve Morse, så har han fått problemer med carpal tunnel syndrom (musearm på godt norsk) på grunn av ankringen sin, så selv om han spiller som en gud betyr ikke det at teknikken er bra for han. Endret 11. august 2013 av Stonemeister 2 Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Bra du sier ifra! Jeg trodde anchoring var vanlig å gjøre. Jeg følger Gibson’s Learn & Master Guitar, og der forklarte læreren helt i begynnelsen at man burde bruke lillefingeren til dette. Prøvde å spille uten anchoring nå, å finne strengene gikk sånn passe, men å ta ned - opp -ned ble vanskelig Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Som regel noe galt når det begynner å gjøre vondt. Du sa du hadde vondt i fingrene på venstre hånd også. Er det bare fingertuppene på grunn av slitasje fra strengene eller er det i leddene? Førstnevnte løses jo veldig greit med tida, når man utvikler tykkere hud der. Hvis det er leddene bør du finne en mer behagelig måte å holde på halsen også. Generelt skal du være veldig løs og ledig med begge hendene. Begynner du å stramme muskulaturen går det utover spillingen. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Det er leddene som er problemet. Jeg sliter med å holde strengene uten å komme borti strengen under, og det blir mye stramming og anstrengelser. Barregrep er også slitsomt. Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 er det noen som har noen gode råd om hvordan jeg kan spille barre grepet B uten å få vondt i tommelen? Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 E strengen min går fra 82,5 Hz til 413Hz til 160Hz. Betyr det at jeg burde skifte streng, eller er det bare unøyaktigheter i måleren? Lenke til kommentar
GAu Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 E strengen min går fra 82,5 Hz til 413Hz til 160Hz. Betyr det at jeg burde skifte streng, eller er det bare unøyaktigheter i måleren? Hei, For meg ser det ut som du bruker en litt 'dårlig' & unøyaktig tuner. For alle frekvensene du oppgir er jo overharmoniske (eller svært nær) av lav-E. Din tuner fanger altså opp disse, ikke noe skummelt med det Se tabellen nedenfor for vanlige frekvenser ved kammertone 440Hz: The standard guitar tuning is the following, starting from the thinnest string: E4 ————- 1st———- 329.63Hz B3 ————- 2nd——— 246.94 Hz G3 ————- 3rd——— 196.00 Hz D3 ————- 4th——— 146.83 Hz A2 ————- 5th——— 110 Hz E2 ————- 6th——— 82.41 Hz Dvs, grunnfrekvens for (lav-)E2 = 82,4Hz 2ndre harmoniske for E2 = 164,8Hz . Det tilsvarer nok din 160. 5te harmoniske for E2 = 412,0Hz. Det tilsvarer nok din 413. ____ GAu Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Okey, takk Kan nok stemme at det er unøyaktig tuner ja. Bruker bare et program på mobilen. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Er det noen som kan anbefale en gitarbok som tar for seg mer teori heller enn kun grep? Jeg er interessert i å lære ting som hvorfor en A7 er en A7, hva gjør Csus4 til nettopp det, etc. Lenke til kommentar
GAu Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Heisann, Du kan f.ex. få noe gratis-info fra denne nettsiden (+ linker derfra): http://www.musikkteori.net/2011/02/07/grunnleggende-om-akkorder-septimakkorder/ _____ GAu Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Takk, skal sjekke et ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå