Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Hei!

Beklager, jeg glemte visst å nevne at det er en Yamaha C-40. Og jeg regner med at den er ca.7-8 år gammel.

Jeg kan avsløre hvor lite jeg vet om gitar ved å si at jeg aner ikke om det er nylon strenger. Men etter et google søk, så ser det ut som at det er en nylon gitar. Men jeg regner med at det er strengene som avgjør om det er nylon eller ikke. I så vet jeg ikke hvordan man ser forskjellen.

8095303[/snapback]

Det er en nylon ja! Strengt tatt så er det hvilke strenger du har på, men en gitar som er bygget for nylon kan ikke bruke stål og vica versa

Men sjekk om hvorvidt halsen virker skjeggete(!), gjør den ikke det så kjør på som sagt!

PS; så på bilde at det var en c-40! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp kjøpt meg min første gitar nå, en aukustisk med stålstrenger, var nærmest et impulskjøp siden jeg såogsi ramlet over en med stålstrenger til 998 kr ^^

 

Har aldri spilt gitar før, og er venstrehendt, der kommer dilemmaet inn :)

Gitaren er "strengt" opp for høyrehendte og er da oppned for meg. Burde jeg strenge den om til sånn at strengene kommer riktig (tykke oppe osv)? Vil anta at det blir lettere da, men vil jo igjen få problemer seinere med at jeg blir "låst" til venstrehendte gitarer, og ikke kan plukke opp hvilken som helst gitar og ta en "trall" :p

 

Jeg har tatt de første stegene på Tom Dooley's gitarskole, A7, D Em, G går no forsåvidt greit, sliter litt med G men har nettopp begynt på den. Men hoppet til siste som er F, og sliter ganske med den, ser for meg at den vil bli ganske så tricky å få til.

 

Noen venstrehendte her eller andre som har noen gode råd/tips å komme med?

8095328[/snapback]

 

 

Jeg ville lært meg å spilt høyrehendt først som sist, da ytters få gitarsjapper har lefty-gitarer inne, og hvis de bestiller blir det ofte dyrere. Dette gjør at du ikke får prøvd før du kjøper.

 

Mange sier også at det er en fordel å være venstrehendt når man spiller høyrehendt, hvorfor bruke godhånden til å picke? :p

 

Det blir nok problematisk å skifte strengene opp-ned, da sporene i nuten ikke er tilapsset dette.

Lenke til kommentar
Har nettopp kjøpt meg min første gitar nå, en aukustisk med stålstrenger, var nærmest et impulskjøp siden jeg såogsi ramlet over en med stålstrenger til 998 kr ^^

 

Har aldri spilt gitar før, og er venstrehendt, der kommer dilemmaet inn :)

Gitaren er "strengt" opp for høyrehendte og er da oppned for meg. Burde jeg strenge den om til sånn at strengene kommer riktig (tykke oppe osv)? Vil anta at det blir lettere da, men vil jo igjen få problemer seinere med at jeg blir "låst" til venstrehendte gitarer, og ikke kan plukke opp hvilken som helst gitar og ta en "trall" :p

 

Jeg har tatt de første stegene på Tom Dooley's gitarskole, A7, D Em, G går no forsåvidt greit, sliter litt med G men har nettopp begynt på den. Men hoppet til siste som er F, og sliter ganske med den, ser for meg at den vil bli ganske så tricky å få til.

 

Noen venstrehendte her eller andre som har noen gode råd/tips å komme med?

8095328[/snapback]

Hei! =)

 

Jeg er også ventrehendt, tok for første gang i en gitar i 5. klasse tror jeg... Skulle ta et sånt grunnleggende kurs på skolen. Men det var ingen venstrehendt gitarer på skolen, så jeg forhørte meg min far da. Han sa at det var kanskje like greit å spille høyrehendt, og det gjorde jeg! ;)

 

Det har gått veldig fint med meg! :D

 

 

Martin

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet i noen år som lærer for nybegynnergitarister, og har noe erfaring med dette. Jeg vil i utgangspunktet anbefale deg å prøve. De fleste venstrehendte fikser høyrehåndsgitarer uten problemer. Når man tenker etter, er det jo ikke noen grunn til at man skal ta grepene med venstre hånd- de fleste av oss er jo mest fingernemme med høyre! Dessuten er de fleste venstrehendte jevnt over mye flinkere med "kjeiva"enn høyrehendte, og der har du trolig en stor fordel som gitarist.

 

En sjelden gang hadde jeg elever som ikke fikk til, og da plukket jeg fra "leftygitaren".

 

Rådet er altså helt klart fra min side- prøv først. Hvis det mot formodning ikke går, må du strenge om gitaren. Jeg tipper det går greit.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Får vel anbefale en bok jeg da. :p

 

 

Jeg har bruklt boken "Rock Guitar Secrets" en stund nå og synes den funker fjell. Den er kanskje for de litt mer vidermommende som har spilt gjennom en nybegynnerbok eller to tidligere, men kjempevankselig er den ikke.

 

Den tar for seg det meste innen lead-teknikk og man får også inn litt teori (pentantonskalaen i moll og dur, blues-skala og litt om hvordan akkorder er bygget opp). Den har også en egen fingertrenignsdel (jeg kaller den i hvert fall for det) hvor du har kjappe licks som egentlig kun kjører et fast mønster gjennom en skala. Bra for å trene opp hurtigheten i fingrene.

 

 

Skulle gjerne skrevet mer, men har ikke jobbet meg gjonnom den enda. Så må jeg på jobb, slik at jeg kan tjene penger til mer gitarstæsj. :p

 

Merket at den var på engelsk nå, hvis det betyr noe for noen.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Martin sama, kanskje få noen til å finne litt om pinch harmonics, Hammer ons, pull offs og bends osv. Greit at folk lærer alle triksa fort :) Kan kanskje bidra litt når jeg får tid :) Skal sjekke om jeg finner noen flere "lette men vanskelige å mestre"-sanger ;)

 

BTW;Dette er en god gitar side, lærte litt pentatonisk skala fra den :)

Endret av SaintedThomas
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Noen som vet hvor man kan lære seg fingerspillet på Jeff Buckley - Halleluja? Noe alle det "Gitarkameratene spillte".

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
C og Am, plukk de fire strengene i midten, først ned på C, og så opp på Am ;) Prøv det litt mens du venter på hjelp fra noen andre :)

8108533[/snapback]

Ok, nå trenger jeg bare hjelp til hva jeg skal spille videre.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...