Gå til innhold

PHP- & MySQL-innføring: Kapittel 4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"for ($i = 0; $i < count($array); $i++)"

merk at her kjøres count() ved hver iterasjon istedet for 1 gang i starten. Hvis arrayet manipuleres underveis er det kanskje nyttig men hvis ikke - tell på forhånd og lagre i en variabel. Er det store arrays sparer man nok endel millisekunder. :)

Kanskje ikke så relevant for målgruppen til artikkelen enda, men uansett et tips da. :)

Lenke til kommentar

flott med nytt kapittel!

lurte litt på hvorfor dere snakker om 'stakker' istedenfor 'stabler'? Dere forklarer jo stakk vha stabler, er det ikke mer riktig å omtale det som stabel på norsk? (Hva er vanlig på de ulike høyskolene/universitetene, hvis de i det hele tatt bruker norske benevnelser?)

Lenke til kommentar
Stack = Stabel = Stakk

Det som er vanlig på Høyskoler er ei fin suppe mellom engelske og norske uttrykk, hilsen Master Data

7191705[/snapback]

Stakker på nynorsk er som alle vet "stakkar"

stakk= skjørt

Jeg foretrekker bokmålsversjonen her og tar gjerne flere...

bare totalt off topic... :ph34r:

Lenke til kommentar

"En stakk er en liste basert på først inn, sist ut-prinsippet."

I resultatet i artikkelen blir elementer shiftet fra venstre side, og pushet på høyre side. I mine øyne blir ikke det først inn, sist ut. Eksempelet fortsetter å shifte der den sluttet før pushene ble lagt til.

Sikkert bare meg, men hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar

Eksempelet viser hvordan man bruker en kø, altså ikke en stakk.

Som nevnt ovenfor eksempelet går det an å bruke pop i stedet for shift, men da får man altså en stakk. Artikkelforfatteren har nok blandet begrepene litt og skrevet akkurat det motsatte av det han mente.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig hadde det sneket seg inn en feil. Det eksempelet der ble egentlig skrevet for å brukes med køer, men så endra eg rekkefølgen slik at gjennomgangen av køer kom først, og det var passende å ha det store eksempelet til slutt. Så gjorde eg om koden, men glemte å legge den nye inn i artikkelen. No skal det vere korrekt.

Folk har rett i at det blir brukt svært mange ord i forbindelse med disse begrepene på norske høyskoler/universitet. Arrays blir gjerne kalt tabeller eller lister, stakker blir kalt stacks, stabler, FIFO- eller LILO-arrays, og køer går under navnene queue, kø, FILO- og LIFO-arrays.

Husk at selv om heap og stakk er to begreper som ofte blir brukt sammen, så har de svært lite med hverandre å gjøre (selv om en heap i minnesammenheng gjerne er implementert som en LIFO-lenkede-lister, og dermed blir en kø). En heap-struktur er noe helt annet enn den listen maskinen har over ledig minne, ref. Wikipedia.

Lenke til kommentar

virkelig elsker disse guidene, grunnen til denne pausen er vel pga en eller annen moderator som gikk i protest? eller tar jeg feil? Uansett, veldig glad for at dette kapittelet ble til. Nydelige referanse punkter :D

Lenke til kommentar
Folk har rett i at det blir brukt svært mange ord i forbindelse med disse begrepene på norske høyskoler/universitet. Arrays blir gjerne kalt tabeller eller lister, stakker blir kalt stacks, stabler, FIFO- eller LILO-arrays, og køer går under navnene queue, kø, FILO- og LIFO-arrays.

7196137[/snapback]

stack er FILO, LIFO

- Dette fordi elementene stables oppå hverandre, og for å komme til nederste element (uten mye fiks og triks) så må du fjerne alle de andre elementene først. Derfor blir sist lagt til element, også det som blir fjernet først.

queue er FIFO, LILO

- Dette fordi dersom du er førstemann i køen på REMA, er det din tur, mens bakerste mann (som "ble lagt til" sist) må vente helt til alle foran seg er ferdig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stack_(data_structure)

http://en.wikipedia.org/wiki/Queue

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar
stack er FILO, LIFO

- Dette fordi elementene stables oppå hverandre, og for å komme til nederste element (uten mye fiks og triks) så må du fjerne alle de andre elementene først. Derfor blir sist lagt til element, også det som blir fjernet først.

queue er FIFO, LILO

- Dette fordi dersom du er førstemann i køen på REMA, er det din tur, mens bakerste mann (som "ble lagt til" sist)  må vente helt til alle foran seg er ferdig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stack_(data_structure)

http://en.wikipedia.org/wiki/Queue

7196789[/snapback]

Sjølvsagt, du har heilt rett. Skjønner ikkje kva eg tenkte med når eg skreiv det over... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...