stout Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Jeg kom for en tid tilbake over en hjemmeside med diverse lydopptak av gamle taler o.l. Et av disse var Arnulf Øverland som fremfører "Du må ikke sove". En kulturskatt altså. Jeg ville laste dette opptaket opp til wikipedia, men sendte en mail til NRK siden jeg var usikker på lovligheten. Etter lang tid fikk jeg det lite tilfredstillende svaret Har nå fått beskjed om at opphavsretten gjelder i 70 år etter opphavsmannens død. Er det noen som kan utdype svaret litt? Gamle NRK-opptak burde etter min mening være allemannseie. Og Wikipedia har visse krav til hva man kan legge opp av mediafiler mtp. lisenser. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Jeg kom for en tid tilbake over en hjemmeside med diverse lydopptak av gamle taler o.l. Et av disse var Arnulf Øverland som fremfører "Du må ikke sove". En kulturskatt altså.Jeg ville laste dette opptaket opp til wikipedia, men sendte en mail til NRK siden jeg var usikker på lovligheten. Etter lang tid fikk jeg det lite tilfredstillende svaret Har nå fått beskjed om at opphavsretten gjelder i 70 år etter opphavsmannens død. Er det noen som kan utdype svaret litt? Gamle NRK-opptak burde etter min mening være allemannseie. Og Wikipedia har visse krav til hva man kan legge opp av mediafiler mtp. lisenser. 7189878[/snapback] Åndsverklovens § 1 beskriver hvilke ting som er dekt av denne lov. Hva gjelder opphavsrettens lengde er beskrevet i § 40, og lengden på denne er som i svaret du fikk, 70 år etter opphavsmannens død. Vernetiden løper fra utløpet av opphavsmannens dødsår, ikke fra opphavsmannens død. Dette kan i praksis medføre inntil 71 års vernetid. De nye bestemmelser om 70 års vernetid er også gjort gjeldende for verk og arbeider hvis vernetid pr. 30. juni 1995 var løpt ut etter de tidligere gjeldende regler om 50 års vernetid. Fordi en rekke verk og arbeider derved gis vern på ny, snakker vi om en gjenoppliving av opphavsrettigheter. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Hvorfor i alle dager burde det være allemannseie? Lenke til kommentar
stout Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Takk til Iudex for avklaring. Hvorfor i alle dager burde det være allemannseie? 7235665[/snapback] Det er NRK ("statskanalen"), opptaket er gammelt (de satte opp varigheten på opphavsrettigheter i '94 eller no, helt latterlig mtp. dagens utvikling), mannen som ytret ordene er død, alle elever i den videregående skole burde ha muligheten til å høre opptak som dette, og svært få av de som bør høre det ville kjøpt en plate med opptakene om noe slikt ble laget. Det er ikke snakk om en radioreportasje, men en avdød forfatter som leser opp et av sine egne dikt. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Du kan jo spørre om tillatelse av NrK om å legge opp materialet på wikipedia. Bare skriv en veldig god begrunnelse, selv om det kanskje ikke går så får du jo i værste fall bare nei. Lenke til kommentar
stout Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Du kan jo spørre om tillatelse av NrK om å legge opp materialet på wikipedia. Bare skriv en veldig god begrunnelse, selv om det kanskje ikke går så får du jo i værste fall bare nei. 7236069[/snapback] Jeg er redd det vil kreve en omfattende behandling av diverse advokater, med tanke på Wikipedia's krav, men jeg kjenner ikke wikipedia godt nok til å vite om de har en egen greie for mediafiler de har fått lov å bruke uten at de er underlagt GPL, CC e.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå