jogamaster Skrevet 1. november 2006 Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Bruk codevision cavr eller winavr, da kan du faa leke deg med c, ikke pusle med basic! :!: 7191753[/snapback] Hvilke fordeler er det med å bruke C fremfor basic? 7191958[/snapback] Hastighet. Når du har en god C kompilator kan du skrive kode som du vet vil gå raskt (gi liten assemly kode). Og viktigst av alt PORTABILITET, skriver man i C kan man med generellt lite arbeid flytte koden over til en annen prosessor. En annen ting er om man har planer om å jobbe med elektronikk konstruksjon så får du ikke noe pluss for å kunne AVR Basic, mens C derimot er et stort pluss. Jeg har aldri hørt om noen andre enn hobbybrukere som har benyttet Basic, i industrien er det nesten kun C som gjelder. Du snakket om at du drev med RFID leser, jeg driver også med det på jobb for tiden, er vel et HOT emmne for tiden. Er det ISO14443, iso15693 eller noe slags ca 125kHz greier du driver med?? Bruker du en eller annen lese krets eller koder du allt manuellt?? Om sistnevnte så blir jeg imponert om du får det til med Basic siden jeg ikke trodde det laget rask nok kode (vertfall for 13.56MHz, hvor assembly nok er det beste). Kan du forresten skrive innline assembly i Basic? Endret 1. november 2006 av jogamaster Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 1. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 Hastighet. Når du har en god C kompilator kan du skrive kode som du vet vil gå raskt (gi liten assemly kode). Og viktigst av alt PORTABILITET, skriver man i C kan man med generellt lite arbeid flytte koden over til en annen prosessor. En annen ting er om man har planer om å jobbe med elektronikk konstruksjon så får du ikke noe pluss for å kunne AVR Basic, mens C derimot er et stort pluss. Jeg har aldri hørt om noen andre enn hobbybrukere som har benyttet Basic, i industrien er det nesten kun C som gjelder. Du snakket om at du drev med RFID leser, jeg driver også med det på jobb for tiden, er vel et HOT emmne for tiden. Er det ISO14443, iso15693 eller noe slags ca 125kHz greier du driver med?? Bruker du en eller annen lese krets eller koder du allt manuellt?? Om sistnevnte så blir jeg imponert om du får det til med Basic siden jeg ikke trodde det laget rask nok kode (vertfall for 13.56MHz, hvor assembly nok er det beste). Kan du forresten skrive innline assembly i Basic? 7200781[/snapback] Det med hastigheten skal jeg ikke gå inn på, men portabiliteten er jeg ganske sikker på er akkurat like god i basic. Ang. RFID, så bruker jeg en liten modul fra tectus som heter TLM30, denne styres enkelt av ascii-komandoer, så det er ikke så avansert. Det er denne modulen som tar hånd om all kommunikasjon mellom transponder og RWD, ikke AVR'en, så da er ikke min koding så kritisk .Dette er LF RFID, m.a.o. 125-134 khz. Jeg bruker transpondere fra phillips som heter Hitag. Har også skaffet meg noen av phillips' egne chips for Hitag-serien, HTRC100, men disse krever mange flere kompononenter, og noe mer avansert styring på software siden. Tiden vil vise hva det blir til. Når det gjelder innline assembly, er jeg usikker på hva du mener. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 2. november 2006 Rapporter Del Skrevet 2. november 2006 Innline assembly vil vel bare si at du legger til en assembly kodesnutt inni basic koden. Det er iallefall mulig i C såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå