Gå til innhold

Styggeste dialekten du vet om


MagnusW

Hva er styggest?  

625 stemmer

  1. 1. Hva er styggest?

    • Rogaland (evt. Stavanger)
      75
    • Oslo
      63
    • Trøndelag
      64
    • Stord
      6
    • Arendal
      10
    • Vennesla
      36
    • Femidott av typen hankjønn med norlansdialekt
      79
    • Haugesund
      7
    • Bergen
      85
    • Sørlandet
      23
    • Steinkjer
      9
    • Namsos
      6
    • Oslo ØSt
      23
    • Ålesund
      24
    • Blærmusdialekt
      86
    • Sosiolekt
      24
    • Sjefen sin.
      7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke bare ha rent bokmål! Den dialektet som verst er trøndsk. Den verste jeg har vært borte i allefall! Sikkert noen andre dialetker som er mer grusome!

7199003[/snapback]

Hvorfor skulle man bare ha rent bokmål? Jeg syns alle burde være stolt av dialektene sine. Hvorfor kan ikke alle bare kle seg helt likt, høre på samme musikk og ha samme meninger også? Det er jo snakk om identitet, og vise hvor man kommer fra.I følge din tankegang hadde det vel vært best om alle bare snakket "Standard English".

 

Bokmål er forresten ikke en dialekt, men det visste du vel.

Lenke til kommentar
Hvorfor finnes samlebetegnelsen Sørlandet såvel som Arendal og Vennesla?

7198942[/snapback]

Fordi folk flest vet ikke hva de snakker om, antar jeg. Selv i Bergen finnes det flere dialekter, alt ettersom hvor gammel en er og hvor man er i byen. Oslo spesielt har omtrent en milliard variasjoner, så hvoradn samlebegrep som "Sørlandet" skal fungere aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Stemte Vennesla, men noe som er verre, er folk fra Norland/Troms/Finnmark som har bodd på østlandet i noen tiår, og som snakker blanding. Det er så stygt. Tanta og naboene mine snakker sånn, men nå har jaggu meg mamma begynt med noe av det samme.

7198470[/snapback]

De trenger et par år med oppfriskning, Mikael! Fatter kunne hatt godt av et par år på nytt i Tromsø.

Lenke til kommentar
Hvorfor finnes samlebetegnelsen Sørlandet såvel som Arendal og Vennesla?

7198942[/snapback]

Fordi folk flest vet ikke hva de snakker om, antar jeg. Selv i Bergen finnes det flere dialekter, alt ettersom hvor gammel en er og hvor man er i byen. Oslo spesielt har omtrent en milliard variasjoner, så hvoradn samlebegrep som "Sørlandet" skal fungere aner jeg ikke.

7201433[/snapback]

Selv i Steinkjer finnes det flere dialekter! :p

Men her er det mest alderen som bestemmer. Merker i hvertfall at foreldrene mine og litt eldre folk bruker masse rare trønderord. Er jo såklart noen av den yngre generasjonen som snakker skikkelig bonde også da.

Lenke til kommentar

Denne undersøkelsen er jo meget missvisende. Steinkjer og Namsos ER trøndelag. De har ikke en særegen dialekt på disse stedene.

 

Da må man heller ut i bygdene rundt verdal der dialekten er helt latterlig.

 

Poenget mitt at Steinkjer og Namsos går under Trøndelag. Man kan såklart skille mellom sør- og nordtrøndelag, selv om de fleske snakker omtrent likens.

 

Pirke Pirke.

 

Forresten så liker jeg ikke min egendialekt, jeg er fra trøndelag å går for det.

Lenke til kommentar
Hvorfor finnes samlebetegnelsen Sørlandet såvel som Arendal og Vennesla?

7198942[/snapback]

Fordi folk flest vet ikke hva de snakker om, antar jeg. Selv i Bergen finnes det flere dialekter, alt ettersom hvor gammel en er og hvor man er i byen. Oslo spesielt har omtrent en milliard variasjoner, så hvoradn samlebegrep som "Sørlandet" skal fungere aner jeg ikke.

7201433[/snapback]

Nettopp. Både arendalsk og vennesladialekt regnes som sørlandsdialekter, men de er jo like forskjellige som totning og fredrikstaddialekt.

Lenke til kommentar

Undersøkelsen er jo bare tull. Resultatet vil ikke kunne si oss noe. Sjefen sin dialekt kan jo være hvilken som helst av de andre dialektene, sosiolekt er ikke en dialekt, og femidott er vel stygt uansett hvilken dialekt han snakker, bare tilfeldig at det står norlandsk der. Bergen står også to ganger. Flere av alternetivene overlapper jo også hverandre, så det blir litt tilfeldig hva man stemmer på (gjerne avgjort av geografi/dialekt-kunnskapene).

Lenke til kommentar
Undersøkelsen er jo bare tull. Resultatet vil ikke kunne si oss noe. Sjefen sin dialekt kan jo være hvilken som helst av de andre dialektene, sosiolekt er ikke en dialekt, og femidott er vel stygt uansett hvilken dialekt han snakker, bare tilfeldig at det står norlandsk der. Bergen står også to ganger. Flere av alternetivene overlapper jo også hverandre, så det blir litt tilfeldig hva man stemmer på (gjerne avgjort av geografi/dialekt-kunnskapene).

7202742[/snapback]

Hva passer best: "Velkommen til OT-baren!" eller "Sjå kor da bry mæ."? :p

Lenke til kommentar
Poenget ditt er? ...at siden dette er OT-baren så skal vi gjøre det verste ut av alt?

 

 

BTW; "sjå kor da bry mæ" hadde vært et fint navn på OT-baren.

7202786[/snapback]

Nei, det har alltid vært sånn med undersøkelser her.

 

Og dette er forresten ikke det verste som går an å gjøre ut av det. Trenger ikke overdrive heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...