Gå til innhold

Styggeste dialekten du vet om


MagnusW

Hva er styggest?  

625 stemmer

  1. 1. Hva er styggest?

    • Rogaland (evt. Stavanger)
      75
    • Oslo
      63
    • Trøndelag
      64
    • Stord
      6
    • Arendal
      10
    • Vennesla
      36
    • Femidott av typen hankjønn med norlansdialekt
      79
    • Haugesund
      7
    • Bergen
      85
    • Sørlandet
      23
    • Steinkjer
      9
    • Namsos
      6
    • Oslo ØSt
      23
    • Ålesund
      24
    • Blærmusdialekt
      86
    • Sosiolekt
      24
    • Sjefen sin.
      7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Oslo.

- Sosiolekt.

- Oslo Øst.

- Blærmusdialekt.

 

Jaha. I Oslo snakker man fint (bokmål), noe som fører til soss da?

Blærmusdialekt. Sikter dere til Bærum da? Her snakker man også fint.

 

Er enig med LarsP, denne målingen gir ingen mening. I Bærum og Oslo så snakker man stort sett det samme, og det pent/fint.

 

- Synes det skal gjøres en grundigere arbeid her.

 

Personer fra Gudbrandsdalen, dialekten der er helt uforståelig. :)

Lenke til kommentar

Man kan dele inn i fylkes, eller de forskjellige type dialektene.

 

Skarre R

Tykk L

 

 

Spørsmålet er jo mer over hva som er dialekt. De i trondheim har ikke samme dialekten som de i Steinkjer, der er det vel ca 16-17 mils forskjell. Men likhetstrekkene er det samme.

 

Skulle man skrive det, så ville Trondheim/Steinkjer omtrent vært det samme, dette gjelder dog ikke hele trøndelag.

 

Mange i fra bygder sier f.eks "Føter" istedet for "Fota/Føtter" noen sier "kleia" andre "klær"

 

Dette temaet er så sinnsykt stort at man kan ikke lage en undersøkelse ut av lite gjennomtenkte svar muligheter.

Lenke til kommentar
Ble inspirert av tråden "om du er stolt av din dialekt" og lager denne tråden hvor du kan fortelle hvilke(n) dialekt(er) du hater!

 

Jeg kan ikke fordra rogalands-dialekt. Den er grusom! No offence..

 

 

Fyr løs! :p

7189543[/snapback]

 

Ser ut til at vi er fra samme sted vi ;) Asker er et bra sted! For tiden tjenestegjør jeg i Bardufoss, og er blitt kjent med folk og dialekter fra store deler av Norge. Det er et alternativ som mangler i avstemningen; Jæren-dialekt, type veldig brei. Den er så godt som umulig å forstå i de fleste tilfeller. Kunne godt stemt Stord-dialekt da en på rommet mitt kommer derfra, og det er sjelden lett å skjønne hva han sier. Men jeg vil ikke stemme hvis det ikke kommer Jæren-dialekt som alternativ da jeg synes det er en forferdelig dialekt.

Lenke til kommentar
Er ikke så mange dialekter jeg syns er direkte stygg, men syns det kan være vanskelig å forstå noen dialekter fra dalområdene på østlandet, og dialektene fra rundt Steinkjer og Namsos.

 

Selv er jeg fra Bergen og må si Paradis/Kalfaret-dialektene/sosiolektene er grusom.

7189816[/snapback]

 

HALLOOO?!

Steinkjer og Namsos dialektene er HELT forskjellige! Steinkjer er _mye_ styggere enn Namsos! :D Hvordan kan noen si at NAMSOSDIALEKT ER STYGT?! Det er den tøffeste dialekta i hele Norge, utenom noen nordlending-dialekter.

Lenke til kommentar
HALLOOO?!

Steinkjer og Namsos dialektene er HELT forskjellige! Steinkjer er _mye_ styggere enn Namsos! :D Hvordan kan noen si at NAMSOSDIALEKT ER STYGT?! Det er den tøffeste dialekta i hele Norge, utenom noen nordlending-dialekter.

7213547[/snapback]

Hei Hei!

 

De kan kanskje uttalles på forskjellige måter, men må skuffe deg å si at dialekta er den samme.

 

Å du sier at "Namsosdialekt" altså Trøndersk, er den tøffeste i dialekta, utenom nordlening dialekta. Dvs da at Namsosdialekte IKKE er den tøffeste dialekta.

 

Bare for å påpeke no dritt :dontgetit:

Lenke til kommentar
HALLOOO?!

Steinkjer og Namsos dialektene er HELT forskjellige! Steinkjer er _mye_ styggere enn Namsos! :D Hvordan kan noen si at NAMSOSDIALEKT ER STYGT?! Det er den tøffeste dialekta i hele Norge, utenom noen nordlending-dialekter.

7213547[/snapback]

Er det forskjell på Namdalseid og Namsos? Hvis ikke er Namsos-dialekt tøft.

 

E'e nånn så vil ha sjoklad-kak?

 

Sitat kamerat: "Vi si' kak om alt vi. Det der for eksempel, det e kak det".

 

Kakskiv.

Lenke til kommentar
Femi-nordlendinger er toeffe!

Har ei jente i klassen fra vaerste oslo vest.. Blir du med i kantinen.. I tillegg har hun samme endingen i alt.. Jenten, lefsen, hytten (unntatt hennes egen hytte - "hytta").

Litt morsomt.. Men styggest: troendelag

7201470[/snapback]

Hva er galt med å ende alt med "en" ? Alle er ikke vandt til å bruke hunkjønn. Selv syns jeg det høres bedre ut med "en" siden "a" minner meg om nynorsk.

 

Nå kan innrømme at jeg får bare 3ere i nynorsk :p

Endret av DNA
Lenke til kommentar
HALLOOO?!

Steinkjer og Namsos dialektene er HELT forskjellige! Steinkjer er _mye_ styggere enn Namsos! :D Hvordan kan noen si at NAMSOSDIALEKT ER STYGT?! Det er den tøffeste dialekta i hele Norge, utenom noen nordlending-dialekter.

7213547[/snapback]

I Steinkjer snakker de jo festelig? "E du slik ein schentelmajnn?". Uten tvil norges kuleste tonefall. :!:

 

Forresten, Trondheim sør-dialekten er helt forjævlig. "drææææg sliiiik på orajn sjø!" :hrm:

Lenke til kommentar
[

Hva er galt med å ende alt med "en" ? Alle er ikke vandt til å bruke hunkjønn. Selv syns jeg det høres bedre ut med "en" siden "a" minner meg om nynorsk.

 

Nå kan innrømme at jeg får bare 3ere i nynorsk :p

7215254[/snapback]

 

a) Det høres veldig kunstig ut (såfremt du ikke er bergenser).

b) Det er veldig snobbete.

Lenke til kommentar
Femi-nordlendinger er toeffe!

Har ei jente i klassen fra vaerste oslo vest.. Blir du med i kantinen.. I tillegg har hun samme endingen i alt.. Jenten, lefsen, hytten (unntatt hennes egen hytte - "hytta").

Litt morsomt.. Men styggest: troendelag

7201470[/snapback]

Hva er galt med å ende alt med "en" ? Alle er ikke vandt til å bruke hunkjønn. Selv syns jeg det høres bedre ut med "en" siden "a" minner meg om nynorsk.

 

Nå kan innrømme at jeg får bare 3ere i nynorsk :p

7215254[/snapback]

Nå har jeg bare hørt EN person snakke sånn noen sinne, og jeg har hørt folk fra hele landsdelen. Og det er én jente fra et lite sted som heter Leirfjord.

 

Leser du i norskboka di finner du ut at vi mest snakker type "boka, kaka" osv. Ofte bruker vi æ som endelse, men i motsetning til det enkelte søringer (i særdeleshet han som sa "æ likæ fæsk" til en venninne, for å SERIØST prøve å være nordlending), bytter vi ikke andre vokaler i ordene våre med æ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...