DementedAlbino Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Tenkt å kjøpe meg et eksternt HD kabinett, men lurer på hvilken overføringsmåte som vil være den beste av de tre nevnte. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) USB2 (High Speed) - Tregest hastighet av de tre alternativene i praksis. - Egen erfaring viser at USB2 er den tilkoblinga som er oftest trøbbel med. + Er mest utbredt på datamaskiner generelt. Om maskinen ikke skulle ha USB2, så får du likevel kontakt via en USB1-port, dog med lav hastighet. Firewire, IEE 1394 + Mer stabil enn USB2 viser egen erfaring, og et lite hakk raskere enn USB2. - Lite utbredt på maskiner, og det finnes heller ikke "broer" som konverterer til en port som alle maskiner har. Tenker da på USB2 eller aSata. NB: stort sett alle bærbare maskiner jeg har sett nyere enn 2002 har firewire som standard, men du må ha deg en kabel med liten firewirekontakt i den ene enden. - Kabelen er tykkere og stivere enn for USB, så det kan være litt mer kronglete når du skal pakke den ned. aSata (har ikke testet selv) + Hastighet bortimot det samme som for enhvær fastmontert harddisk. - Enda mindre utbredt enn for firewire. Du må i praksis kjøpe kontroller for hver enkel maskin du skal bruke disken opp mot. Så som du kanskje ser, så er det ikke mulig å svare med ett konkret svar på spørsmålet ditt, for det avhenger helt og holdent av bruksområde. Eksemel: 1) Ren backup-disk som kun brukes på en (stasjonær) datamaskin: aSata på grunn av hastighet. 2) Du flytter ofte filer mellom din og flere andres maskiner via denne disken: Da velger du en disk som er utstyrt med minimum usb2 men bør helst også ha FW for det er å foretrekke over usb2. 3) Du bruker den stort sett i sammengheng med bærbare maskiner: Da bør den minimum ha firewire, men helst også usb2 på grunn av tilgjengelighet. Nb: du bør skaffe en egen firewire kabel med liten oplugg i den ene enden, for overgangspluggene som du også får kjøpt er ofte for stor og klumpete til å passe mellom andre plugger som også ofte står veldig nær firewire-porten. Endret 31. oktober 2006 av geir__hk Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Jeg har en My Book 250GB disk. Denne har både FW og USB2. Peronelig bruker jeg USB2. pga at dette er mer stabilt på min maskin. Jeg merker heller ikke forskjeld på FW og USB2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå