Foe_of_Good Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Har et ASUS A8N-E hk med 4 stk SATA2. Bruker alle disse, + 2 stk IDE disker. Men har en femte SATA liggende som jeg gjerne skulle hatt inn, og tok derfor frem et SATA PCIkort jeg hadde liggende fra min gamle maskin og satte inn dette. Med hdd koblet til henger det seg i RAIDsetup skjermen, uten hdd tilkoblet men med pci kort henger det seg i POST. Har prøvd å bruke hdd'en med systemet på både på hk og PCIkort men med samme resultat. Hk'et mitt har nForce4 så jeg trenger ikke innstalere SATAdrivere ved instalasjon av XP, men betyr det at jeg ikke trenger disse driverne når jeg skal også ha et PCIkort? Hvordan etter-innstalerer man så disse på XP, og uten at det går utover driverne som allerede er on-board på nForce4? Noen som vet om det er noen begrensning for hvor mange SATA disker man kan ha? Mener jeg har hørt noe om det... Boot-oppsettet mitt er nå 1.Floppy 2.HDD 3.CD 4.HDD PCIkortet er en SiliconImage SATALink SiI3112 med to stk SATA kontakter. Setter stor pris på all hjelp jeg kan få. Kortet fungerte uten problem på min forrige maskin (A7N8X) ----------------------- Litt mer info: Jeg har redusert hastigheten på hdd til fra 3.0 til 1.5, men det hjalp ikke. Jeg leser noen steder om at man kanskje må flashe kortets bios, men når jeg ikke får boota maskina med pci-kortet i er det vel liten sjans for den slags, eller hur? Og når kortet sitter i maskina har jeg problemer med å komme inn i bios. Trykker Del, får den meldingen som sier at jeg er på vei inn (husker pokker meg ikke hva som står der nå...), så hopper den rett videre til skjermen hvor det står trykk F4 for raid-oppsett, noe som heller ikke fungerer nå... Gjorde det tidligere Nesten så jeg lurer på om det er et dårlig kort... Har lastet ned en fil med RAIDdrivere, men jeg vil ikke ha raid, bare en ekstra sata-kontakt... Håper noen kan hjelpe meg her. Endret 2. november 2006 av Foe_of_Good Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Ja det kan være små justeringer her. -montere kortet ditt på PCI nr: 3 ? -deaktivere 4th boot device i Boot device priority -ikke kopler på noe disk før du har installert kortet I Windows og -kople disken etter at du har koplet kortet ditt. (du prøver begge alternativene her. Men når du kopler en disk så må du i bios og kontrollere at bootdevice priority har ikke forandret seg, for at det gjør det nemlig) -ikke prøve deg med noe Raid drivere men laste ned noe annet. De driverne du trenger dem etter at du har kommet i Windows, ikke før. -eventuelt anable for plug and play by OS … under Advanced før du kopler kortet ditt. Det kan være en IRQ konflikt men velger helst å tro på en styrt installering, dvs ha et plan som du gjennomføre. Dvs at du forandrer ikke ting tilfeldig men at du har skrevet ned hvordan eller hva du gjør når det oppstår, det og det. Kanskje du har prøvd alt det allerede? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 av og til så heter det raid drivere bare fordi at kontrolleren støtter raid, uten at det nødvendigvis trenger å aktiveres raid. iallefall slik jeg har forstått det... Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Takker for svar så langt. Dette er det jeg nå har prøvd: Gikk inn i BIOS, så at Plug & Play O/S var slått av, satte den til "On". Byttet PCI spor på kortet. Bare med PCI kortet i maskina henger den seg på POST. Det som kommer frem der er bl.a: Vendor: 1095 - Device: 3112 - Class: 0104 - Device Class: Raid Controller - IRQ: 3 Såvidt jeg kan se betyr dette at PCI kortet i alle fall blir registrert. Med HDD koblet til henger det seg i POST for kortet: SiI3112A SATARaid BIOS Version 4.2.12 Copyright 1997 - 2003 Silicon Image, Inc Press <Ctrl+S> or F4 to Enter RAID utility Primary Channel Maxtor 6V300F0 286188MB Om jeg prøver å gå til HK's BIOS med kortet i PCI-slot hopper den over det og går til kortets post nevnt over. På kortets BIOS er mulighetene: Create RAID (Ikke mange nok hdd'er til å lage Raid) Delete RAID (Ingen raid-oppsett å slette) Rebuild Mirrored Set (Ikke noe å gjennoppbygge) Resolve Conflicts (Ingen Konflikter) Low Level Format (Format..? Tør ikke prøve!) Ved Exit henger maskina seg. I HK's BIOS er RAID Disabled. Jeg bare lurer.. Tyder jo på at dette kortet er ment for RAID, og jeg har sett nesten identiske kort hos komplett, mpx og computercity som virker til å være bare ekstra SATA kontakter, uten RAID. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Burde vel ikke det, da RAID er disabled? Ble du noe klokere av dette, Wiberos? Endret 31. oktober 2006 av Foe_of_Good Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 det kan jo også være at kortet er defekt? har du prøvd det i en annen maskin? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Ok, jeg lurer på det da, har du prøvd å komme i Bios til Hovedkortet med SI kortet tilkoplet med bruk av en vannlig PS/2 tilkoplet tastatur? For at det er selvfølgelig et litt problem at du kommer ikke i Biosen. Og da mener før det går så langt at bios til SI kommer fram? Du kan laste ned Bios update utilities og Si3112 base bios, som er den b4270.bin og flashe kortet ditt. Da får du ikke den raid funksjon der. Du skal ikke flashe den 4270.bin file. Det er den b4270.bin. (her er det selvfølgelig mulig å bruke den siste bios som er b4279.bin hvis du vil.) Du kan bruke Updflash.exe med parameter og uten parameter. Syntaksen finner du i Readme file. Du kan kjøre bare updflash.exe uten noe annet i meny mode, da vil du få litt info om den flash memory chip. Og det er PCI og ikke PCIexpress kort du har ? Bios versjon som rapporteres her er 4.2.12? Det er ikke å finne info om på SI sine sider. Er den feil eller? Det er andre ting som farter rund i hodet vedrørende alt dette men, men å bekrefte om du kan entre bios med et annet tastatur, og flashe kortet til base bios, vil hjelpe mye. Vennligst skrive litt om hvor du har OS og ellers andre feilmeldninger som du har fått. Det er konflikt her, men jeg tror at du kommer til en løsning. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 Jeg har OS på SATA1 kontakt på hk, på en 400gb Hitatchi. Har prøvd å kjøre den fra PCI også, men henger seg på samme sted før den booter. Jeg har faktisk vanlig og USB tastatur tilkoblet, ingen av dem vil få meg inn i hk's BIOS mens kortet står i. Kortet er vanlig PCI, funka på mitt forrige HK, og der var det ikke PCIe Og nå sitter skjermkortet mitt i PCIe. Du sier at den nyeste BIOSen er 4279. Hva med 4.2.79? Høres jo ikke så feil ut da i forhold til min 4.2.12. Hadde jo vært veldig interesant å prøve å flashe kortet, men så lenge jeg ikke får boota med det i maskina er det jo noe vanskelig.. Jeg har skrevet inn til ASUS Technical Support og venter på svar fra dem. Mine tanker om dette er at HK'et ikke støtter mer enn 6 HDDer, eller at PCI kortet er blitt ødelagt. Det har ligget ubrukt en stund, så... Mye kan jo ha skjedd. Setter stor pris på flere innspill her Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Er det ikke det ene, så er det det andre... Gir opp hele pc'en snart. Først dette med at jeg bare kom inn i Sikkermodus ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=653579&hl= ) på maskina mi, så dette med den forb***a PCIkontrolleren, og hva venter på meg idag..? Joda, en stk rast hdd... Desverre mye større enn den jeg har liggende, så enda en ny hdd er bestil fra komplett, og jeg håper jeg rekker å redde ut tinga mine før den knekker helt... Hva har dette med PCIkortet å gjøre..? Ikke noe annet enn at jeg gir opp hele greia. Er møkka lei hele boksen nå, like før jeg tar meg opp ett lån og bestiller noe fra AlienWare isteden. Takker tha stoffi og wiberos for sine innlegg. Lenke til kommentar
Wolfman83 Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 leste forholdsvis raskt gjennom alt nå så kan hende jeg ikke har fått med meg alt. Men først, har du de siste xp-driverne til kortet? Et du 100% sikker på at de er installert riktig? Er det rett versjon som kommer opp når du går i device manager og trykker på egenskaper? Jeg trodde en gang jeg hadde installert driverne, men det viste seg at det faktisk var de gamle som lå inn. Hvis du ikke får startet windows med kortet, prøv å KUN kjøre med OS harddisken + kortet selvsagt (ingen andre disker, ikke på kortet heller). Mulig det kan være en konflikt mellom sata/ide, så prøv å installere XP på en disk som kjører det motsatte av det du har prøvt hitti og se om du får startet da? Har du fått oppdatert de siste xpdriverne? (merk at de driverne som støtter sata disker på hovedkortet IKKE trenger å fungere for sata disker på kontrollerkort), får du oppdatert bios? Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 BIOS er oppdatert til siste utgave, men kommer jo ikke inn dit når kortet sitter i... I devicemanager får jeg opp 2 stk nVidia nForce4 Serial ATA Controller, Primær IDE kanal Sekundær IDE Kanal og Standar Dual PCI Channel IDE-kontroller. Hva den siste der er for noe veit jeg ikke helt.. Eneste som sitter i PCI nå er nettverkskort, eller så har jeg to ekstra USB satt til hovedkortet. Det satt ett FireWire kort der tidligere, men har plukka ut dette for å sjekke om det PCI-sporet fungerte bedre. Ok, hadde nogenlunde gitt opp hele denne greia, men what the heck... Åssen får jeg lagt inn SATA-drivere uten å ha kortet i maskina, for da vil den jo ikke boote uansett hva jeg gjør. Og jeg vil ikke innstallere windows på nytt bare for å legge inn noen SATA-drivere under innstalasjon Men de stedene jeg har lest så står det at disse driverne skal legges inn i "Ny maskinvare funnet", men når maskina ikke vil boote... Håper bare ikke at jeg, ved å innstalere drivere for dette PCIkortet, ødelegger de nForce4 driverne som allerede ligger inne.. Men åssen legger man dem inn? Lenke til kommentar
Wolfman83 Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 BIOS er oppdatert til siste utgave, men kommer jo ikke inn dit når kortet sitter i... I devicemanager får jeg opp 2 stk nVidia nForce4 Serial ATA Controller, Primær IDE kanal Sekundær IDE Kanal og Standar Dual PCI Channel IDE-kontroller. Hva den siste der er for noe veit jeg ikke helt.. Eneste som sitter i PCI nå er nettverkskort, eller så har jeg to ekstra USB satt til hovedkortet. Det satt ett FireWire kort der tidligere, men har plukka ut dette for å sjekke om det PCI-sporet fungerte bedre. Ok, hadde nogenlunde gitt opp hele denne greia, men what the heck... Åssen får jeg lagt inn SATA-drivere uten å ha kortet i maskina, for da vil den jo ikke boote uansett hva jeg gjør. Og jeg vil ikke innstallere windows på nytt bare for å legge inn noen SATA-drivere under innstalasjon Men de stedene jeg har lest så står det at disse driverne skal legges inn i "Ny maskinvare funnet", men når maskina ikke vil boote... Håper bare ikke at jeg, ved å innstalere drivere for dette PCIkortet, ødelegger de nForce4 driverne som allerede ligger inne.. Men åssen legger man dem inn? 7205901[/snapback] I device manager høyreklikker du jo bare på de 2 stk nVidia nForce4 Serial ATA Controller og trykker driver-->oppdater driver? Du må jo ikke ha kortet i for å oppdatere driverne? Du kan jo prøve å disable de "2 stk nVidia nForce4 Serial ATA" og prøve å starte på nytt med kortet i og se om det går? Syns det er rart det ligger en "Standar Dual PCI Channel IDE-kontroller" der. Har du hatt IDE PCI kontrollerkort der før? Kan evt prøve å disable denne? Er rimelig sikker på at det er en maskinvarekonflikt etter eller annet sted som forårsaker at maskinen ikke vil boote med kortet Men har du prøvt å kjøre 2 stk satadisker på kontrolleren? feks ta en av de andre sata diskene du har koblet til HK og koble den til slik at du har 2 stk satadisker koblet til kontrollerkortet. Tror du har 2 stk "nVidia nForce4 Serial ATA" i device manager pga at du har 2 stk sata uttak på kortet. verdt et forsøk. Du kan evt prøve å disable 1 av "nVidia nForce4 Serial ATA"ene i devicemanager å prøve med kun 1 disk? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 I tillegg til de andre forslagene som er gitt her, synes jeg at det er på tiden nå å få en avklaring på et ”problem ” som kanskje er ikke det, men som vi vet at det skal ikke være slik. Det er det at kontrolleren skal ikke brukes til raid. Det er ikke umulig at en del av løsningen kan være her. Det er feil ID som enten rapporteres til Hbios eller som Hbios oversetter. Du må laste ned bios update verktøy og den siste biosen til kortet . Den siste er den b4279 (file) eller 4.2.79 som versjon, det er det samme. Men du skal bruke IKKE r4279.bin, IKKE 4279.bin, men b4279.bin. Du skal bruke updflash.exe for å gjøre det., siden du kommer ikke i Windows med kortet tilkoplet. Opprette en oppstarts disk, kopiere de filene det gjelder og kjøre. Prøve bare med updflash.exe først. Den skal rapportere tilbake litt info, for å kontrollere hvordan det står der. Det er ikke sagt at vi har løsningen her, men vi må få stoppe biosen av å sette Pci kortet som først boot priority. Det er rapportet vanskeligheter med Sil3112. Konflikter. Har du flashet kontrolleren før? (4.2.12 hvor kommer den fra?) Så ikke ”Gi opp” det er problemer som alle som har konfigurert Pci kortene gjennom tidene har fått problemer som er av type du har nå. Det er ikke bare din PC. Ta det som utførdrning. Og til slutt, på grunn av alle vi, lærer av dette, ønsker at du ser og noterer ned litt om: Hvor mange aktive partitioner du har, om det er tilfelle hvor, åpne boot.ini file og se om det er noe tilleggs entries som er kommet der, og ellers andre ting som virker ”normale” ellers men som var ikke der. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 er vel litt vanskelig å bruke en oppstartsdiskett om man ikke kommer seg forbi P.O.S.T.? ellers godt tips. Lenke til kommentar
wiak Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) prøv å disable nvidia kontrollern i bios og alt det andre som starter som firewire/usb, og prøv å boote bare silicon image kontrollern, uten noe nvidia Endret 7. november 2006 av wiak Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Nå kan det være at noen kontrollere rett og slett ikke går sammen. Om det er at de bruker samme I/O e.l vet jeg ikke. Men det samme har jeg opplevd med promise og highpoint. Highpoint var onboard og jeg la til et PCI promise. uansett hva jeg forsøkte så fikk jeg ikke disse til å spille sammen. Løsningen var å finne en kontroller uten BIOS. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg har akurat maken sata kontroller. Jeg innstalerte med driverne når jeg innstalerte windows. Og den boter helt fint nå Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 er vel litt vanskelig å bruke en oppstartsdiskett om man ikke kommer seg forbi P.O.S.T.? ellers godt tips. 7234425[/snapback] Helt riktig det. Oppstartsdiskett er en Dos en selvfølgelig, og jeg valgte å nevne delvis de lyspunktene her, ut fra den tanken at når han kunne komme så langt med Bios filene osv. vi kunne da deaktivere alle sata kanalene eller mer om nødvendig og bare angripe kontrolleren. For at vi kan deaktivere alt og bruke kun A:\ og PCI kontrolleren, ikke sant? Dvs målsetningen her var ikke å boote Windows eller prøve noe disk eller annet, men kun å oppdatere Biosen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå