Gå til innhold

hvordan finne ut hvilken ou en bruker er i? [LØST]

Anbefalte innlegg

i en BAT-fil - er det der mulig å finne ut hvilken brukergruppe en person er i?

planen er å finne ut hvilken brukergruppe en person er i for så å starte en annen bat-fil på bakgrunn av denne informasjonen. (alternativt så kan jeg kjøre en slags else-if-løsning men dette vet jeg ikke helt hvordan en gjør ennå....)

edit: endret topic

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du tenker på domene/workgroup så er det en variabel som heter %userdomain%

7194457[/snapback]

denne informasjonen gir bare maskinnavnet. Jeg er ute etter å finne ut hvilken OU en bruker er med i.

Såvidt jeg har kunne lese meg frem til må jeg bruke VB for å koble scriptet opp mot DC for å finne ut hvilken brukergruppe en person er i.... hvordan vites ikke ennå...

Lenke til kommentar

det er godt mulig jeg har formulert meg dårlig så jeg prøver en gang til:

Når en bruker trykker på en vbs eller BAT-fil skal dette scriptet finne ut hvilken OU brukeren tilhører. På bakgrunn av hvilken OU brukeren tilhører skal en gitt kode kjøres. denne koden har jeg allerede så den er ikke noe problem.

Dette skal skje på et stort nettverk hvor brukerne ligger inne i AD.

Såvidt jeg har skjønt må en bruke LDAP for å koble seg opp til AD for å ta en spørring der, men jeg har ikke funnet noe som kan ligne på det jeg skal gjøre.

Noen som har noen andre innfallsvinker på hvordan dette skal/bør gjøres?

Lenke til kommentar
det er godt mulig jeg har formulert meg dårlig så jeg prøver en gang til:

Når en bruker trykker på en vbs eller BAT-fil skal dette scriptet finne ut hvilken OU brukeren tilhører. På bakgrunn av hvilken OU brukeren tilhører skal en gitt kode kjøres. denne koden har jeg allerede så den er ikke noe problem.

Dette skal skje på et stort nettverk hvor brukerne ligger inne i AD.

Såvidt jeg har skjønt må en bruke LDAP for å koble seg opp til AD for å ta en spørring der, men jeg har ikke funnet noe som kan ligne på det jeg skal gjøre.

Noen som har noen andre innfallsvinker på hvordan dette skal/bør gjøres?

7211091[/snapback]

Kan du ikke hente ut brukeren vha LDAP og bruke ADsPath for å finne OU?

Lenke til kommentar
Kan du ikke hente ut brukeren vha LDAP og bruke ADsPath for å finne OU?

7215629[/snapback]

men hvordan blir den spørringen hvis det er tre OU'er som er alternativet? tre spørringer da eller?

(er helt blank på dette så sorry hvis det blir teite spørsmål).

fikk til å endre verdier i registry i en bat-fil.. litt pes med det også men deilig å få det til :D

Lenke til kommentar

hvis det er på en 2003 server du skal bruke bat filen, så har 2003 en innebygget CMD kommando som heter dsmod.

denne kan så vidt jeg vet brukes til å endre bruker info osv. i AD, og skal også kunne brukes til å hente ut info om brukere osv.

jeg har ikke så alt for mye erfaring med den selv, bortsett fra et par script som bytter passord på flere brukere om gangen, så jeg kan dessverre ikke være til mer hjelp..

men hvis det er en 2003 server, så vil jeg anbefalle at du leker litt med dsmod, så finner du det nok ut..

Lenke til kommentar
hvis det er på en 2003 server du skal bruke bat filen, så har 2003 en innebygget CMD kommando som heter dsmod.

denne kan så vidt jeg vet brukes til å endre bruker info osv. i AD, og skal også kunne brukes til å hente ut info om brukere osv.

jeg har ikke så alt for mye erfaring med den selv, bortsett fra et par script som bytter passord på flere brukere om gangen, så jeg kan dessverre ikke være til mer hjelp..

men hvis det er en 2003 server, så vil jeg anbefalle at du leker litt med dsmod, så finner du det nok ut..

7222877[/snapback]

dc ligger på en 2003 ja. så før leke meg litt med den. planen er å kjøre det fra en annen maskin i nettverket, men jeg får leke meg litt.. så finner jeg nok ut av det. takk for info

Lenke til kommentar

etter litt eksperimentering fant jeg ut at kommandoen "dsquery" passet best for spørringer mot AD.

en slik spørring vil se slik ut i BAT:

if exist \\server\bat\dsquery ou domainroot -name administrasjon -u %username% goto Administrasjon

dette vil sjekke om en gitt bruker ligger i en OU med navn administrasjon og kjører en kode hvis det gjør så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...