Tja Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 I går kveld var jeg dum nok til å åpne en mail med et gif-vedlegg fra en ukjent person. Jeg åpnet selvsagt ikke vedlegget, men ettersom jeg har "forhåndsvisning av mail"... Det var da (eller rett etter) problemet startet: Maskinen hang, eller ihvertfall virket å gjøre det. Jeg fikk melding om at Outlook ikke fikk kontakt med D:-harddisken. Det er her jeg har lagret gamle mails, og som Outlook overfører >1 måned gamle mails til. Dette har jeg aldri opplevd tidligere, men tenkte en reboot ville gjøre susen. Men så snart Windows XP-logoen var kommet opp, sneglet maskinen seg videre til innloggingsvinduet. Etter det virket det som om harddisken bare jobbet 3 sekunder før den tok en lang hvilepause, jobbet 3 sekunder videre, etc. Etter ca. 15 minutter, kom desktopen opp. Jeg restartet nok en gang, men samme problem. Samme smørja også i "Safe"-modus. Etter mange timer, fant jeg ut at det var best å reinstallere Windows (til tross for at det tar ca 3 dager før jeg har fått alt opp igjen av drivere, progs., etc.). Under installeringen av Windows, står det at det er feil på D:-harddisken min, og den "reparerer" ved å fjerne bad sectors. Jeg har nå fått opp Windows med det grunnleggende, men ser bla. at en viktig katalog er borte fra harddisken. Jeg har heldigvis backup, men den er fra 2 uker tilbake i tid. - og tenker at det uansett er best å overføre det gamle, i tilfellet det er andre filer som er borte... Beklager alle ordene, men (og her kommer spørsmålet): Er dette et virus? Er det problemer med harddisken? Problemet kom rett etter at jeg hadde sett på de mailene... Jeg har sendt vedleggene til Norman for kontroll.... er spent... Noen som har opplevd noe lignende? Takker for alle innlegg! Lenke til kommentar
Entim Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Høres ut som du har fått en trojaner eller noe spyware som har endret winlogon.exe http://www.lavasoft.de/ Adaware for fjerning av spyware http://www.safer-networking.org/no/index.html Spybot samme som adaware men med litt ekstra funksjoner. Jeg bruker begge, det den ene ikke finner finner den andre. http://no.trendmicro-europe.com/consumer/h...call_launch.php En god og gratis online sikkerhets skjekk Lenke til kommentar
Disease Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Virker nesten som det var et virus eller noe anna dritt ja. Virker pcen som den skal nå da? Lenke til kommentar
Tja Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Ja, maskinen fungerer nå - men ettersom jeg kjørte i "safe"-mode, virket verken Explorer (for Online sjekk) eller Norton Antivirus. Å starte programmer fra "Start"-knappen tok nesten 20 minutter, og så ikke ut til å fungere når de endelig kom opp. Kan trojanere bla. medføre feil på harddisker? Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 last ned HD tach du Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå