Gå til innhold

Nytt lydkort skal kjøpes - X-Fi ?


Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Planlegger å kjøpe meg et nytt lydkort da jeg akkurat har kjøpt Dark Messiah of Might and Magic... Det krever så sykt mye av pcen, og har bare et integrert onboard lydkort jeg bruker nå..

 

Kortet kommer til å bli brukt aller mest til spilling, men også litt musikk.

 

Jeg har vurdert Sound Blaster® X-Fi Xtreme Gamer - Fatal1ty Professional Series:

http://no.europe.creative.com/products/pro...9&product=15854

 

"X-Fi, verdens kraftigste lydprosessor, gir raskere bildefrekvenser i spill med maskinvareakselerert Direct X, OpenAL og EAX 5.0"

 

Noen som har noen forslag eller innspill? :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"X-Fi, verdens kraftigste lydprosessor, gir raskere bildefrekvenser i spill med maskinvareakselerert Direct X, OpenAL og EAX 5.0" 

7187974[/snapback]

 

Jeg har innspill! Hvorfor kjøper man lydkort for å få raskere BILDE-frekvens? Hvis man vil ha bedre bilde, kan man kjøpe seg et skjermkort.

 

Hvilket lydkort du bør velge kommer an på høyttaleroppsettet ditt. Det finnes mye bedre kort enn X-fi hvis du likevel bare skal ha et stereo-oppsett (ESI Juli@, Onkyo Wavio, E-MU 1212M) eller hodetelefoner, mens X-fi er helt ok hvis du har 6 høyttalere.

Lenke til kommentar
"X-Fi, verdens kraftigste lydprosessor, gir raskere bildefrekvenser i spill med maskinvareakselerert Direct X, OpenAL og EAX 5.0" 

7187974[/snapback]

 

Jeg har innspill! Hvorfor kjøper man lydkort for å få raskere BILDE-frekvens? Hvis man vil ha bedre bilde, kan man kjøpe seg et skjermkort.

 

Hvilket lydkort du bør velge kommer an på høyttaleroppsettet ditt. Det finnes mye bedre kort enn X-fi hvis du likevel bare skal ha et stereo-oppsett (ESI Juli@, Onkyo Wavio, E-MU 1212M) eller hodetelefoner, mens X-fi er helt ok hvis du har 6 høyttalere.

7195124[/snapback]

 

hvis du ser over så trenger jeg ikke noe nytt skjermkort.. Det med raskere bildefrekvenser har vel kanskje med at lyden er så presis på bilder der hvor det skjer mye, at lydkortet henger med... vet ikke helt, men må jo være noe sånt..

Lenke til kommentar
... vet ikke helt, men må jo være noe sånt..

7196065[/snapback]

 

Du skjønte visst ikke poenget mitt? Du får bare meget minimal forandring i bilde ved kjøp av lydkort i form av avlastning av CPU.

7201750[/snapback]

 

Så forklar han bedre enn å komme med frekke kommentarer da. Kom gjerne med informasjon som kan hjelpe han med å få might and magic til å fungere som det skal istedenfor å komme med eplekjekke kommentarer!

Lenke til kommentar

Det lydkortet gjør er og avlaste CPU fra den jobben men du merker ingen ytelsesøkning i praksis, jeg har sjøl Xtreme Music-versjonen og er meget fornøyd med det, lydkvaliteten var noe bedre enn det integerte.

 

merka ikke noe til at lyden holder bedre følge, siden den holdt følge med det integrerte også :p

 

Hvis maskinen din sliter med spillet vil det altså ikke gå noe spesiellt bedre ved kjøp av ekstra lydkort, bruk da heller penger på CPU, RAM eller skjermkort om mulig.

 

Alt i alt er det et bra kort men ikke noe du egentlig trenger om du er fornøyd med det du har fra før.

 

(mine meninger) ;)

Endret av Mitjmannen
Lenke til kommentar

Eneste aberet med X-Fi er at det ikke finnes noe støtte for X-Fi i andre OS enn Windows. Det kommer riktignok lukkede drivere for GNU/Linux i 2. kvartal neste år. Men skal du kjøpe deg et billig og godt lydkort nå, vil Audigy 4 eller Audigy 2 ZS være mer enn nok. Disse kan kjøpes for en svært billig penge, og du får mye lyd for pengene.

Lenke til kommentar
Eneste aberet med X-Fi er at det ikke finnes noe støtte for X-Fi i andre OS enn Windows. Det kommer riktignok lukkede drivere for GNU/Linux i 2. kvartal neste år. Men skal du kjøpe deg et billig og godt lydkort nå, vil Audigy 4 eller Audigy 2 ZS være mer enn nok. Disse kan kjøpes for en svært billig penge, og du får mye lyd for pengene.

7201860[/snapback]

 

 

Problemet er at maskinen min er mye bedre enn det spillet krever, men fortsatt hakker det..

 

Pcen min:

- Intel Pentium 4 3,2ghz

- 1024 DDR2 Dual Channel Kingston ram

- Gainward Geforce 6800 GS 1,4 ns 512mb ram

- Western Digital Super Ata disk - 10 000 rpm

 

Og kravene til spillet er:

- Pentium 4 2,6gh

- 512mb ram

- skjermkort med 128mb ram

 

Så derfor jeg begynner å lure på hva annet enn lydkortet det kanskje kan være...ellers må det være noe med spillet i seg selv da

Lenke til kommentar

Skjermkortet ditt er ikke akkurat lynkjapt. Men uansett tilbake til topic, jeg anbefaler deg virkelig å kjøpe et X-fi lydkort. Jeg satte inn et X-fi Xtreme Music i min spillpc igjen, etter at det sto i media senteret en periode og det ER virkelig forskjell. For det første forsvinner all susing man ofte får i innebygde lydkretser og lydkvaliteten løftes mange hakk, noe som er VELDIG merkbart, spesielt med et godt headset. Spill blir også mer flytende, men forskjellen er nok ikke på merkbart mange FPS. Det ligger nok heller i det at lyden ikke blir en flaskehals lenger. For eksempel går det ikke så tregt når det skjer veldig mye på en gang i et spill. Med det innebygde lydkortet kunne jeg også merke tendenser til lugging (selv om FPS'en aldri var under 60) når jeg brukte winamp samtidig som jeg spilte CS source. Dette forsvinner helt når jeg setter inn X-fi lydkortet. Jeg anbefaler deg også å holde deg unna de to nye "billig" x-fi kortene og gå for minimum X-fi xtreme music versjonen.

 

Specs på gamer pc'en er forresten:

FX60

2gb ram

Asus A8N32-SLI deluxe

ATI X1900XT

X-FI xtreme music

2x74gb raptor i RAID0

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Så du mener at mitt skjermkort med 1,4nanosekunders tilgang på de 512mb ramene ikke er bra nok til å kjøre et spill som krever 128mb grafikkort? Tullpreik! Pleier å kjøre alt som er übersmooth, hakking og etterslep har aldri vært et problem...

 

Hvor mye å si har lcd skjermen? Bruker en Nec Multisync 1770NX....er bildet som hakker aller mest..

Lenke til kommentar

Skjermen din har ingenting å si på om det hakker eller ei og nei skjermkortet ditt er ikke lynraskt lenger desverre. Etter det jeg ser så er det Dark Messiah of Might and Magic du prøver å få til å flyte fritt og det krever litt morro for å få det til.

 

Legg heller pengene i andre ting før du kjøper nytt lydkort. Du vil få mer igen for det ytelsesmessig, ett godt lydkort er bonus ;)

Endret av Nosferatu
Lenke til kommentar
Så du mener at mitt skjermkort med 1,4nanosekunders tilgang på de 512mb ramene ikke er bra nok til å kjøre et spill som krever 128mb grafikkort?  Tullpreik!

7201970[/snapback]

 

Ingen innlegg her var skrevet var med hensikt å være frekk.

 

Kravene til spillet settes som minimuskrav legger opp til lave innstillinger (inkl. lav skjermoppløsning). Man må ofte en god del over recomended før man får bra flyt i 1280 x 1024.

 

Operating System: windows 200/xp (only)

Processor: Min - 2.2GHz CPU Rec - 3 GHz CPU

Memory: Min - 512 GB Ram Rec - 1 GB Ram

Disk space: 6+ GB

 

 

Supported video cards at the time of release:

Min - 128mb Video Card

Rec - 256mb dx 9 Card

 

Med det skjrmkortet du har nå, bør du kanskje sette ned skjermoppløsning en del hvis det hakker. Mengden skjermkortminne har lite å si i de fleste spill, det er hastigheten på minnet som teller.

Lenke til kommentar

Pcen min:

- Intel Pentium 4 3,2ghz

- 1024 DDR2 Dual Channel Kingston ram

- Gainward Geforce 6800 GS 1,4 ns 512mb ram

- Western Digital Super Ata disk - 10 000 rpm

 

Og kravene til spillet er:

- Pentium 4 2,6gh

- 512mb ram

- skjermkort med 128mb ram

 

Så derfor jeg begynner å lure på hva annet enn lydkortet det kanskje kan være...ellers må det være noe med spillet i seg selv da

7201928[/snapback]

 

Prosessoren din er heller ikke mye å skryte av, jeg har den samme, og har klokket den til 3.5Ghz, likevell henger den laaangt etter skjermkortet, ett 7900GTO

Lenke til kommentar
Så du mener at mitt skjermkort med 1,4nanosekunders tilgang på de 512mb ramene ikke er bra nok til å kjøre et spill som krever 128mb grafikkort?  Tullpreik!

7201970[/snapback]

 

Ingen innlegg her var skrevet var med hensikt å være frekk.

 

Kravene til spillet settes som minimuskrav legger opp til lave innstillinger (inkl. lav skjermoppløsning). Man må ofte en god del over recomended før man får bra flyt i 1280 x 1024.

 

Operating System: windows 200/xp (only)

Processor: Min - 2.2GHz CPU Rec - 3 GHz CPU

Memory: Min - 512 GB Ram Rec - 1 GB Ram

Disk space: 6+ GB

 

 

Supported video cards at the time of release:

Min - 128mb Video Card

Rec - 256mb dx 9 Card

 

Med det skjrmkortet du har nå, bør du kanskje sette ned skjermoppløsning en del hvis det hakker. Mengden skjermkortminne har lite å si i de fleste spill, det er hastigheten på minnet som teller.

7204370[/snapback]

 

hastigheten er 1,4 ns, hva er din da?

Lenke til kommentar

Han tenker nok på antall MHz ikke latency ;)

 

Og det hjelper fint lite om du har veldig raskt og mye minne når du har en GPU som begynner og bli gammel.

 

Det at de skriver minne mengde i krava til spill har jeg egentlig ikke skjønt (forklar meg gjerne) noe av, det finnes sikkert mange kort med 256/512MB RAM som ikke kunne klart det spillet der, siden minne-mengde ikke har SÅ mye og si, spesiellt for blilligere kort.

Lenke til kommentar
Han tenker nok på antall MHz ikke latency ;)

 

Og det hjelper fint lite om du har veldig raskt og mye minne når du har en GPU som begynner og bli gammel.

 

Det at de skriver minne mengde i krava til spill har jeg egentlig ikke skjønt (forklar meg gjerne) noe av, det finnes sikkert mange kort med 256/512MB RAM som ikke kunne klart det spillet der, siden minne-mengde ikke har SÅ mye og si, spesiellt for blilligere kort.

7207715[/snapback]

 

 

Er 1300mhz på kortet mitt...det er så lite at kortet er ubrukelig mener du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...