Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

DVDen er forsvunnet fra coveret i flg Videosjappa.

Luv

Anbefalte innlegg

Leide en DVD-film i går. Da vi hadde sett den, putta vi den oppi coveret og kjørte ned til videosjappa med den. Vi kom frem 5 minutter etter stengetid og lokalet var tomt. Puttet den så nedi "brevsprekka" som man kan levere dem til dersom man kommer etter stengetid. Fikk en telefon i dag om at når de i dag skulle leie ut filmen til en annen, var ikke DVDen i coveret. Kan jeg anklages for noe, eller hva kan dem gjøre? Må jeg betale bot, eller kan jeg stå på mitt, og si at dvd'en må ha forsvunnet etter at jeg leverte den?

Endret av nEVERGOOD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir ord mot ord..

dessverre..

7193419[/snapback]

Det blir det nok.

Spørsmålet her blir vel hvem som har bevisbyrden. Er det opp til kunden å bevise at den var i coveret, eller opp til butikken å bevise at kunden ikke hadde puttet den i coveret før han leverte den?

Begge er jo i så måte like vanskelig å bevise.

Muligheten for at dem prøver seg på det er jo tilstede. I så fall vil det hele medføre langt større kostnader for butikken og stå på sitt krav om at kunden må erstatte filmen enn at de tar det for egen regning.

Men jeg vil anta at dem prøver for å ikke åpne for at enhver kunde kan påstå det samme for å på den måte snike til seg en gratis film. Med mindre kunden i dette tilfellet er såpass god kunde at dem føler dem kan ta hans ord for at filmen var i coveret når han leverte den.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Tror denne "putte-dvden-i-brevsprekken" er litt risky - for med mindre noen filmer at de slipper coveret med dvden i sprekken har de nada bevis.

Dermed er det enklere for butikken å "bevise" dette ved å si at de ikke mottok noen plate.

Jeg tviler på at butikken kommer til å kjøre dette hele veien - men litt avhengig av hvordan du ytrer din sak kan det være at de lar det gå for denne gang. Vær høflig og møt gjerne opp. Si du kan snakke med daglig leder. Ansikt til ansikt er uansett bedre enn om du slenger ut noen rare gloser i telefonen.

Uansett er det en kjip opplevelse å oppdage at man ikke bruker sprekken lengre.

Lenke til kommentar

Jeg kan vel si såpass at jeg er en stamkunde der. Leier minst 3 filmer i uken, noe jeg vil slutte med på en prikk, om jeg må erstatte noe jeg aldri har tatt\mistet. Har snakket med dem på telefon, men dem bare ber meg lete mer. Får se hvordan det utarter seg. Er jo ikke så gnien at 150kr blir noe problem, men jeg gir meg ikke så lett på noe jeg vet jeg har rett i. ;p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Du får bare stå på ditt.

Om de er litt runde så skjønner de at de har tjent bra på deg og kan ta det tapet uansett..

Lenke til kommentar
Æsj, jeg tør vedde på at videoutleiere har ordninger med leverandørene som skaffer dem ny plate til produksjonspris uansett. De gir seg nok hvis du er flink og ikke hisser deg opp eller er kjip på noen annen måte.

7195339[/snapback]

De fleste videoutleiere betaler faktisk ingenting for filmene, de betaler en viss prosent av det de får inn på salget.

7199429[/snapback]

hm.. har vært borti 2 sjapper hjemme.. begge måtte ut med kr400+ per dvd. Husker ikke nøyaktig prising.. sry for offtopic..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...