Gå til innhold

Er du stolt av dialekten din?

wewwen

Er du stolt av dialekten din?  

49 stemmer

1. 1. Er du stolt av dialekten din?

• Ja, såklart!
      37
    • Nei, jeg hater den!
      1
    • Jeg er totalt likegyldig.
      10

Anbefalte innlegg

Dere er heldige som har fine dialekter.

Jeg tar meg selv i å spørre om det er noe å være stolt av, det å komme fra et sted som assosieres med Vazelina Bilopphøggers og 20-åringer som kjører opp og ned den eneste asfalterte veien i bygda med Volvo og skulkende 13-åringer i baksetet.

Jeg må flytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er absolutt ikke stolt av dialekten min, og synes den er verdens styggeste!

Jobber med kundeservice over telefon, og har helt ubevisst lagt om til en talemåte som ikke ligner på noe som helst, men det nærmer seg farlig fort bokmål..

Jeg er fra Kristiansund og snakker egentlig noe som for mange kan ligne trøndersk... Men når man snakker med folk fra hele norge og de helst skal forstå meg, så må jeg legge om

Lenke til kommentar
Dere er heldige som har fine dialekter.

Jeg tar meg selv i å spørre om det er noe å være stolt av, det å komme fra et sted som assosieres med Vazelina Bilopphøggers og 20-åringer som kjører opp og ned den eneste asfalterte veien i bygda med Volvo og skulkende 13-åringer i baksetet.

Jeg må flytte.

7237615[/snapback]

Vi kommer tydeligvis fra samme område, men hallo? Vazelina er jo drittøft! Rånere derimot.. vel jeg er egentlig glad jeg har flytta, Vazelina kan jeg høre på overalt. :cool:

Lenke til kommentar

LarsP: Veit ikkje heilt kor du har fått det frå at den trønderske dialekta di medfører Noregs beste språkøyre, men då eg studerte engelsk, lærte eg det av fonetikk-professoren min at det var den vestnorske dialekta som hadde det beste utgangspunktet for å lære språk, spesielt med det å "klare" lydane. Jamfør høgtone og lågtone.

Eg kjem frå Nordfjord, heilt nord i Sogn og Fjordane! Er so stolt av dialekta mi at det nesten er ei skam;) Har massevis av ord frå kasusa frå norrøn tid i dialekta mi, sjølv om dei fleste forsvinn. Til dømes seier vi nede på "sjøna" istadenfor sjøen.

Utan at eg har noko grunnlag for å seie det anna enn personlege refleksjonar og utforskning, vil eg tru at dialekta mi kanskje er den som liknar mest på nynorsk, noko som var VELDIG greit når eg skulle skrive stilar på ungdomsskulen og vidaregåande.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...