Gå til innhold

Er du stolt av dialekten din?

wewwen

Er du stolt av dialekten din?  

49 stemmer

1. 1. Er du stolt av dialekten din?

• Ja, såklart!
      37
    • Nei, jeg hater den!
      1
    • Jeg er totalt likegyldig.
      10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er stolt av dialekten min, hater når folk sier: Boka isteden for boken osv.

7190667[/snapback]

da må du slite med å få venner

jada, konge dialekt. Snakker helt vanlig bokmål

7190689[/snapback]

Hva faen er det med saken å "slite med å få venner." Her snakker vi alle normalt.

Lenke til kommentar
Er stolt av dialekten min, hater når folk sier: Boka isteden for boken osv.

7190667[/snapback]

da må du slite med å få venner

jada, konge dialekt. Snakker helt vanlig bokmål

7190689[/snapback]

Hva faen er det med saken å "slite med å få venner." Her snakker vi alle normalt.

7190700[/snapback]

tenkte ettersom du hater folk snakker med a-ending, utrolig mange som gjør det..

Lenke til kommentar

Vel.. Jeg har ikke så mye imot dialekta i og for seg.

Jeg kommer fra Svolvær i Lofoten og bor i Moss, så den gir meg litt identitet.

Men det er jo litt irriterende at jeg av og til må gjenta meg selv fordi noen ikke forstår hva jeg sier.

Det var veldig ille de første månedene. Hvem skulle trodd de ikke hadde ord som "dessa" (svinghuske) "mollj" (jord) og "tu-a" (klut) på østlandet?

På den annen side liker jeg ikke hva folk forbinder dialekten min. Dumme folk og trygd, for å si det rett ut. Og det har de vel egentlig all grunn til. Jeg ser nesten utelukkende bare dumme nordleninger på tv. Jeg blir frustrert når jeg ser folk som Martin Schanke, Steinar Bastesen eller hun som var med i Enstemig.

Så, stolt? Nei. Men heller nordlening enn bergensk eller sørlandsdialekt.

Lenke til kommentar
Nei, ikke spesielt. Snakker østlandsk. Kommer fra Kongsberg og snakker slik de fleste snakker der. Har ingen spesielle særpreg.

7193320[/snapback]

Det er én ting jeg har lagt merke til, som jeg ikke har hørt anna sted enn i Kongsberg.

"Våre" - Som i "Han kom bort til våre", i steden for "oss" (eller "vårs", som jeg ville sagt)

(:

Lenke til kommentar
Nei, ikke spesielt. Snakker østlandsk. Kommer fra Kongsberg og snakker slik de fleste snakker der. Har ingen spesielle særpreg.

7193320[/snapback]

Det er én ting jeg har lagt merke til, som jeg ikke har hørt anna sted enn i Kongsberg.

"Våre" - Som i "Han kom bort til våre", i steden for "oss" (eller "vårs", som jeg ville sagt)

(:

7193386[/snapback]

Mye mulig. Når jeg leser det nå så høres det rart ut, men godt mulig jeg sier det. Jeg ville også brukt "vårs" tror jeg. Eller muligens "oss" om jeg skulle snakket pent.

En annen ting jeg tror Kongsberg er spesielt for er blanding av mellom og gjennom. Jeg sier iallefall: Bilen kjørte mellom byen.

Men ellers så skiller dialekten seg lite fra andre dialekter på østlandet, før i tiden var den nok litt bredere, men nå er den nok mer utvannet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...