Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP-konflikt hele tiden.

Anbefalte innlegg

Hei. Hjemmenettverket er ikke enig med meg. Jeg får minst en gang hver halvtime en melding om at det er en ip-konflikt på systemet.

Slik er nettverket vårt bygd opp:

D-Link DI624+

kabel til iptelefon fra telio

kabel til Dreambox

kabel til familiepc

wlan til min private pc

wlan til min brors pc

Så langt så har jeg funnet ut at det er ikke min og min brors pc som krangler, dette fordi det har opstått konflikter mens min brors pc er av. Heller ikke min fars pc siden den har vært av siden lørdag.

Nettverket er wep kryptert så vi har ingen wlan snokere.

Vi har også to trådløse telefoner knyttet til iptelefon om det skal ha noen betydning.

Vi har ikke forandret noen instillinger på D-Linken den siste uka.

Noen som har en løsning på problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis alle enheterne er sat til å mottage IP automatisk - burde der ikke være nogen konflikter. Da klarer router å fordele IP'er til det forskellige enheter.

Sjekk at der er krysset av for DHCP i Dreambox'en. (expert oppsett/kommunikationsoppsett).

Jeg har ikke erfaring med IP-telefoni - med det burde være muligt å sette disse til Auto mottagelse av IP også.

Kimmer

Lenke til kommentar

Kontrollpanel --> nettverkstilkoblinger --> høyre klikk på den nettverkstilkoblingen du bruker og velg "egenskaper" --> Under "denne tilkoblingen bruker følgende enheter" merk av "internett-protokoll (TCP/IP) og trykk på egenskaper --> kryss av på "motta ip-adresse automatisk" og "motta DNS-serveradresse automatisk"

Finito! :!:

Lenke til kommentar
Kontrollpanel --> nettverkstilkoblinger --> høyre klikk på den nettverkstilkoblingen du bruker og velg "egenskaper" --> Under "denne tilkoblingen bruker følgende enheter" merk av "internett-protokoll (TCP/IP) og trykk på egenskaper --> kryss av på "motta ip-adresse automatisk" og "motta DNS-serveradresse automatisk"

Finito!  :!:

7219156[/snapback]

Slik har jeg det på stasjonære og bærbare maskinen min.. Den bærbare går på wlan.

Likevel får jeg IP-konflikt innimellom.

Dere som sier "sett fast IP", det går vel ikke om man ikke har fast IP fra ISP?

Lenke til kommentar
Dere som sier "sett fast IP", det går vel ikke om man ikke har fast IP fra ISP?

7227769[/snapback]

LAN-IP og Internett-IP er to forskjellige ting.

Du har én IP mot internett, som de på andre siden av planeten finner deg på, og LAN-ip som du bestemmer helt selv, for den vises bare for deg og de i samme nettverk som deg.

Om du går der fevangen sa, og velger manuell IP; 192.168.1.XXX på alle PC'ene, så skal det funke.

Lenke til kommentar
Jo, du får én IP fra ISP'en din som du har mot internett.

Denne kan man vel aldri sette slik man vil selv.

Men så var ikke dette problemet til trådstarteren heller da.

Han har IP-konflinkt i lokal-nettverket sitt.

7228782[/snapback]

det var det jeg mente :p

Hvis routeren er satt opp til at pc-ene skal få IP direkte mot internett, kan du ikke sette statisk IP, så dette må disables...

Lenke til kommentar

Hmm, ser ikke ut til at dere er helt enige, og ser ut til at jeg forstår enda mindre.. :p

Ok, jeg har en trådløs router, ja. én maskin kobles til den trådløst, og en via ruter med kabel.

Jeg har alltid trodd man må sette "motta IP-adresse automatisk" for å i det hele tatt komme på nett, når man ikke leier statisk IP. Hvis dette stemmer, må jo den lokale IP'n tastes inn en annen plass enn "egenskaper for Internettprotokoll TCP/IP" ? Og isåfall, hvor?

Eller er det sånn at jeg kan sette manuell lokal IP i "egenskaper for Internettprotokoll TCP/IP" , så lenge jeg legger inn routerens IP i "Standard Gateway"?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det gamle Cisco modemet som UiB NGT kunder fikk hadde bare kapasitet til å dele ut 5 adresser, så det kan være feilkonfigurert/foreldet utstyr.

proffen_nr1.

Om du vet hva maskinen heter på nettverket kan du skrive "ping maskinnavn" i kjør. Da vil det komme opp en vindu med IP.

Alternativt kan du se på "status" på nettverkstilkoblingen. (Under arkfanen support)

Du åpner nettverkstilkoblinger ved start -> connect to -> show all connections

Lenke til kommentar
Hmm, ser ikke ut til at dere er helt enige, og ser ut til at jeg forstår enda mindre.. :p

Ok, jeg har en trådløs router, ja. én maskin kobles til den trådløst, og en via ruter med kabel.

Jeg har alltid trodd man må sette "motta IP-adresse automatisk" for å i det hele tatt komme på nett, når man ikke leier statisk IP. Hvis dette stemmer, må jo den lokale IP'n tastes inn en annen plass enn "egenskaper for Internettprotokoll TCP/IP" ? Og isåfall, hvor?

Eller er det sånn at jeg kan sette manuell lokal IP i "egenskaper for Internettprotokoll TCP/IP" , så lenge jeg legger inn routerens IP i "Standard Gateway"?

7236297[/snapback]

hvis routeren din er satt opp som en DHCP server, vil den dele ut en egen generert IP-adresse.

Men den kan også være satt opp til å få en IP-adresse utenifra, som jeg tviler på...

har du en 82.xx.xx.xx adresse får du nok mest sannsynlig IP utenifra huset.

men har du f.eks 192.168.xx.xx elns så har du fått en generert fra routeren din, men du kan sette den opp slik at du må bruke en statisk IP adresse, men tror ikke du skal trenge det, hvis du har satt opp routeren til å dele ut IP-er automatisk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...