Gå til innhold

SQL programmering i Visual C# 2005

Anbefalte innlegg

Jeg lager et lite program der jeg har noen SQL-tabeller. Når jeg kjører programmet i debug blir databasefilene lagt i \bin\debug-mappen. Hvis jeg så i IDE'et vil kikke på innholdet i databasen igjen, må jeg stenge prosjektet, kopiere .mdf og .ldf-filene opp i prosjektmappen og så åpne prosjektet igjen for å få de nye dataene inn i IDE'et.

Jeg skulle ønske at de endringene programmet gjør vil dukke opp i IDE'et også.

Er det noen lur løsning på dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ligger de ikke i App_Data katalogen da? Og om du ikke vil at de skal kopieres over, kan du vel bare høyreklikke på filen - egenskaper, og velge Copy to output directory = false

7188310[/snapback]

Nei, jeg har ikke noen App_Data-katalog.

I prosjektkatalogen ligger .mdf filen som jeg har laget. Men når jeg kjører programmet i debug blir det laget en ny i en bin\debug-katalog. Det er denne filen programmet jobber mot, men ikke denne filen som blir åpnet i Visual C#.

Lenke til kommentar
App_Data:

Contains application data files including MDF files, XML files, as well as other data store files. The App_Data folder is used by ASP.NET 2.0 to store an application's local database, which can be used for maintaining membership and role information. For more information, see Introduction to Membership and Understanding Role Management.

Msdn er jo der bare for moro skyld......

(http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ex526337.aspx)

Endret av Manfred
Lenke til kommentar
Er det virkelig ingen som har dette problemet?

Da må det være jeg som gjør noe feil. Noen som kan tenke seg hva jeg må gjøre?

7203424[/snapback]

Du kan gjøre som hpfarsda sa (Copy to output directory = false), og jobbe med filen som ligger i "source" katalogen din.

Evt. kan du sette opp build events (properties på prosjektet ditt - compile) og lage .bat filer som kopierer databasen frem og tilbake hver gang du kompilerer...

Hvis det er en winforms app, så; En annen mulighet er å sende med parameter til programmet om hvor databasen finnes når du debug'er (properties på prosjektet ditt - debug - command line arguments).

Endret av jorn79
Lenke til kommentar
Msdn er jo der bare for moro skyld......

(http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ex526337.aspx)

7204252[/snapback]

Gjelder ikke winforms, tror jeg.

Du kan gjøre som hpfarsda sa (Copy to output directory = false), og jobbe med filen som ligger i "source" katalogen din.

Funker ikke så bra. Da har jeg null kontroll på databasen i Visual C#, bare gjennom programmet mitt. Bedre å manipulere databasen selv og få de endringene med når programmet skal kjøre.

Evt. kan du sette opp build events (properties på prosjektet ditt - compile) og lage .bat filer som kopierer databasen frem og tilbake hver gang du kompilerer...

Høres lurt ut, men jeg får ikke kopiert databasen til prosjektkatalogen uten å close prosjektet først.....

Hvis det er en winforms app, så; En annen mulighet er å sende med parameter til programmet om hvor databasen finnes når du debug'er (properties på prosjektet ditt - debug - command line arguments).

7204377[/snapback]

Funker ikke...

Fatter ikke at det bare er jeg som har dette problemet.

Er det ingen andre som har nytte av å se hva programmet har gjort av faenskap med databasen??

Lenke til kommentar

Løsning:

Jeg opprettet et nytt prosjekt og la til den eksisterende databasen som ligger i en annen mappe. Da fikk jeg spørsmål om jeg ville kopiere databasen til prosjektmappen eller la den ligge og bruke den fra sin opprinnelige posisjon. Samtidig fikk jeg litt info om det jeg har lurt på hele tiden:

Hvis den ligger i prosjektmappen blir den kopiert til \bin\debug\ og det er den som blir brukt ved debugging av programmet. MEN hvis databasen blir liggende der den var, blir den brukt både i DatabaseExploreren og av programmet når det debugges.

Yippi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...