xD^^ Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hei hopp! På dette tidspunktet driver vi å renoverer her, og så fort vi er ferdige skal vi sette opp nytt nettverk her i huset. I løpet av denne uka får vi 20 mbit fiberoptisk bredbånd, noe som blir meget kos. Det kommer til å være tre PCer i huset, kanskje fire. Tre av disse kommer til å være stasjonære, og en skal være bærbar. Den bærbare, og maksimum én av de stasjonære skal være trådløse. Her er ett bilde som kanskje illustrerer litt bedre. Det jeg egentlig lurer på, er, hva trenger jeg av routere, kabler, nettverkskort, og slikt? Om noen kunne være så snille og gitt lenker til det jeg trenger, "gode" routere, så hadde jeg vært evig takknemlig. Jeg har veldig lite peiling på nettverk, og håper dere har noen kjekke forslag. Om det er noe annet jeg burde vite, om åpning av porter, kryptering av nettverk og lignende, så gi gjerne tips! Takk så mye for alle innlegg. Lenke til kommentar
hiper Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 hei! jeg går utifra at du har nettverkskort i alle maskinene og bare trenger router og kabler. router: router!! kabler her velger du alt etter lengde: kabler velg og dump etter lengde nå vet jeg ikke hvilket utstyr du får fra isp,men dette utgår i at du får modem av dem! Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Har selv et lignende oppsett, men gav bort mine billige trådløsrutere og la kabel i stedet. Testa en Dlink og en Cnet, men begge choka når jeg startet feks p2p. Cnet'n hadde i tillegg dårlig hastighet på kopiering av filer til filserver. Det viktigste jeg har lært til neste gang er i hvertfall QoS, og at routerprosessor er nogenlunde kraftig. Speedtouch'en til NGT som jeg bruker nå er rask, men choker den også når feks bittorrent startes... Lenke til kommentar
r_k Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hvis du ikke har kommet for langt i den renoveringsprosessen, og du har muighet til det så ville jeg sterkt vurdert å få lagt TP-Kablene i rør i veggen. Det blir mye finere enn å ha en lang og grå tp-kabel trekt langs veggene. Tror også jeg ville gått for den linksysn. Billig og bra router. Nå har vel den "bare" 100 mBit nettverk på så hvis du planlegger litt fremover i tid, så kan det være interesangt å legge på til gigabit switch i tillegg til denne. Da får du jo litt bedre hastighet internt. Har ikke noen gode forslag, men det finnes et lite hav av bokser. Lykke til i alle fall Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Hvis du ikke har kommet for langt i den renoveringsprosessen, og du har muighet til det så ville jeg sterkt vurdert å få lagt TP-Kablene i rør i veggen. Det blir mye finere enn å ha en lang og grå tp-kabel trekt langs veggene. Joda, vi har lagt "elektrikerrør" i veggene til kablene, så det blir nok pent. Endret 30. oktober 2006 av NorthGarden Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Jeg ville (har gjort) lagt Cat6 kabel med en gang. Jeg ville også ha basert meg på GigaBit switcher med det samme. Kan anbefale D-Link DGL 4300 router/aksesspunkt og D-link DGS 1005 GB switch, vi har 7-8 maskiner oppkoblet + IP-telefon , 2 maskiner er trådløse, en maskin står konstant med bittorrent og to-tre maskiner spiller online, i alle fall på kvelden. Nettverket fungerer helt problemfritt. Edit: typo Endret 30. oktober 2006 av ArtDeco Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Hvordan skal dette da kobles? "Hjemmesentralen" > router/aksesspunkt > switch? Hva er vitsen med switchen? Holder det ikke med router? Vil jeg merke stor forskjell mellom Cat5 og Cat6? Grunnen til at jeg spør er at jeg er veldig usikker på dette området. Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Du kan koble som du har vist på skissen din. Switch trenger du kun om du ønsker flere kablede enheter enn switchen som er i innebygget i routeren din har plass til. Eller om du ønsker å forenkle kabelstrekkingen. Det er ikke sikkert at du merker forskjell på Cat5 og Cat6, men har du GB nettverkskort og GB switch(i routeren) blir i alle fall ikke kabelen en flaskehals. Det kan fort bli noen ekstra enheter nettverket, jeg har f.eks IP telefon, printer og PS2 tilknyttet nettverket med kabel. Pluss 6 stasjonære (HTPC, Server, PC'er) på kabel, et par bærbare, to smarttelefoner, printer2 osv tilkoblet trådløst . Det blir fort mye når en først har muligheten. Kanskje kommer kjøleskap og komfyr også? Det er derfor jeg anbefaler å satse litt skikkelig med en gang. Endret 30. oktober 2006 av ArtDeco Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Ah. Så switchen gir egentlig bare ekstra porter til routeren? Eller, er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Ah. Så switchen gir egentlig bare ekstra porter til routeren?Eller, er jeg helt på jordet? 7187616[/snapback] Jepp Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Ah. Så switchen gir egentlig bare ekstra porter til routeren?Eller, er jeg helt på jordet? 7187616[/snapback] Jepp 7187633[/snapback] En router har egentlig ikke mer enn en inn-port og en ut-port, men de fleste routere har innebygget en switch. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 En router har egentlig ikke mer enn en inn-port og en ut-port, men de fleste routere har innebygget en switch.Akk. Da lærte jeg noe i dag også. Så da tror du det holder med en slik D-Link DGL 4300 router? Har du gode erfaringer med denne? Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 En router har egentlig ikke mer enn en inn-port og en ut-port, men de fleste routere har innebygget en switch.Akk. Da lærte jeg noe i dag også. Så da tror du det holder med en slik D-Link DGL 4300 router? Har du gode erfaringer med denne? 7187660[/snapback] Ja, jeg har bare gode erfaringer med denne. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Nå har det kommet inn enda flere "elementer" i bildet. I tillegg til at de tre maskinene skal ha kablet nettverk, skal det også settes opp tre digitale dekodere/tunere. Disse skal også være kablet. Kan jeg da bare trekke en kabel fra routeren til denne dekoderen? Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Nå har det kommet inn enda flere "elementer" i bildet. I tillegg til at de tre maskinene skal ha kablet nettverk, skal det også settes opp tre digitale dekodere/tunere. Disse skal også være kablet. Kan jeg da bare trekke en kabel fra routeren til denne dekoderen? 7194576[/snapback] Er usikker på hva slags dekodere du snakker om.. hvis det er mediaspillere som skal spille musikk/film fra en server eller en dekoder med kiosk kan du bare plugge disse i, så lenge det er plasser i switchen. Så vidt jeg kan se skal du ha seks enheter, og da må du supplere med en ekstra switch. Husk i så fall at når du kobler til en switch så bruker du en av plassene i "routerswitchen" 4 + 4 blir 7 i dette tilfelle. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 Det er en slags tuner, som kobles til tven. En slik som man har til parabolen, bare digital. Denne må kobles til nettet. Lenke til kommentar
r_k Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 3 decodere og 3 maskiner trenger 6 uttak, og da trenger du jo mer enn de 4 som er på dlink-routern. Da må du nok også invistere i en switch i tillegg som art sier. Og da er det bare å koble: internet -> router -> switch -> data/decodere. Du kan da selvfølgelig bruke de ledige portene i routeren også til data/decodere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå