Gå til innhold

Guide: Innstallering/Konfigurering, Fedore Core 6

Anbefalte innlegg

hehe..tok den:D Men jeg vet det er mange andre som syns fargene i ubuntu ikke er spesielt vakre. Med beryl inne så forsvinner bæsjen :D

Edit: Skal slutte å snakke om Ubuntu i denne posten nå å laste ned FC6 i stede..snakkes

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Oppdatert tråden igjen. Hvis noen av dere har følgt denne guiden til å få støtte for lyd codecs under Amarok og kanskje merket at det ikke funket siden forige oppdatering kan glede seg over at guiden nå er oppdatert for dette(ny pakke som må instaleres).

Ellers har jeg også lagt til en ny liten entry angående hvordan du kan klone Ctrl+Alt+Delete funksjonen i Windows med Fedora :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvor god PC må du ha for å kjøre Fedora Core 6? Går det ann å fjerne ting du ikke vil ha som feks programmer drivere osv?

7334188[/snapback]

hvis du kan kjøre windows så er det ikke noe problem å kjøre en Linux distro. Linux skal være mye flinkere enn windows til å utnytte cpu og ram resursene så du kan sikkert kjøre Fedora Core selv om du ikke kan kjøre Windows uten masse hakking osv.

Hvis du har lave speks er det ikke noe problem å kjøre et litt lettere skrivebordsmiljø(som f.eks Xfce4) noe du kan laste ned fra Yum. Tjenester som starter ved boot kan lett skrus av og det er ikke noe problem å fjerne drivere/programmer ved hjelp av Yum(ex).

Flere spørsmål så er det bare å spørre ;)

Lenke til kommentar
Mounte til andre harddisker... Trash disc?

Som du kanskje allerede har erfart så er det ikke lett å finne de andre harddiskene dine. Dette er fordi dem ikke er mountet, eller lastet ennå. For at dette skal skje må du skrive dem inn i fstab fila som ligger i /etc/.

Linux kan ikke lese NTFS(windows) partisjoner uten kmod-ntfs modulen(lastes ned med yum/yumex) men du får bare lese rettigheter med denne modulen. Det beste er at trash-disken din(dvs. harddisken der alle filmene, spillene, backupene etc. er lagret)

bruker Ext3 filsystemet som Linux støtter nativt. Du kan finne Windows drivere for Ext3 her.

Start en terminal og skriv følgende:

su <administrator passord>

gedit /etc/fstab

dette bør åpne fstab i en tekst editor. legg til dette på nederste linje:

/dev/<hardisknavn: sdc1, sda1, hda1...>  <mount mappe, hvor du skal ha tilgang til harddisken>  <filsystem: ntfs, ext3...> defaults 0 0

her ser du hvordan mitt ser ut på nederste linje av fstab:

/dev/sdc1  /home/Skinney/Share ext3 defaults 0 0

Legg til flere harddisker på samme måte, når du er ferdig, lagre fstab og lukk gedit. skriv inn:

mount -a

og så skal harddisken mountes til <mount mappe> (denne mappen må eksistere ellers vil mount gi deg feilmelding) og du skal nå ha tilgang til harddisken din fra denne mappen.

7185428[/snapback]

Jeg får ikke installert kmod-ntfs med yum.. Får meldingen "Nothing to do"..

Har testet både med og uten fedorafaq.com's YUM-config fil..

Hadde ingen problemer med dette i Fedora Core 5, men sliter med dette i FC 6..

Noen ideer?

Lenke til kommentar

Som du kanskje allerede har erfart så er det ikke lett å finne de andre harddiskene dine. Dette er fordi dem ikke er mountet, eller lastet ennå. For at dette skal skje må du skrive dem inn i fstab fila som ligger i /etc/.

Linux kan ikke lese NTFS(windows) partisjoner uten kmod-ntfs modulen(lastes ned med yum/yumex) men du får bare lese rettigheter med denne modulen. Det beste er at trash-disken din(dvs. harddisken der alle filmene, spillene, backupene etc. er lagret)

bruker Ext3 filsystemet som Linux støtter nativt. Du kan finne Windows drivere for Ext3 her.

gedit /etc/fstab

/dev/<hardisknavn: sdc1, sda1, hda1...>  <mount mappe, hvor du skal ha tilgang til harddisken>  <filsystem: ntfs, ext3...> defaults 0 0

Legg til flere harddisker på samme måte, når du er ferdig, lagre fstab og lukk gedit. skriv inn:

mount -a

og så skal harddisken mountes til <mount mappe> (denne mappen må eksistere ellers vil mount gi deg feilmelding) og du skal nå ha tilgang til harddisken din fra denne mappen.

7185428[/snapback]

Noen ideer?

7346461[/snapback]

Hmm, rart... Prøv med 'yum clean all' også prøv igjen. Vil minne deg på at dette bare gir deg lese rettigheter til ntfs disken din, du kan jo prøve å instalere ntfs-3g som visstnok skal gi deg full lese/skrive rettighet til ntfs disken(e) men har aldri prøvd dette selv så aner ikke hvordan det konfigureres...

Muligvis har du allerede instalert kmod-ntfs... Se om du får noen utslag hvis du prøver med Yum remove kmod-ntfs...

Lenke til kommentar

gedit /etc/fstab

mount -a

7185428[/snapback]

Noen ideer?

7346461[/snapback]

Hmm, rart... Prøv med 'yum clean all' også prøv igjen. Vil minne deg på at dette bare gir deg lese rettigheter til ntfs disken din, du kan jo prøve å instalere ntfs-3g som visstnok skal gi deg full lese/skrive rettighet til ntfs disken(e) men har aldri prøvd dette selv så aner ikke hvordan det konfigureres...

Muligvis har du allerede instalert kmod-ntfs... Se om du får noen utslag hvis du prøver med Yum remove kmod-ntfs...

7346699[/snapback]

Jeg trenger ikke mer en lese-rettigheter.. Skal prøve med yum clean all i morgen, for skal køye nå, og orker ikke reboot (multiboot FC6/Win XP)...

Hva er det yum clean all gjør?

Lenke til kommentar

yum clean all fjerner alle filer som yum har lastet ned. Det er mulig at yum ikke laster ned den nyeste lista over pakker og dermed ikke finner kmod-ntfs... Hvis du ikke finner det etter å ha kjørt yum clean all så kan du jo prøve å finne modulen ved hjelp av Yumex som gir deg lista og lar deg søke gjennom den :)

Lenke til kommentar
yum clean all fjerner alle filer som yum har lastet ned. Det er mulig at yum ikke laster ned den nyeste lista over pakker og dermed ikke finner kmod-ntfs... Hvis du ikke finner det etter å ha kjørt yum clean all så kan du jo prøve å finne modulen ved hjelp av Yumex som gir deg lista og lar deg søke gjennom den :)

7346775[/snapback]

Skal prøve rett etter skola i morgen :)

Lenke til kommentar

heisann, og takk for en fin guide som ga meg lyst til å prøve fc6 på laptopen etter en lengre ubuntu-periode! har nå fått et ålreit oppsett, og ting ser veldig bra ut! men; får ikke til 3d-akselerasjon.....

har noen et tips eller to?

her er situasjonen:

laptopen er en acer med ati mobility radeon 9700 128mb. har installert fglrx-kmod og kjørt aticonfig --initial (skinney: skrivefeil i guiden: aticonfig --initial, ikke --initialize).

xorg.conf ser slik ut:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Section "Monitor"

Identifier "aticonfig-Monitor[0]"

Option "VendorName" "ATI Proprietary Driver"

Option "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"

Option "DPMS" "true"

EndSection

Section "Device"

Identifier "Videocard0"

Driver "radeon"

EndSection

Section "Device"

Identifier "aticonfig-Device[0]"

Driver "fglrx"

Option "VideoOverlay" "off"

Option "OpenGLOverlay" "on"

EndSection

Section "Screen"

Identifier "Screen0"

Device "Videocard0"

DefaultDepth 24

SubSection "Display"

Viewport 0 0

Depth 24

EndSubSection

EndSection

Section "Screen"

Identifier "aticonfig-Screen[0]"

Device "aticonfig-Device[0]"

Monitor "aticonfig-Monitor[0]"

DefaultDepth 24

SubSection "Display"

Viewport 0 0

Depth 24

EndSubSection

EndSection

edit: satt på skjuletagger

Endret av chrishan
Lenke til kommentar

skal fikse skrivefeilen med en gang, takk for at du sa ifra!

Hmm, dette virker ganske rart... Men hva mener du med 3d-Akselerasjon(lav FPS i spill/glxgears?) skriv inn glxinfo i terminal og let deg fram til en setning som heter Direct Rendering og se hva svaret er der...

xorg.conf fila di ser fin ut fra mitt perspektiv, men nå bruker jeg Nvidia så... Med mindre noen på dette forumet kan hjelpe deg så er det kanskje verdt å titte innom www.fedoraforum.org og søke litt rundt, har hjelpet meg mange ganger :)

Lenke til kommentar

med 3d-akselerasjon mener jeg nettopp det at det går i sirup i glxgears og spill, ja. installerte ppracer (ala tuxracer) bare for å teste, og det er uspillbart......

glxinfo har følgende å melde:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

[chris@acer ~]$ glxinfo

name of display: :0.0

Xlib: extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0".

display: :0 screen: 0

direct rendering: No

server glx vendor string: SGI

server glx version string: 1.2

server glx extensions:

GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating,

GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap, GLX_OML_swap_method,

GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_hyperpipe,

GLX_SGIX_swap_barrier, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_MESA_copy_sub_buffer

client glx vendor string: ATI

client glx version string: 1.3

client glx extensions:

GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_EXT_import_context,

GLX_ARB_get_proc_address, GLX_SGI_video_sync, GLX_ARB_multisample,

GLX_ATI_pixel_format_float, GLX_ATI_render_texture

GLX version: 1.2

GLX extensions:

GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_EXT_import_context,

GLX_ARB_multisample

OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org

OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect

OpenGL version string: 1.2 (1.5 Mesa 6.5.1)

OpenGL extensions:

GL_ARB_imaging, GL_ARB_multitexture, GL_ARB_texture_border_clamp,

GL_ARB_texture_cube_map, GL_ARB_texture_env_add,

GL_ARB_texture_env_combine, GL_ARB_texture_env_dot3,

GL_ARB_transpose_matrix, GL_EXT_abgr, GL_EXT_blend_color,

GL_EXT_blend_minmax, GL_EXT_blend_subtract, GL_EXT_texture_env_add,

GL_EXT_texture_env_combine, GL_EXT_texture_env_dot3,

GL_EXT_texture_lod_bias

visual x bf lv rg d st colorbuffer ax dp st accumbuffer ms cav

id dep cl sp sz l ci b ro r g b a bf th cl r g b a ns b eat

----------------------------------------------------------------------

0x25 24 tc 0 24 0 r y . 8 8 8 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None

0x26 24 tc 0 24 0 r y . 8 8 8 0 0 16 8 16 16 16 0 0 0 None

0x27 24 tc 0 32 0 r y . 8 8 8 8 0 16 8 16 16 16 16 0 0 None

0x28 24 tc 0 32 0 r . . 8 8 8 8 0 16 8 16 16 16 16 0 0 None

0x29 24 dc 0 24 0 r y . 8 8 8 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None

0x2a 24 dc 0 24 0 r y . 8 8 8 0 0 16 8 16 16 16 0 0 0 None

0x2b 24 dc 0 32 0 r y . 8 8 8 8 0 16 8 16 16 16 16 0 0 None

0x2c 24 dc 0 32 0 r . . 8 8 8 8 0 16 8 16 16 16 16 0 0 None

0x2d 8 pc 0 24 0 c y . 0 0 0 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None

0x2e 8 gs 0 24 0 c y . 0 0 0 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None

0x41 32 tc 1 0 0 c . . 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 None

noen som vet mer om slike ting enn meg som har et tips eller flere? ville bli satt veldig pris på....

p.s har allerede rota en del rundt på fedoraforum, uten at det har gitt voldsomme resultater foreløpig!

Lenke til kommentar

Som du ser av glxinfoen du oppgir, så står de "Direct rendering: no" noe som betyr at det er CPU'en din som rendrer... ikke skjermkortet.

Du har alt av drivere innstalerT? Husk at det er viktig at du også må "enable" disse. Hvis du har ATI kort tror jeg det ser noe slik ut (ikke helt sikker)

ati-config --auto --enable

Eller

ati-config --initial

Ikke helt sikker

BTW. Skinney, du kan kanskje ikke detta med verb og fortid etc du? :p

" og søke litt rundt, har hjelpet meg mange ganger"

Hjulpet kanskje? :p Litt direkte oversetting fra engelsk eller? ^^

Lenke til kommentar
BTW. Skinney, du kan kanskje ikke detta med verb og fortid etc du? :p

" og søke litt rundt, har hjelpet meg mange ganger"

Hjulpet kanskje? :p Litt direkte oversetting fra engelsk eller? ^^

7384352[/snapback]

Faen da fredrick, jeg går MD og ikke Allmenn som deg :p jeg skal bare lese utifra manus, ikke skrive det, og hva søren trenger man verb og fortids regler til da ;)

BTW. Fredrick, du har kanskje ikke lest de tidligere postene der brukeren allerede har prøvd med ati-config --initial ;)

Men nok negativitet her, hehe...

@ chrishan: her har du en liten link til hvordan du kan få driverne til å fungere på fedoraforum.org, fant det på første forsøk :)

Trur også at skjermkortet ditt fungerer med de Åpne uoffisielle driverne, hvis du da bruker dem så skal det være mulig for deg å benytte deg av AIGLX som igjen gir deg 3d-desktop ala/bedre enn Vista ;)

Håper dette hjalp :)

Lenke til kommentar

@ chrishan: her har du en liten link til hvordan du kan få driverne til å fungere på fedoraforum.org, fant det på første forsøk :)

7384439[/snapback]

har sett den før, og prøvd den framgangsmåten der. problemet er at yum ikke finner den pakken som er satt opp der.

yum install kmod-fglrx xorg-x11-drv-fglrx

denne returnerer bare at den ikke finner pakkene (ingen av dem). og ja, jeg har lagt inn livna-repoet..... :)

i din guide har du med en pakke som heter fglrx-kmod, er det den samme pakken som kmod-fglrx? hvorfor da forskjellig navn? og hva med den xorg-pakken fedoraforum nevner?

får for øvrig bare ca 400 fps i glxgears.

Lenke til kommentar

7384439[/snapback]

har sett den før, og prøvd den framgangsmåten der. problemet er at yum ikke finner den pakken som er satt opp der.

yum install kmod-fglrx xorg-x11-drv-fglrx

denne returnerer bare at den ikke finner pakkene (ingen av dem). og ja, jeg har lagt inn livna-repoet..... :)

i din guide har du med en pakke som heter fglrx-kmod, er det den samme pakken som kmod-fglrx? hvorfor da forskjellig navn? og hva med den xorg-pakken fedoraforum nevner?

får for øvrig bare ca 400 fps i glxgears.

7391011[/snapback]

heh, ser ut som vi fant en ny trykkleif ja, skal stå kmod-fglrx, sorry! xorg pakken ligger som dependency i kmod-fglrx så den blir innstalert automatisk sammen med kmod pakken.

kan du prøve med 'yum clean all', 'yum remove kmod-fgrlx' også 'yum install kmod-fglrx' og se om det løser problemet?

Lenke til kommentar

nei det funket desverre ikke det heller :(

kjører nå på den frie driveren, må vel ta til takke med så langt.... det er ikke noen krise det, men det er surt å måtte gi seg.... :)

jaja, synes ialt at fc6 er bra greier, takk for fin guide og god hjelp, skinney!

Lenke til kommentar
nei det funket desverre ikke det heller :(

kjører nå på den frie driveren, må vel ta til takke med så langt.... det er ikke noen krise det, men det er surt å måtte gi seg.... :)

jaja, synes ialt at fc6 er bra greier, takk for fin guide og god hjelp, skinney!

7405127[/snapback]

bare hyggelig, må bare spørre om alt funker perfekt med fri driver? Funker AIGLX+Compiz? eneste downsiden med å bruke de åpne driverne er at du mister litt ytelse, men hvis du ikke spiller så krevende spill så er det jo ikke noe krise :)

Lenke til kommentar

Uhm, moderatorere, kan jeg spørre om en ting?

Hvorfor har ikke denne blitt gjort til sticky ennå? Dette er en kjempepost som forklarer steg for steg hvordan man kan innstalere en av de mest populære distroene til Linux. Det er også lagt til mange små tips om hvordan man kan gjøre den mest mulig lik Windows.

Denne guiden hjelper jo mange noobs (som meg selv), til å begyne med Linux. Skinney tok meg igjennom dette, og jeg kan ikke snu nå :p Med en slik guide blir det flere som støtter seg til Linux, med flere tilhengere blir Linux satt mer i fokus.

Linux er jo også gratis, så det er lett å prøve. Og siden det er gratis, vil det jo være ett svært bra alternativ til Windows, som enten koster mye penger, eller som mange laster ulovlig ned.

Dessuten har jeg lagt merke til at Skinney er innom her svært ofte, og hjelper folk som trenger videre assisanse :) Så sant han ikke sover eller er på skolen kommer svarene ofte innen 10-15 min.

Bare lurte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...