Gå til innhold

LCD TV. Komponent eller VGA kabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
du vet tydeligvis ingenting om videosignaler.... hvertfall prøv å begrunn påstandene dine.

7185367[/snapback]

man får ikke dvi kabel til 360.

Component Video (YUV, YPbPr, YcbCr) bruker tre separate 75ohms koaksialkabler, hvor en overfører Luminance (Sort og Hvit detaljer), de andre to Rød Chrominance and Blå Chrominance (Fargesignaler). Synkroniseringssignalet sendes sammen med Luminance. Det at videoen på DVD plater blir spillt inn med dette signalet, og at man kan sende component video som “Progressive Scan”, gjør at dette er et av de beste signal formatene.

Endret av redflame
Lenke til kommentar
du vet tydeligvis ingenting om videosignaler.... hvertfall prøv å begrunn påstandene dine.

7185367[/snapback]

Component Video (YUV, YPbPr, YcbCr) bruker tre separate 75ohms koaksialkabler, hvor en overfører Luminance (Sort og Hvit detaljer), de andre to Rød Chrominance and Blå Chrominance (Fargesignaler). Synkroniseringssignalet sendes sammen med Luminance. Det at videoen på DVD plater blir spillt inn med dette signalet, og at man kan sende component video som “Progressive Scan”, gjør at dette er et av de beste signal formatene.

7185607[/snapback]

Takk for svar redflame :)

Epik: I stedet for å leke tøff kan du ikke heller begrunne dine svar?

Endret av avanore
Lenke til kommentar

7185367[/snapback]

7185607[/snapback]

eh? leste du ikke første posten min? jeg sa der at komponent er YPbPr og det du sier her inngår selvfølgelig i det, det er det som gjør den til kabelen, takk for at du kom med definisjonen men det var ikke nødvendig, det du sier her er nettopp det som gjør den til en dårligere signaloverfører.

Epik: I stedet for å leke tøff kan du ikke heller begrunne dine svar?

leke tøff? leste du ikke første posten min? jeg begrunnet svaret mitt der, rgb er bedre enn YPbPr, så enkelt er det. videre her så har redflame utdypt begrunnelsen min.

det virker bare som han ikke ser det selv at det han har skrivd er med på å gjøre det.

Endret av Epik
Lenke til kommentar

en annen ting, du får ikke bare bedre bilde med vga, altså skarpere, men du får også valg mellom flere oppløsninger, du kan f.eks velge 1366x768 som er native-oppløsningen til fleste hdtv'er i norge, så lenge du har 720p-tv, vga-kabler klarer også å oppskalere f.eks dvd til hd-oppløsning.

Lenke til kommentar

Jeg har testet begge kablene. Hadde ikke ledig component port på LCD-TV`en så investerte i en VGA kabel. Med VGA kabel kan du selv velge oppløsning altså du kan til og med velge 1280x1024, fargene blir litt blassere og bildet litt lysere ihvertfall på min TV.

Fikk i en component spilitter så nå er det component kabel jeg bruker. Denne gir skarpere farger, du kan velge enten 480p 720p eller 1080i. Tok faktisk en del tid før jeg ble vant til de skarpe fargene da foskjellen mellom VGA og component på TV`en min ble marginalt forskjellig. Så jeg endte opp med component.

Lenke til kommentar

7185367[/snapback]

7185607[/snapback]

litt morsomt hvordan du copy-paster for å svare på påstanden om at du ikke vet noenting om videosignaler :p

Lenke til kommentar

Altså så svaret er fortsatt:

Noen sier vga.

Andre sier komponent.

Men de fleste sier at vga gir litt mer "vassent/blassent" bilde.

Jeg sier: component er den den beste kablelen, men hender at noen tv`er faktisk er bedre med vga.

Jeg prøver bare og forklare at dette spørsmålet her kan være like "helv...." og diskutere som relgion og politikk.

Grunnen er at folk har veldig mye forskjellige meninger om dette.

Dessuten er det viktig og sjekke åssen oppløsning de forskjellige inngangene tv`n støtter , ikke uvanlig at en del lcd tver støtter bare opptill 480p via vga. i sånne tilfeller så lønner det seg med komponent.

Og enda en ting de fleste lcd tv`er i dag er 720p klare og det er det komponent kablen leverer og da er det egentlig ikke grunn til å velge noen annen.

Endret av redflame
Lenke til kommentar

Er ingen vits å gå nøyere inn på det enn det redflame gjør.

Er helt opp til tv'n og personen som bedømmer bildet, men jeg og de fleste andre som har prøvd begge kablene på sin tv kan bekrefte at VGA gir svakere farger. Da er det opp til tv'n om en kan stille opp fargestyrken og opp til personen hva han liker best. Jeg ser iallefall ikke forskjell i skarpheten på bildet med 720p gjennom component og 1366x768 gjennom VGA ettersom de fleste tv'er har begge oppløsningene som nativ oppløsning.

Jeg bruker VGA fordi tv'n kan stille opp fargestyrken til det samme som var default med component pluss at jeg kan velge 1366x768 eller hva det er.

Lenke til kommentar

Stor forskjell på DVD-avspilling med VGA-kabel, da bildet oppskaleres. Dette er verdt pengene i seg selv, hvis du ser DVD på 360. Dog stemmer det at fargene har mye mer smell på komponent enn vga ...

Mange gamle XBox-spill støtter heller ikke VGA-kabel, så vær obs på dette før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Stor forskjell på DVD-avspilling med VGA-kabel, da bildet oppskaleres. Dette er verdt pengene i seg selv,

7186289[/snapback]

He he ja stemmer det , så det selv her om dagen , er det man vektlegger så er helt klart vga best.

Ja som jeg sier hele tiden vansklig dette.

Lenke til kommentar
Stor forskjell på DVD-avspilling med VGA-kabel, da bildet oppskaleres. Dette er verdt pengene i seg selv, hvis du ser DVD på 360. Dog stemmer det at fargene har mye mer smell på komponent enn vga ...

Mange gamle XBox-spill støtter heller ikke VGA-kabel, så vær obs på dette før du bestemmer deg.

7186289[/snapback]

Stemmer mye av grunnen til at jeg gikk over til component. Da enkelte demoer til 360 ikke gikk an å spille av grunnen 50 og 60hz noe man kan fikse lett med componet ved å switche på bryteren mellom HDTV og vanlig TV. Vet ikke om dette har blitt implemenert i de nyeste utgavene av VGA kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...