Dorian Gray Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Ja til mer gym i skolen! Jeg er en av de som synes det er alt for lite gym i skolen. Hvorfor skal ikke barn og unge få bevege seg litt i skoletida? Det er nok teoretiske fag fra før av, så det hadde ikke kostet skolen mye om de hadde lagt til et par ekstra gymtimer i uken. Her er det grunnleggende problemet jeg har med gym; det hører ikke til på skolen. Skole er for utdanning i teoretiske fag, man er der for å lære, få karakterer og deretter utdanne seg videre og få jobb. Jeg synes det burde være gym hver dag, både på barne- og ungdomsskolen. Per dags dato har vi knapt 1 1/2 time gym en gang i uken. Det synes jeg er for lite! Hvordan skal en skole ha mulighet til å la samtlige elever ha gym hver dag? Det vil kreve enormt med resurser, plass og lærere, og det vil da gå på bekostning av andre, viktigere ting (som f eks alt annet). Penger brukt på gym er penger som forsvinner fra spesialklasser, ekstra lærere, utstyr og fordeler til elevene. Jeg synes det burde være gym hver dag, Barn og unge burde bevege seg hver dag. Det er positivt å trene. Noe det er enighet om blant trenere, helsepersonell og de fleste vanlige folk. Det er neppe noen som benekter dette, men spørsmålet er at det skal være statens ansvar å ta ungene vekk fra skolepulten og inn i en gymsal for å kaste baller på hverandre. Det er visse ting som er menneskers eget ansvar, det krever ingenting å trene selv, annet enn innsatsvilje. Det eneste som hindrer friske mennesker i å bevege seg er mangelen på lyst, og da hjelper det lite å tvinge det på dem. For det første er det god trening, slik at man bygger muskler og holder seg i form. Det er også meget bra for litt "rundere" barn og unge, som bare sitter inne hele dagen. Det hjelper dem veldig å kunne å kunne røre litt på seg. De kommer da i bedre form og klarer kanskje å legge av seg noen kilo. Mitt inntrykk, og rett meg gjerne hvis dere har opplevd annet, er at de flinke er aktive og de som ikke er flinke er inaktive. Jeg ser ytterst sjeldent at gym motiverer lubne unger til aktivitet, det er som oftest de som tar de lengste drikkepausene og er raskest til å ofre seg i enhver lek, i håp om å få slippe det. Uansett er ikke dette skolens ansvar. Veldig mange synes at gym er ukens høydepunkt. Mange synes friminutt er timens høydepunkt, fordi det ikke krever noe av dem. Min oppfordring blir dermed at man burde innføre gym minst en time hver dag på barne- og ungdomsskolen. Barn og unge har etter min mening veldig godt av å bevege på seg. Vi vil dermed få en sunnere og mer aktiv ungdomsgruppe. Vi er ihvertfall enig om at trening er positivt. Det er bare angående vitnemålsgjeldende karaktere i et fag hvor 1/3 avgjøres av fysisk form at vi er uenig. De smålubne barneskoleelevene har nok godt av litt jogging. Endret 1. november 2006 av SteffyBoy Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Nei til mer gym... Kan ikke være på skolen på 2-3 uker pga gymmen... Slått ryggen noe sykt etter en gym time. Greier såvidt å stå oppreist uten hjelp:/ Lenke til kommentar
Mevon Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Ja til mere gym! Dette året har vi bare 2 timer gym å det er alt for lite. Sitter jo alt for mye ved pulten og skriver eller leser, kunne vert gym minst 3 dager i uka. Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Alle har godt av å trene, og 2 timer i uka er ikke mye å skryte av, men innfører en flere timer så må en kutte ned på andre som er like så viktig. Jeg syntes heller gymtimene burde fokusere på å motivere elevene til å gjøre mer aktivitet på sin fritid, mange som opplever gymtimene som pes og stress pga en hele tia må yte max kraft for å i det hele tatt å få en noelunde karakter. Gym skal være gøy og elevene burde egentli få lov til å velge selv hva slags aktivitet de vil gjøre. Det at skolen har gym er bare bra, alle har godt av å bevege seg og skolen handler ikke bare om det teoretiske, en trenger faktisk å bevege seg i arbeidslivet og, ikke bare sitte bak en stol og skrive. Ikke alle jobber er administrative, finnes jobber som snekker, elektriker mm. Karakterer i gym burde fjernes og heller erstattes med G, MG og LG som ordenskarakterene. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Meendel: En del fornuftig der, selv om jeg hadde foretrukket Godkjent/Ikke godkjent når det gjelder karakter. Et alternativ er Møtt opp/ikke møtt opp. Akkurat argumentet "skole handler ikke bare om det teoretiske" er jeg ikke enig med, og tør påstå at skolen faktisk er utelukkende teoretisk. Jobber som snekker/elektriker, hvor man beveger seg, er ikke grunn nok til å ha gym. Å motivere til fysisk aktivitet på barneskolen, der lagladere fra forskjellige idretter besøker skolen og introduserer idretten, gir informasjon om treninger og viser elevene hva idretten har å tilby tror jeg vil resultere i at flere finner noe de liker og melder seg inn i det lokale laget/organisasjonen. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Helt klart!Ingenting binder klassen mer sammen enn gymtimene. Eller skaper splittelser. Skjer endel mobbing i gymtimer.. 7185246[/snapback] helt enig med deg der... Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Fysisk god form = god karakter i gym i svært mange tilfeller Ikke god fysisk form, men gir like mye som førstnevnte = dårlig karakter Det er vel grunnen til at enkelte vil ha mer gym og andre vil ha mindre, gym er et fag det er vanskelig å få god karakter og du ikke kan forbedre deg i det på et år med skole. Nå er det også på videregående en teoridel i gymmen som er 50%, måtte le stort av dette. Sportsidioter i gymmen = fikk 2 og gikk etter 5 min på prøven, mens de "smarte" og de som gjør det litt verre i gym satt flittig og gjorde prøven og fikk en god karakter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå